تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
بینامتنی در نمایشنامه (الملک هو الملک)

فاطمه قادری؛ سلاله رخ

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، صفحه 1-23

چکیده
  چکیده سعدالله ونوس ازنمایشنامه نویسان بزرگ سوریه است که برای شکوفایی نمایشنامه عربی تلاش بسیارنمود. آثار سعدالله ونوس جایگاه والایی درمیان نمایشنامه های عربی اصیل دارد، از جمله آنها می توان به نمایشنامه (الملک هو الملک) اشاره نمود که از نمونه های برجسته نمایشنامه ای معاصر است این نمایشنامه به مسائل روزعرب پرداخته، واقعیت های جامعه ...  بیشتر

شکوه از شقاوت و فقر و ظلم و روزگاردر شعر حافظ إبراهیم

علی پیرانی شال؛ علی حسین غلامی یلقون آقاج

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، صفحه 25-53

چکیده
  چکیده شکوائیه تعبیری از رنجهای ناشی از مشکلاتی است که انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود با آن روبه­رو می­شود و آن را به زبان می آورد تا تسکین دردهایش باشد. شکوائیه یکی از اغراض شعری ادبیات عربی و از وسیع­ترین میدان­هائی است که تخیّل شاعران در آن جولان می­دهد. یکی از مهم­ترین مضمونهایی که شاعران عصر عبّاسی به آن می­پرداختند ...  بیشتر

تولّد خواننده و بلاغت اسلامی

اسماعیل شفق؛ مریم رحمتی ترکاشوند

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، صفحه 55-79

چکیده
  چکیده نقد خواننده ‌محور بر این مسئله تأکید دارد که در خوانش متن، دریافت و استنباط خواننده بسیار مهّم و اساسی است. این قضیه، یک روی دیگر فرضیه‌ی مرگِ مؤلف (Death of the author) رولان بارت به شمار می­رود. بارت و پیروان او در ارائه­ی نظریات خود انگیزه­ی سیاسی داشتند. ایشان در راستای مبارزه­ی فرهنگی با رژیم تک صداییِ کمونیسم، مسئله­ی ...  بیشتر

جلوه‌های نوآوری در شعر عدی بن‌زید عبادی

احمد پاشا زانوس؛ نرجس رمضانخانی

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، صفحه 81-107

چکیده
  چکیده عدی‌بن زید عبادی از شاعران مسیحی در عصر جاهلی است. وی نویسنده و سفیر دربار ساسانی بوده و از آغاز نوجوانی به هر دو زبان فارسی و عربی تسلط کامل داشت. شاعر در مضامین مشهور شعر جاهلی شعر نسروده است. مدح و رثا در دیوان او موجود نیست و فخر و هجا منحصر در چند بیت است. وی برای اولین بار، خمر را به عنوان فن مستقل به کار برده و در این زمینه، ...  بیشتر

تأثیرپذیری رمزگرایی عبدالوهاب بیاتی از مولوی

یحیی معروف؛ سارا رحیمی پور

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، صفحه 109-139

چکیده
  چکیده عبدالوهاب بیاتی از جمله شاعرانی است که رمز در شعرش حضوری فعال دارد؛ از جمله رموز قدیمی، که شاعر از آن به زیبایی هرچه تمام­تر بهره می­گیرد، رموز تصوف است. بررسی زندگی شاعر نشان می­دهد که او به‌خوبی مولوی را می­شناخته و با آثار او آشنایی کامل داشته است؛ لذا این تحقیق در پی آن است تا به این سؤالات پاسخ گوید: 1. آیا بیاتی در ...  بیشتر

تحلیل السُّمان و الخَریف نجیب محفوظ با رویکرد ریخت¬شناسی

حمیدرضا مشایخی؛ سیده هانیه میرسیدی

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، صفحه 141-164

چکیده
  چکیده تلاش روایت­شناسان برای رسیدن به الگویی ثابت به­منظور بررسی داستان­ها و روایت­ها در آغاز قرن بیستم با ظهور فرمالیست­ها شدت یافت. در همین زمان ولادیمیر پراپ، مردم­شناس صورت­گرای روسی با الگو گرفتن از همین روایت­شناسان روشی برای بررسی داستان طرح کرد. پراپ دریافت که قصه­های پریان به­رغم تکثر و تنوع ظاهری، از نظر ...  بیشتر

سبک هدی برکات در روایت جنگ (بررسی داستان حجرالضحک)

اکرم روشنفکر؛ فاطمه قربانی

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، صفحه 165-196

چکیده
  چکیده پس از دو جنگ عالمگیر در قرن بیستم و جعل رژیم صهیونیستی در خاورمیانه‌ی عربی، این منطقه، پی‌درپی شاهد وقوع درگیری­هایی بود. که زمینه‌ی شکل­گیری ادبیات جنگ را فراهم آورد آثاری فاخر در ادبیات عربی برجای نهاد. با آن‌که آثاری که ذیل ادبیات جنگ و داستان جنگ قرار می­گیرند، در حادثه­پردازی وجه مشترک دارند،  آثاری که ...  بیشتر