المجلد 19 (2023)
المجلد 18 (2022)
المجلد 17 (2021)
المجلد 16 (2020)
المجلد 15 (2019)
المجلد 14 (2018)
المجلد 13 (1438)
المجلد 12 (1437)
المجلد 11 (1436)
المجلد 10 (1435)
المجلد 9 (1434)
المجلد 8 (1433)
المجلد 7 (1432)
المجلد 6 (1431)
المجلد 5 (1430)
المجلد 4 (1429)
المجلد 3 (1428)
المجلد 2 (1427)
المجلد 1 (1426)
المؤلف = پيمان صالحي
عدد المقالات: 5
بررسی نشانههای سازنده مفهوم صلح در اشعار ادهم عادل دیوانهای (کتاب المجانین، هذا الکون سیء السمعة، نصوصى ليست لكم بوح الصعاليك) بر پایه الگوی نشانهشناسی پیرس
المجلد 19، العدد 66 ، يونيو 2023، ، الصفحة 105-126
المستخلص
جهان درون متن پر از ناشناختههایی است که با کشف نشانههای زبانی بازنمایی و آشکار میشوند. نشانهشناسی ادبی با واکاوی کنشهای درون متن پیامهای ثانویه آن را استخراج و مفهوم و غرض اصلی شعر را بیان میکند و مخاطب به درک عمیقی از مفهوم شعر میرسد. نظریۀ نشانهشناسی پیرس یکی از الگوهای مناسب برای نقد آثار ادبی است که در آن نحوۀ شکلگیری ... أكثرتکنیک آشناییزدایی اشکلوفسکی در اپیزودهای رمان برید اللیل
المجلد 18، العدد 63 ، سبتمبر 2022، ، الصفحة 105-126
المستخلص
آشناییزدایی بهمعنای توانایی نویسنده در نشاندادن مسائل عادی، به شیوهای نو و غیرمنتظره است و هدف از کاربرد آن ایجاد رخنه در ادراک انسان گرفتار تکرار، کلیشه و عادت است تا ادراک و احساس عادتزده او را حساس به مسائل و دگرگون کند. «برید اللیل» عنوان رمانی است از هدی برکات، نویسنده لبنانی تبار ساکن فرانسه که به محض انتشار، ... أكثردور التداعي الحرّ في تنظیم حرکة تیّار الوعي في روایة "ذاکرة الجسد" لأحلام مستغانمي
المجلد 17، العدد 58 ، يونيو 2021، ، الصفحة 43-70
المستخلص
یُعَدُّ التداعي الحرّ من التقنيات الّتي یتمتّع بها رواة القصص للتعبير عن أحداث القصّة وتقدیم شخصیّاتها للمتلقّي، وهو عملية يربط فيها المرء بين الأفکار والذّکريات الّتي يمکن أن یتذکّر بعضها البعض بناءً علی أصول التّشابه، والتّجاور، والتضادّ. بما أنّ التداعي الحرّ، غالباً ما تنعکس أهمیّته في تنظیم حرکة تیّار الوعي من جهة، وقد بُنیت ... أكثرساختار و محتوا در دو داستان «ترس» نجيب محفوظ و «بياباني» محمود دولتآبادي
المجلد 11، العدد 34 ، سبتمبر 1436، ، الصفحة 105-128
المستخلص
بررسي تطبيقي ساختار و محتواي دو داستان کوتاه بياباني دولتآبادي و ترس(الخوف) محفوظ نشان ميدهد که در بياباني، کثرت شخصيتها، حجم بلند داستان و اپيزودهاي متعدد باعث شده تا داستان يادشده طرح چندان مناسبي نداشته باشد؛ اما داستان الخوف، با پيروي از الگوي خطي پراپ، طرح کاملاً مناسبي دارد و برخلاف بياباني، تعدد شخصيتها در الخوف از ... أكثربررسي تطبيقي عدالت ايرانيان در شاهنامهي فردوسي و منابع عربي
المجلد 8، العدد 23 ، أغسطس 1433، ، الصفحة 175-204