ادبی
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 1-20
چکیده
تکنیک گفتوگو برای شاعر عرب وسیلهای است برای گریز از شعر تکبعدی، تکصدایی و فردگرا تا از این رهگذر حضور دیگران را در شعرش به تصویر بکشد. این عنصر نزد ابونواس، شاعر بزرگ دوره عباسی، علاوه بر اهدافی که برشمردیم وسیلهای مناسب برای پدید آوردن و تکمیل شیوه داستانسرایی نیز بود. زیرا داستانگرایی و روایتپردازی از گرایشهای برجستة ...
بیشتر
تکنیک گفتوگو برای شاعر عرب وسیلهای است برای گریز از شعر تکبعدی، تکصدایی و فردگرا تا از این رهگذر حضور دیگران را در شعرش به تصویر بکشد. این عنصر نزد ابونواس، شاعر بزرگ دوره عباسی، علاوه بر اهدافی که برشمردیم وسیلهای مناسب برای پدید آوردن و تکمیل شیوه داستانسرایی نیز بود. زیرا داستانگرایی و روایتپردازی از گرایشهای برجستة شعری ابونواس است. ازاینرو او به گفتوگوی شعری در صیغهها و قالبهای مختلف میپردازد. گفتوگو در شعر این شاعر، عنصری معمولی و بینشان نیست و کارکردهای روایی و سبکی ویژهای دارد. او علاوه بر سبک خاصش در داستانسرایی، به تناسب شخصیتهای مختلفی که آفریده، این تکنیک روایی را به کار گرفتهاست. این پژوهش میکوشد تا به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی مهمترین شیوهها، انواع، و کارکردهای گفتوگوی شعری را در شعر ابونواس تبیین کند.
ادبی
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 21-42
چکیده
نخستین تلاشهای روایتشناسان برای تدوین قانونی ثابت برای بررسی قصهها از زمان ارسطو آغاز شد و سرانجام در قرن بیستم، با ظهور فرمالیستها گسترش یافت و شکل قانونمند و سازمانیافتهای پیدا کرد. ولادیمیر پراپ، از نخستین کسانی است که پس از تلاشهای فراوان برای بررسی قصهها و الگوی حاکم بر آنها توانست عناصر ثابت در ساختار قصهها را ...
بیشتر
نخستین تلاشهای روایتشناسان برای تدوین قانونی ثابت برای بررسی قصهها از زمان ارسطو آغاز شد و سرانجام در قرن بیستم، با ظهور فرمالیستها گسترش یافت و شکل قانونمند و سازمانیافتهای پیدا کرد. ولادیمیر پراپ، از نخستین کسانی است که پس از تلاشهای فراوان برای بررسی قصهها و الگوی حاکم بر آنها توانست عناصر ثابت در ساختار قصهها را شناسایی و ارائه کند. بر اساس نظر پراپ، قصههای پریان از نظر قهرمانان و عملکردشان بهرغم تنوع ظاهری، یگانگی و انسجام ساختاری دارند و همه کارکرد آنها به 31 کارکرد محدود میشود. یافتههای او، سرمشق بسیاری از منتقدان و پژوهشگران ادبی در تحلیل داستان قرار گرفت و بسیاری از محققان عرب نیز از شیوة پراپ در آثار و پژوهشهای خود بهره بردند. یکی از نویسندگانی که از روش پراپ تأثیر پذیرفت، نجیب محفوظ است. او در آثارش از عناصر فرهنگ عربی در کنار اَشکال فرهنگ غربی بهره بردهاست. ازآنجاییکه میان ساختار رمان عبث الاقدار و قصههای پریان وجوه مشترکی وجود دارد، این پژوهش میکوشد تا این روایت را با هدف ارزیابی کارایی و قابلیت الگوی پراپ در تحلیل ریختشناسانة این روایت، تحلیل و بررسی کند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد این رمان با دستاورد پراپ همخوانی دارد؛ اما در عبث الاقدار برخلاف تکثر و تنوع ظاهری، تعداد عملکردها محدود و توالی آنها بسیار به هم شبیه است و درمجموع میتوان گفت روایت عبث الاقدار و افسانههای پریان، ساختار واحدی دارند.
ادبی
سمیره خسروی
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 43-66
چکیده
مجموعه داستان «مغرب الشمس» حسن برطال، از نوع داستان کوتاهِ کوتاه عربی است و نویسنده، کوشیده تا در آن از تکنیکهای روایت در بهکارگیری ضمایر سهگانه برای بیان درونیات شخصیتهای داستان و روایت ماجراهای اصلی آنها بهره ببرد.
هدف اصلی این تحقیق، بیان توانایی داستان کوتاهِ کوتاه عربی در همراهی با انواع داستان از نظر تحلیل گفتمان ...
بیشتر
مجموعه داستان «مغرب الشمس» حسن برطال، از نوع داستان کوتاهِ کوتاه عربی است و نویسنده، کوشیده تا در آن از تکنیکهای روایت در بهکارگیری ضمایر سهگانه برای بیان درونیات شخصیتهای داستان و روایت ماجراهای اصلی آنها بهره ببرد.
هدف اصلی این تحقیق، بیان توانایی داستان کوتاهِ کوتاه عربی در همراهی با انواع داستان از نظر تحلیل گفتمان روایی و بهکارگیری مهمترین مباحث آن است و سعی دارد تا به این پرسشها پاسخ دهد که: انواع تکنیکهای تحلیل گفتمان از منظر وجهیّت و کانون روایت در داستان کوتاهِ کوتاه کدام است؟ دیدگاهها، ایدئولوژیها، و شخصیتها در آنها به چه صورت مطرح شده و به گروههای مختلف اجتماعی نسبت داده شدهاند؟ و درنهایت، این ایدئولوژیها از چه طریق به مخاطب انتقال یافتهاست؟
این بررسی نشان میدهد که این داستانها با وجود فشردگی در حجم، استقلال موضوعی و اختلاف بیانی، دارای مشترکات بسیاری از منظر شخصیتهای کانونی و دیدگاه روایی حاکم بر فضای داستان هستند. در کنار این مسائل، این نوع داستان منطبق بر دیدگاه روایی ژرار ژنت بوده و درنتیجه میتواند با سایر دیدگاههای روایی نیز هماهنگ باشد.
ادبی
شاکر عامری؛ محمد علی عامری
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 67-88
چکیده
سیرة عنتره یکی از بزرگترین داستانهای حماسی است که از شخصیت حقیقی عنتره نشأت گرفتهاست. مقصود از عنتره، همان شاعر و جنگاور بزرگی است که در عصر جاهلی میزیست. نام و یاد سیرة عنتره طی قرون متمادی تا عصر عباسی و حتی عصر حاضر بر زبان مردم ساری و جاری بودهاست؛ بنابراین این سیره طی این زمان حجیمتر و بزرگتر شده و سرشار از مبالغه دربارة ...
بیشتر
سیرة عنتره یکی از بزرگترین داستانهای حماسی است که از شخصیت حقیقی عنتره نشأت گرفتهاست. مقصود از عنتره، همان شاعر و جنگاور بزرگی است که در عصر جاهلی میزیست. نام و یاد سیرة عنتره طی قرون متمادی تا عصر عباسی و حتی عصر حاضر بر زبان مردم ساری و جاری بودهاست؛ بنابراین این سیره طی این زمان حجیمتر و بزرگتر شده و سرشار از مبالغه دربارة شجاعت و قدرت عنتره بن شداد است. این پژوهش میکوشد تا علل این توجه روزافزون مردم به سیرة عنتره را در عصر عباسی دوم بیابد و با روشی توصیفی ـ تحلیلی به این مسئله پاسخ دهد. نتایج پژوهش نشان میدهد مردم در عصر عباسی دوم در وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طاقتفرسا و نابهنجاری به سر میبردند. در آن هنگام که شکاف طبقاتی و آسیبهای اجتماعی جامعه را رو به زوال میبرد و ناهنجاریهایی از قبیل دزدی، کلاهبرداری و گدایی رواج یافته بود، سردمداران حکومت در آسایش و رفاه بر جامعه حکم میراندند. در چنین وضعیتی، قیامها و درگیریهای متعددی در قلمرو وسیع حکومت عباسی رخ داد و دولتهای کوچک و محلی فراوانی در این قلمرو شکل گرفتند. فشار طاقتفرسای این شرایط بر جامعه، یکی از علل روی آوردن مردم به سیرة عنتره بود. مردمی که در جستوجوی شخصی بودند که آنان را از این اوضاع نابسامان و فقر و تنگنا و ظلم نجات دهد و سرانجام این شخص را در شخصیت خیالی عنتره یافتند که خود خالق آن بودند.
ادبی
اعظم دهقانی؛ مهدی زمانی
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 89-108
چکیده
قرآن کریم برای القای معنی، ویژگیهای اسلوبی مشخصی ازجمله تصویر فنی یا «نمایش هنری» را به کار بردهاست. تصویر در گذشته به انواع فنون ادبی مانند مجاز، استعاره و کنایه گفته میشد اما در نقد معاصر علاوه بر فنون ادبی قدیم، به تخییل (خیالآفرینی)، و تجسیم (جسمانگاری)، تناسق (هماهنگی هنری)، زبان، و قصه نیز توجه میکند. گفتوگو یکی ...
بیشتر
قرآن کریم برای القای معنی، ویژگیهای اسلوبی مشخصی ازجمله تصویر فنی یا «نمایش هنری» را به کار بردهاست. تصویر در گذشته به انواع فنون ادبی مانند مجاز، استعاره و کنایه گفته میشد اما در نقد معاصر علاوه بر فنون ادبی قدیم، به تخییل (خیالآفرینی)، و تجسیم (جسمانگاری)، تناسق (هماهنگی هنری)، زبان، و قصه نیز توجه میکند. گفتوگو یکی از ارکان تصویر فنی و از عناصر قصه است که ویژگیهای فنی زیادی دارد. البته برخی از ناقدان مانند سید قطب به گفتوگو بسیار مختصر پرداختهاند. این مقاله تلاش میکند فنی بودن گفتوگوهای قرآن کریم را با تکیه بر دو سوره طه و مریم بررسی کند و چگونگی تأثیر عنصر گفتوگو را در تصویر فنی با مطالعه گفتوگوهای زکریا با خداوند، مریم با جبرئیل، ابراهیم با پدرش آزر، خداوند با موسی، موسی با فرعون و موسی با برادرش هارون بررسی نماید. گفتوگوها در دو سوره طه و مریم انعکاسدهنده ویژگیهای شخصیتها و احساسات آنان مانند نگرانی، ترس، خشیت، تمایل و قاطعیت و شامل گفتوگوهای داستانی و توصیفی است که در قالب گفتوگو با خود و گفتوگو با دیگری میآید. روشی که مقاله برای تحلیل فنی گفتوگوها بهره برده، توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات بلاغی و نظریات نقد معاصر است.
ادبی
احمد پاشا زانوس؛ حشمت الله زارعی کفایت؛ مرتضی براری
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 109-126
چکیده
الرمز الطبیعی هو مِن أهمِّ عناصر التصویر الرمزی الذی یُبَیِّنُ مَوقفَ الشاعر بالنسبة إلی العالم. کاتبُ هذا البحث التوصیفیّ ـ التحلیلیّ یُحاولُ تناولَ التعریف و تحلیل الرموز الطبیعیة فی شعر إیلیا أبی ماضی و الإجابة بهذه الأسئلة: ما هی الرموز الطبیعیة فی شعر إیلیا أبی ماضی؟ ما هی أهدافه فی إستخدام الرمز الطبیعیّ؟
ایلیا ابوماضی هو ...
بیشتر
الرمز الطبیعی هو مِن أهمِّ عناصر التصویر الرمزی الذی یُبَیِّنُ مَوقفَ الشاعر بالنسبة إلی العالم. کاتبُ هذا البحث التوصیفیّ ـ التحلیلیّ یُحاولُ تناولَ التعریف و تحلیل الرموز الطبیعیة فی شعر إیلیا أبی ماضی و الإجابة بهذه الأسئلة: ما هی الرموز الطبیعیة فی شعر إیلیا أبی ماضی؟ ما هی أهدافه فی إستخدام الرمز الطبیعیّ؟
ایلیا ابوماضی هو مِن أبرز شعراء المهجر الذی إهتمَّ کثیراً فی شعره بإستخدام الرمز الطبیعیّ لِأجل کونه عاشقاً للطبیعة و غایتُه مِن استخدام هذه الرموز هو تبیینُ الإضطرابات السیاسیة و الإجتماعیة و الإنسانیة. الرموز التی أخذ مِن الطبیعة هی: الزهرة، السّنبلة، التّینة، الطّلّ، البلبل، العصفور، الضّفدع، النّهار، الّلیل، النّجوم، الطّین و غیرها. و ممّا یجدرُ بالذّکر أنَّ الرموز الطّبیعیّة فی شعر أبی ماضی سَهلةٌ قد أستُخدِمَت لأجلِ إرتقاء معنی الشعر و هی توضیحٌ لحقیقة اجتماعیة کبیرة.
ادبی
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 127-148
چکیده
انّ اللغة العربیة کبقیّة اللغات الحیّة فی العالم، قرض و اقترضَ الفاظا من اللغات الاُخری و لکنَّ الألفاظ التی وردت من اللغة الفارسیة إلی اللغة العربیة و القرآن الکریم، اکثرُ من اللغات الأخریَ و سَعَت هذه المقالة ضمنَ دراسة الموضوع و سوابق البحث عن ذلک أن تُبیِّن عوامل ورود ألفاظ الفارسیة إلیاللغة العربیة عن طریق العلاقات ...
بیشتر
انّ اللغة العربیة کبقیّة اللغات الحیّة فی العالم، قرض و اقترضَ الفاظا من اللغات الاُخری و لکنَّ الألفاظ التی وردت من اللغة الفارسیة إلی اللغة العربیة و القرآن الکریم، اکثرُ من اللغات الأخریَ و سَعَت هذه المقالة ضمنَ دراسة الموضوع و سوابق البحث عن ذلک أن تُبیِّن عوامل ورود ألفاظ الفارسیة إلیاللغة العربیة عن طریق العلاقات السیاسیة و الدینیَّة و التّجارتیّة و الثّقافیّة بین الفرس و العرب قبلَ ظهور الإسلام و مابعدَه و لإجل تَفوّقِ الفرس الثّقافیّ علی العرب و تفوّقهم أیضا فی أنواع الصّناعات، منها الزراعة و البنایّة و الفنون الجمیلة و الموسیقی و الأدب، دخلت ألفاظا کثیرﺓ من اللغة الفارسیة إلی اللغة العربیة. فاستعملت هذه الألفاظ بشَکل الدّخیل أو المُعرّب فی لغة العرب و لغة القرآن الکریم، بتغییرات أو بدونِ أیّ تغییر أحیاناً. فَدَرس کثیرٌ من علماء اللغة من المسلمین، هذه الألفاظ باسم الدّخیل و المعرّب فی کتبهم کاالثعالبیّ و السیوطیّ و الجوالیقیّ و بحثوا عنها بتفصیلٍ. هذه المقالة ضمن دراسة عوامل ورود هذه الألفاظ فی اللغة العربیة، جاءَت بنمازجَ منها الّتی وردت فی اللغة العرب و القرآن الکریم ثمّ تطرّقَت إلی قضیّة التّعریب و اختلاف الآراء حول ذلک و طرق التّعرّف علی الدّخیل و المعرّب و تغییرات الکلمة المعرّبة عند التعریب أیضا.
ادبی
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 149-168
چکیده
إن قصص الحیوان تعدّ إحدی الأنواع الأساسیة من الفانتازیا. وجود السمات الکثیرة فی حکایات کلیلة ودمنه توحی بفکرة التشابه بین حکایات "کلیلة ودمنة" التی تعدّ من أدب الخیال القدیم و قصص فانتزیا فی الأدب الحدیث، نظراً إلی وجود هذه المشابهات بجانب أهمیة إحیاء التراث، اختارت المقاله دراسة مقومات أدب الخیال (فانتازیا) فی حکایات "کلیلة ودمنة ...
بیشتر
إن قصص الحیوان تعدّ إحدی الأنواع الأساسیة من الفانتازیا. وجود السمات الکثیرة فی حکایات کلیلة ودمنه توحی بفکرة التشابه بین حکایات "کلیلة ودمنة" التی تعدّ من أدب الخیال القدیم و قصص فانتزیا فی الأدب الحدیث، نظراً إلی وجود هذه المشابهات بجانب أهمیة إحیاء التراث، اختارت المقاله دراسة مقومات أدب الخیال (فانتازیا) فی حکایات "کلیلة ودمنة "العربیة کموضوع لدراستها.
تستهدف هذه المقاله تبیین مقومات أدب الخیال فی "حکایات کلیلة ودمنة " العربیة لتمهید الأرضیة لإعادة کتابة کلیلة و دمنة بوصفها کتاباً للأطفال. إن هذه المقاله تتبع فی منهجها تحلیل المضمون حیث تبحث فی البدایة عن صلة کلیلة ودمنه بأدب الأطفال ثم تتطرق إلی الأسس النظریة وهی دراسة مقومات أدب الفانتازیا ثم تدرس المختارات من قصص کلیلیة و دمنة العربیة علی أساس مقومات أدب الخیال.
وصلت المقالة إلی أن السمات الأساسیة لأدب الخیال (الفانتازیا)، کالخیال، وعناصر القصة وأصول الفانتازیا توجد فی حکایات کلیلة و دمنة العربیة حیث جعلت هذه الحکایات مادة ملائمة لتحویل هذه الحکایات إلی قصص أادب الخیال للأطفال.
ادبی
sedigheh zoodranj؛ Aboozar Golzar khojasteh
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 169-190
چکیده
أدب المقاومة یعبّر عن الآلام والمعاناة التی نزلت علی شعبٍ فی فترة من الزمن. التعرف علی عناصر المقاومة وکیفیة تأدیة الوظیفة لعنصر المکان فی تقدیم هذه المظاهر وأیضا علاقة هذه المظاهر بالمکان القصصی وتأثیر بعضهما علی الآخر، أمر هام جداً. کتّابُ الروایات ولا سیّما روایات المقاومة إهتمّوا بالمکان فی آثارهم الفنیة إهتماما بالغا بشکلٍ ...
بیشتر
أدب المقاومة یعبّر عن الآلام والمعاناة التی نزلت علی شعبٍ فی فترة من الزمن. التعرف علی عناصر المقاومة وکیفیة تأدیة الوظیفة لعنصر المکان فی تقدیم هذه المظاهر وأیضا علاقة هذه المظاهر بالمکان القصصی وتأثیر بعضهما علی الآخر، أمر هام جداً. کتّابُ الروایات ولا سیّما روایات المقاومة إهتمّوا بالمکان فی آثارهم الفنیة إهتماما بالغا بشکلٍ أصبح للمکان فی آثارهم دورً ممتاز و مؤثّر علی الأحداث و الشخصیات. روایة»ذاکرة الجسد» لاحلام مستغانمی (1953) الکاتبة الجزائریة ملیئة بالأماکن المتنوعة. هذا المقال یحاولُ أن یتطرّق الی کیفیة تأدیة الوظیفة لأنواع المکان (المکان المفتوح، المکان المغلق، أمکنة الانتقال، الثنائیات المکانیة) فی إظهار مظاهر المقاومة للشعب الجزائری فی هذه الروایة بالمنهج الوصفی التحلیلی. نتائج البحث تشیر إلی أنّ المکان المغلق الجبری و لاسیما سجن الکدیا (فی الأماکن المغلقة) وقسنطینة مع أمکنتها المختلفة (فی الأماکن المفتوحة) لهما دور هامّ فی ایضاح مظاهر المقاومة. أهمّ عناصر المقاومة التی برزت فی أنواع الأمکنة فی روایة ذاکرة الجسد هی: حبّ الوطن، و محافظة ذکریات الشهداء و زعماء الثورة الجزائریة، و ذکر تعذیبهم.
ادبی
لیلا قنبری؛ اصغر طهماسبی بلداجی
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 191-214
چکیده
ان الغایة من هذا التحقیق هی مناقشة الأسباب المؤثرة فی مدی تعلم اللغة العربیة بین طلبة جامعة «بیام نور» لمحافظة «جهارمحال بختیاری» فی العام الدارسی «89-90». ان الطریقة البحث فی هذا التحقیق هی الطریقة التجربیة و لقد استعمل من طریقة آلیة لجمع المعلومات. إنّ الجمعیة الإحصائیة التی نطلبها فی تحقیقنا هذا یشمل 2205 نسمة من طلبة ...
بیشتر
ان الغایة من هذا التحقیق هی مناقشة الأسباب المؤثرة فی مدی تعلم اللغة العربیة بین طلبة جامعة «بیام نور» لمحافظة «جهارمحال بختیاری» فی العام الدارسی «89-90». ان الطریقة البحث فی هذا التحقیق هی الطریقة التجربیة و لقد استعمل من طریقة آلیة لجمع المعلومات. إنّ الجمعیة الإحصائیة التی نطلبها فی تحقیقنا هذا یشمل 2205 نسمة من طلبة جامعة «بیام نور» لحافظة جهارمحال بختیاری الذین اشتغلو بالدراسة فی فروع «الهیات و الادب الفارسی و الحقوق» فی العام الدارسی «89-90». إنما النموذج الإحصائی لهذا البحث یشتمل علی مائتی نسمة الذین اختیروا علی اسلوب أخذ النماذج المسماة بالعنقودیة؛ و قد تمّ إنجاز التحالیل علی مستوی الإحصاء الوصفی علی شکل الانتشار التکثیری و فی مستوی الحصاء الاستنباطی علی أساس امتحان T و تحلیل النمط الواریانسی. لقد تعلن نتائج هذا البحث أنه یؤثر سائر المؤشرّات المعنیّة للنقاش علی مستوی تعلم اللغة العربیه من جانب الطلبة إضافة علی الوضع الاقتصادی للعائلات. علی کل حال تبیّن 5/69بالمائة من التغییرات لمستوی تعلم اللغة العربیة بواسطة المؤشرّات المستقلة.
ادبی
masoud fekri
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 215-230
چکیده
بیگمان جامعه بشری از دیرباز از مشکل نابرابری میان منابع و نیازهای خود رنج برده و این امر سبب گشته است تا در صدد پیمودن راهی برای به دست آوردن چیزی باشد که شکافهای پدید آمده در زندگی خود را از طریق کسب و کار بر طرف سازد. موضوع شغل و حرفه در ترسیم راهبرد زندگی فردی و اجتماعی جایگاه مهمی دارد. شرایط و اوضاع حاکم بر انسانها او را در تنگنای ...
بیشتر
بیگمان جامعه بشری از دیرباز از مشکل نابرابری میان منابع و نیازهای خود رنج برده و این امر سبب گشته است تا در صدد پیمودن راهی برای به دست آوردن چیزی باشد که شکافهای پدید آمده در زندگی خود را از طریق کسب و کار بر طرف سازد. موضوع شغل و حرفه در ترسیم راهبرد زندگی فردی و اجتماعی جایگاه مهمی دارد. شرایط و اوضاع حاکم بر انسانها او را در تنگنای انتخاب گزینههای قابل دسترس او قرار میدهد که در بسیاری از آنها امکان تکرار تجربه و آزمون وجود ندارد. لذا باید برای بهره گرفتن از این فرصتها تلاش نمود. در این زمینه فارغالتحصیلان دانشگاهها پس از پایان دوران تحصیل با کمبود فرصتهای شغلی مرتبط با تخصص و مدرک ایشان روبرو می شوند. و گاهی این چالش آنها را به سرحد سرخوردگی و احساس زیان نسبت به دوران تحصیلی که در رشتة خاصی گذراندهاند، میکشاند و گاهی سرزنش را متوجه جامعه و گاهی رشتة تحصیلی و گرایش آموزش خود مینمایند. و گاهی هم آن را نشأت گرفته از نظام برنامهریزی جامعه میدانند. این موضوع در خصوص برخی رشتهها و گرایشهای دانشگاهی همچون زبان و ادبیات عربی در غیر محیط اصلی آن از شدت بیشتری برخوردار است. فارغالتحصیلان گروههای عربی در دانشگاههای ایران از کمبود فرصت شغلی رنج برده و به دنبال عرصههای شغلی هستند که با تحصیلات آنان سازگاری داشته و آنان را در بدست آوردن درآمد مورد نیازشان، یاری رساند. پرسش اساسی آن است که آیا میان روشهای آموزشی این زبان در دانشگاههای ایران با فرصتهای شغلی مرتبط با آن سازگاری وجود دارد؟ و آیا میتوان با متحول ساختن این روشها سازگاری بیشتری با عرصههای شغلی پدید آورد؟ این موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده و کوشش شده است با طبقهبندی موردی شغلهای مرتبط به تبیین چگونگی بهرهگیری از این فارغالتحصیلان در زمینههای شغلی پرداخت.
ادبی
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 231-248
چکیده
تظهر ریادة الاعمال و التسویق کواجبة ذاتیّة للتعلیم فی المستوی العالیفی جمیع الجامعات و المعاهد فی العصر الراهن و هذا الامر دوما یتطور بسرعة. اللغة العربیة لغة حیةّ و استخدامها فی الحیاة الحاضرة عامة و فی مجال العلوم الانسانیّة خاصة کثیرةٌ، و یهتم بها کفرعٍ جامعیٍّ. و تجدر بالاهتمام علی التمثل فی مضامیر ریادة الاعمال و التسویق مرکّزة ...
بیشتر
تظهر ریادة الاعمال و التسویق کواجبة ذاتیّة للتعلیم فی المستوی العالیفی جمیع الجامعات و المعاهد فی العصر الراهن و هذا الامر دوما یتطور بسرعة. اللغة العربیة لغة حیةّ و استخدامها فی الحیاة الحاضرة عامة و فی مجال العلوم الانسانیّة خاصة کثیرةٌ، و یهتم بها کفرعٍ جامعیٍّ. و تجدر بالاهتمام علی التمثل فی مضامیر ریادة الاعمال و التسویق مرکّزة علی الاطارات الثقافیة و الاجتماعیة و الدینیةّ الشامخة نحن نتناول فی هذه الدراسة «استعدادات اللغة العربیة لریادة الأعمال و التسویق و ظروفها، حلولها» تتبع هذه الدراسة المنهج التوصیفی ـ التحلیلی و نحظی بأداة المکتبیّة کالکتب و المقالات العلمیة التخصصیّة، ثم نعرض أطارات ریادة المهن و الاعمال و التسویق مع الاهتمام بالاتجاهات العلمیّة. تنم هذه الدراسة عن أن تأسیس المراکز العلمیّة و البحوثیّة المتجهة بریادة العمل و التسویق فی أطار الشرکات ذات قاعدة المعرفة من قبل أعضاء الهیأة العلمیّة تندرج تحت حاجات المجتمع التجاری و الصناعی. تنفیذ هذا الامر متعلق بتقدیر الذات و الثقافة الداخلیّة و المحلیّة.
دوره 12، شماره 38 ، خرداد 1395، صفحه 249-264
چکیده
إنّ البحث عن فرص العمل للمتخرّجین فی اللغة العربیة و آدابها وتوظیفهم فی المهن المتناسقة فی هذا الفرع وخاصّة فی مراحل الدراسات العلیاء، یعدّ من القضایا الجدیرة بالاهتمام فی استغلال فرع اللغة العربیة. ولا شکّ فی أنّ ریادة الأعمال والامتهان فی مجال السیاحة الصحّیة تعدّ إحدى المقترحات فی هذا المجال کفرع من الخدمات السیاحیّة فی مرافقة ...
بیشتر
إنّ البحث عن فرص العمل للمتخرّجین فی اللغة العربیة و آدابها وتوظیفهم فی المهن المتناسقة فی هذا الفرع وخاصّة فی مراحل الدراسات العلیاء، یعدّ من القضایا الجدیرة بالاهتمام فی استغلال فرع اللغة العربیة. ولا شکّ فی أنّ ریادة الأعمال والامتهان فی مجال السیاحة الصحّیة تعدّ إحدى المقترحات فی هذا المجال کفرع من الخدمات السیاحیّة فی مرافقة المسافرین والمرضى العرب وتقدیم المساعدات، ممّا یؤدّی إلى توظیف المتخرّجین فی فرع اللغة العربیة وبالتالی ارتفاع معدّل الدخل القومی بسب ارتفاع عدد هؤلاء المرضى الباحثین عن العلاج والخدمات الطبّیة فی إیران. کما یمکن تأسیس شرکة خدمات السیاحة الصحّیة لتوظیف خبرات المتخرّجین فی هذا المجال. ومن المتوقّع أن یؤدّی ذلک إلى فرص عمل کثیرة والدخل المناسب، وخاصّة إذا أخذنا بعین الاعتبار الأوضاح الراهنة الناتجة عن الثورات المسمّاة بالربیع العربی فی البلدان العربیة کتونس و مصر ولیبی وسوریه والعراق والیمن والبحرین. للوصول إلى هذا الهدف، وبعد إیجاد التمهیدات والقیام بالمراحل القانونیّة الأولى، للحصول على الوثائق والتصریحات اللازمة، لابدّ من توظیف خبراء معتمدین فی اختصاصات متعدّدة کالمحاسبة والکمبیوتر واللغة الإنکلیزیّة. وبعد التسویق والإعلانات التجاریّة عن خدمات هذه الشرکات، سوف نشاهد المرضى من البلدان العربیة ینزعون إلى إیران بسبب تقدّم الأجهزة والتقنیّأت الطبّیة من جهة والتکالیف الرخیصة بالنسبة إلى البلدان الأوروبّیة من جهة أخرى.