حسن اسماعيل زاده باوانی؛ علي صياداني؛ علی مصطفی نژاد
المستخلص
توسعۀ نظریۀ استعارۀ شناختی توسط لیکاف و جانسون، تحقیقات زیادی در مورد استعاره ایجاد کرد و توسط فورسویل با پژوهش در مورد استعارۀ بصری و چندوجهی دنبال شد. این مطالعه در یک روش توصیفی- تحلیلی به ارزیابی تناسب شیوۀ فورسویل برای تحلیل پوسترهای عربی اربعین، بیان شباهت مبدا و مقصد در استعارههای چندوجهی، در جهت انتقال مفاهیم فرهنگی ...
أكثر
توسعۀ نظریۀ استعارۀ شناختی توسط لیکاف و جانسون، تحقیقات زیادی در مورد استعاره ایجاد کرد و توسط فورسویل با پژوهش در مورد استعارۀ بصری و چندوجهی دنبال شد. این مطالعه در یک روش توصیفی- تحلیلی به ارزیابی تناسب شیوۀ فورسویل برای تحلیل پوسترهای عربی اربعین، بیان شباهت مبدا و مقصد در استعارههای چندوجهی، در جهت انتقال مفاهیم فرهنگی و ارزشی از طریق ترکیبی از تصویر و متن میپردازد که هدفش ایجاد انگیزۀ شناختی برای اربعین است. بدینمنظور با بررسی سی پوستر با محتوای اربعین در خبرگزاریها، سهپوستر حاوی مفاهیم استعاری، انتخاب و سپس به لحاظ تطابق مفهوم استعاری در سطح کلام و تصویر، به بررسی پوسترها پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد پوسترهای تبلیغاتی اربعین، دارای ساز و کارهای شناختی استعاره، مجاز و طرحوارههای تصویری هستند؛ همگی هم اجزای تصویری و هم زبانی دارند که در ارتباط و مکمل یکدیگرند. در پوسترها، متن بیش از آنکه کارکردی صرفا تثبیتی داشته باشد، کارکردی تقویتی دارد. علاوه بر اطلاعات زبانی، اطلاعاتی دیگر از جنس همان تصاویر بههمراه بافت فرهنگی به تثبیت عوامل در تصاویر کمک میکنند.
ادبي
حسن اسماعيل زاده؛ مجتبي رحماندوست؛ مختار مجاهد
المجلد 12، العدد 41 ، يونيو 1438، ، الصفحة 197-218
المستخلص
رژيم صهيونيستي براي عاديسازي حضور خلقالساعة خود در اذهان مردم منطقه و بهويژه ساکنان اصلي سرزمين فلسطين، سعي در يهوديسازي نمادها و ماهيت آثار فلسطيني و عربي دارد و براي گنجاندن نرم سياستهاي خود در ذهن نسل نو اين سرزمين زيرکانهترين شيوه يعني نفوذ در سيستم آموزشي را در کنار سياست ايجاد رعب و وحشت در پيش گرفتهاست. ازاينرو ...
أكثر
رژيم صهيونيستي براي عاديسازي حضور خلقالساعة خود در اذهان مردم منطقه و بهويژه ساکنان اصلي سرزمين فلسطين، سعي در يهوديسازي نمادها و ماهيت آثار فلسطيني و عربي دارد و براي گنجاندن نرم سياستهاي خود در ذهن نسل نو اين سرزمين زيرکانهترين شيوه يعني نفوذ در سيستم آموزشي را در کنار سياست ايجاد رعب و وحشت در پيش گرفتهاست. ازاينرو ضمن تحريف و تغيير محتواي کتابهاي درسي، بناي اصلي را در تأليف اين کتابها، بر يهوديسازي نسلهاي نو و وارونه جلوهدادن حقايق و واقعيتهاي ملت فلسطين گذاشتهاست. در اين پژوهش ميکوشيم روشهاي تحقق اين برنامه و نحوة اجراي آن را بررسي و تحليل نماييم. به همين منظور با مراجعه به کتب درسيِ تاريخي، جغرافيايي، اجتماعي، ادبي و ديني مدارس فلسطين اشغالي و تحليل و نقد بخشي از محتواي آنها، از دسيسههاي طراحان اين کتابها و حاميان آنها پرده گشودهايم. درنتيجه مشخص شد که يهوديسازي کودکان فلسطيني، تغيير ذهنيت آنان در رابطه با ماهيت نمادهاي اسلامي ـ عربي فلسطين، تطهير چهرة صهيونيستها و معرفي تعاليم اسلامي به عنوان عامل عقبماندگي، در ذهن دانشآموزان فلسطيني، از مهمترين اهداف اين نقشه است.