طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١
المجلد 19 (2023)
المجلد 17 (2021)
المجلد 16 (2020)
المجلد 15 (2019)
المجلد 14 (2018)
المجلد 13 (1438)
المجلد 12 (1437)
المجلد 11 (1436)
المجلد 10 (1435)
المجلد 9 (1434)
المجلد 8 (1433)
المجلد 7 (1432)
المجلد 6 (1431)
المجلد 5 (1430)
المجلد 4 (1429)
المجلد 3 (1428)
المجلد 2 (1427)
المجلد 1 (1426)
تحليل الخطاب النقدي لشعر النقائض وفقًا لنظرية فان دايك الاجتماعية المعرفية (نقيضة الفرزدق وجرير أنموذجًا)

محمدحسن امرائي

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 1-30

المستخلص
  إنّ تحليل الخطاب النقدي من المناهج العلمية المتبعة لتحليل الخطاب في الدراسات اللغوية التي رفعت تحليل الخطاب نظريًا ومنهجيًا من مستوى وصف النص إلى مستوى التفسير، ومن حيث نطاق البحث، فقد وسع مستواه السياقي من موقع الفرد إلى المستوى الكلي، أي المجتمع والتاريخ والأيديولوجيا. إن الغرض الرئيسي من تحليل الخطاب هو اكتساب تقنية جديدة في ...  أكثر

جمالیّات الوصف الرّوائي في روایة «قابیل أین أخوك هابیل» لإبراهیم الكوني

امير فرهنگ نيا؛ علي پورحمدانيان

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 31-56

المستخلص
  نظراً لتطوّر الأنواع الأدبیّة كالرّوایة، أصبح للوصف دور مصیري في السّرد، إذ حاول کثیر من الأدباء المعاصرین تبیین مدی أهمیّته وأثر استخدامه في الرّوایة الحدیثة. ولذلك قاموا بتأطیر الوظائف الوصفیّة التي توضّح موقف الوصف في الرّوایة والقصّ. لم یكن الوصف في الرّوایة الجدیدة مقیّداً بما كان علیه من ترویح نفس القارئ وتزيين النّصوص السّردیّة ...  أكثر

الکاريزما السرديّة في رواية "ساق البامبو" لسعود السنعوسي

زهرا هاشمي تزنگي؛ محمد جواد پورعابد؛ ناصر زارع؛ سيد حيدر فرع شيرازي

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 57-80

المستخلص
  يُعدّ مفهوم الكاريزما بالرغم من شيوع استعماله، من تلك المفاهيم والمصطلحات التي لم تزل يحيط بها الغموض وله تعاريف متعدّدة؛ حيث يمكن تلخيص أغلبها بالشخصيّة الجاذبة الخاصّة المؤثّرة في محيطها. وقسّمه البعض إلی أنواع مختلفة ومن أهمّها الكاريزما المؤقّتة والكاريزما الحقيقيّة، حيث لأيّ منهما مواصفاته الخاصّة. ويمتلك بعض الأفراد الكاريزما ...  أكثر

آشنایی‌‌زدایی مفهومی در نو‌ترکیب‌های عرفانی ابن فارض

شهريار نيازي؛ معصومة تقي‌زادة؛ هانیة درستکار

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022

المستخلص
     یکی از مهم‌ترین مفاهیم مطرح شده در نظریة فرمالیست‌های روس، آشنایی‌زدایی است که هدف آن، بررسی جنبه‌هایی از زبان است که منجر به آفرینش ادبی می‌شود. تمام فنونی که شاعر برای بیگانه ساختن جهان اطراف در چشم مخاطب به کار می‌گیرد، در گسترة آشنایی‌زدایی قرار دارد. ابن فارض، شاعر مشهور وادی عشق الهی در تاریخ شعر صوفی از شعرایی است ...  أكثر

تکنیک آشنایی‌زدایی اشکلوفسکی در اپیزودهای رمان برید اللیل

مهران معصومي؛ مجيد محمدي؛ پيمان صالحي؛ جهانگیر امیری؛ مریم رحمتی ترکاشوند

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 105-126

المستخلص
  ­آشنایی­زدایی به‌معنای توانایی نویسنده در نشان‌دادن مسائل عادی، به شیوه­ای نو و غیرمنتظره است و هدف از کاربرد آن ایجاد رخنه در ادراک انسان گرفتار تکرار، کلیشه و عادت است تا ادراک و احساس عادت­زده او را حساس به مسائل و دگرگون کند. «برید اللیل» عنوان رمانی است از هدی برکات، نویسنده لبنانی تبار ساکن فرانسه که به محض انتشار، ...  أكثر

ساختارشناسی نمایشنامه عاشورایی بر مبنای نظریه فریتاگ (مورد پژوهی نمایشنامه منظوم الحر الریاحی)

صفورا فصيح رامندی؛ نرگس انصاری؛ عليرضا شيخی؛ عليرضا نظری

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 127-158

المستخلص
  نمایشنامه ­اسلامی، نمایشنامه­ای است که ساختار آن در چارچوب ویژه نمایشنامه ارائه می­گردد؛ تفاوت آن با دیگر نمایشنامه­ها، در دیدگاه اسلامی آن است. نمایشنامه الحر الریاحی اثر عبدالرزاق عبدالواحد، ذیل نمایشنامه­ اسلامی قرار می­گیرد که با محوریت حوادث کربلاء با تمرکز بر شخصیت حر ریاحی نوشته –شده‌است. عبدالرزاق، از رهگذر ...  أكثر

واکاوی روایت‌شناختی رمان «ریام و کفی» از هدیه حسین (مطالعة موردی کانون‌شدگی و راوی)

معصومه شبستری؛ سعیده جلالی فرد

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 159-180

المستخلص
  روایت، توالی رویدادهایی است که به شکل غیرتصادفی و با پیوندی سببی و زمانی به هم اتصال یافته‌اند. هر روایت داستانی از عناصری ازجمله راوی و کانون­شدگی تشکیل می­شود. کانون­شدگی که پیش‌ازاین در زاویه دید و راوی خلط می­شد، به‌وسیله ژرار ژنت فرانسوی به‌عنوان عنصری مستقل در کنار عنصر راوی موردبررسی علمی قرار گرفت و این امر اقبال ...  أكثر

واکاوی علل ضعف دانشجویان رشته عربی در مهارت‌های شنیداری و گفتاری از نظر مدرسان مهارت‌های زباني (مطالعه موردی دانشگاه‏های سراسری شهر تهران)

حامد صدقي؛ سيد عدنان اشکوری؛ سهيلا محسنی نژاد؛ حسين طالب زاده؛ پوران رضايي چُوشَلی

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 181-206

المستخلص
        مدرس  یکی از رکن‌های آموزش زبان محسوب می‌شود، در همه روش‌‌های مشهور آموزش زبان، به نقش و وظیفه مدرس توجه شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش استاد جهت بهبود وضعیت دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در مهارت شنیداری و گفتاری و ارائه راهکارهایی جهت بالا بردن سطح این دو مهارت انجام ‌می‌پذیرد؛ همچنین این پژوهش درنظر ...  أكثر

نقد و بررسی ترجمه عربی شعر سهراب سپهری با تکیه بر نظریه هنجارهای گیدئون توری

علي افضلي؛ اکرم مدني

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 207-226

المستخلص
  شعر در موجزترین حالت خود نوشته‌ای ا­ست که زبانش اغلب نه صریح بلکه ضمنی است و انتقال تمام لایه‌های معنایی آن به زبان مقصد بس دشوار  می‌نماید. در وادی برگردان شعر به زبان عربی، ترجمه اشعار شاعران ایرانی از این  قافله عقب نمانده و پا به پای دیگر آثار ادبی به پیش تاخته است. از نیمه دوم قرن بیستم بسیاری از اشعار فارسی چه از شاعران ...  أكثر

تحلیل رمان «مفتاح لنجوی» فاتن المرّ با تکیه بر رویکرد نشانهشناسی رولان بارت

رقيه رستم پور؛ زينب ناظميان

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، الصفحة 227-247

المستخلص
  نشانه­شناسی از جمله رهیافت­های نوین در نقد ادبی است که  یکی از ابزارهای مهم تحلیل متون ادبی  به شمارمی رود . در این راستا نظریه رمزگان پنج­گانه رولان بارت را می­توان نوعی نشانه­شناسی لایه­ای دانست، که ابزار مناسبی برای رفع پیچیدگی­های ادبی متون داستانی و رمزگشایی دلالت­های موجود در آن به شمار می­آید. رمان «مفتاح ...  أكثر