طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١
المجلد 19 (2023)
المجلد 18 (2022)
المجلد 17 (2021)
المجلد 16 (2020)
المجلد 15 (2019)
المجلد 14 (2018)
المجلد 13 (1438)
المجلد 12 (1437)
المجلد 11 (1436)
المجلد 10 (1435)
المجلد 9 (1434)
المجلد 8 (1433)
المجلد 7 (1432)
المجلد 6 (1431)
المجلد 5 (1430)
المجلد 4 (1429)
المجلد 3 (1428)
المجلد 2 (1427)
المجلد 1 (1426)
بررسی نشانه‌های سازنده مفهوم صلح در اشعار ادهم عادل دیوان‌های (کتاب المجانین، هذا الکون سیء السمعة، نصوصى ليست لكم بوح الصعاليك) بر پایه الگوی نشانه‌شناسی پیرس

پيمان صالحي؛ مسلم خزلي

المجلد 19، العدد 66 ، يونيو 2023، ، الصفحة 105-126

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.158752

المستخلص
  جهان درون متن پر از ناشناخته‌هایی است که با کشف نشانه‌های زبانی بازنمایی و آشکار می‌شوند. نشانه‌شناسی ادبی با واکاوی کنش‌های درون متن پیام‌های ثانویه آن را استخراج و مفهوم و غرض اصلی شعر را بیان می‌کند و مخاطب به درک عمیقی از مفهوم شعر می‌رسد. نظریۀ نشانه‌شناسی پیرس یکی از الگوهای مناسب برای نقد آثار ادبی است که در آن نحوۀ شکل‌گیری ...  أكثر

تکنیک آشنایی‌زدایی اشکلوفسکی در اپیزودهای رمان برید اللیل

مهران معصومي؛ مجيد محمدي؛ پيمان صالحي؛ جهانگیر امیری؛ مریم رحمتی ترکاشوند

المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، ، الصفحة 105-126

المستخلص
  ­آشنایی­زدایی به‌معنای توانایی نویسنده در نشان‌دادن مسائل عادی، به شیوه­ای نو و غیرمنتظره است و هدف از کاربرد آن ایجاد رخنه در ادراک انسان گرفتار تکرار، کلیشه و عادت است تا ادراک و احساس عادت­زده او را حساس به مسائل و دگرگون کند. «برید اللیل» عنوان رمانی است از هدی برکات، نویسنده لبنانی تبار ساکن فرانسه که به محض انتشار، ...  أكثر

دور التداعي الحرّ في تنظیم حرکة تیّار الوعي في روایة "ذاکرة الجسد" لأحلام مستغانمي

پيمان صالحي

المجلد 17، العدد 58 ، يونيو 2021، ، الصفحة 43-70

المستخلص
  یُعَدُّ التداعي الحرّ من التقنيات الّتي یتمتّع بها رواة القصص للتعبير عن أحداث القصّة وتقدیم شخصیّاتها للمتلقّي، وهو عملية يربط فيها المرء بين الأفکار والذّکريات الّتي يمکن أن یتذکّر بعضها البعض بناءً علی أصول التّشابه، والتّجاور، والتضادّ. بما أنّ التداعي الحرّ، غالباً ما تنعکس أهمیّته في تنظیم حرکة تیّار الوعي من جهة، وقد بُنیت ...  أكثر

ادبي
ساختار و محتوا در دو داستان «ترس» نجيب محفوظ و «بياباني» محمود دولت‌آبادي

پيمان صالحي

المجلد 11، العدد 34 ، سبتمبر 1436، ، الصفحة 105-128

المستخلص
  بررسي تطبيقي ساختار و محتواي دو داستان کوتاه بياباني دولت‌آبادي و ترس(الخوف) محفوظ نشان مي‌دهد که در بياباني، کثرت شخصيت‌ها، حجم بلند داستان و اپيزودهاي متعدد باعث شده تا داستان يادشده طرح چندان مناسبي نداشته باشد؛ اما داستان الخوف، با پيروي از الگوي خطي پراپ، طرح کاملاً مناسبي دارد و برخلاف بياباني، تعدد شخصيت‌ها در الخوف از ...  أكثر

بررسي تطبيقي عدالت ايرانيان در شاهنامه‌ي فردوسي و منابع عربي

وحيد سبزيان پور؛ پيمان صالحي

المجلد 8، العدد 23 ، أغسطس 1433، ، الصفحة 175-204

المستخلص
  چکيده در کاخِ شکوهمند «شاهنامه»، دادگري، صدرنشين، و ستم‌ستيزي از ستون‌هاي اين کاخ باشکوه است. شباهت حيرت آور عدالت‌خواهي ايرانيان در شاهنامه و منابع عربي، نشان از سرچشمه‌هاي فرهنگي و فکري مشترکي دارد که اين دو منبع کاملاً متفاوت از آن سيراب شده‌اند. فردوسي، شاهنامه را با انگيزه‌ي ايران‌دوستي، در قالب سبک ادبي حماسه ...  أكثر