ادبي
ليلا قنبري؛ اصغر طهماسبي بلداجي
المجلد 12، العدد 38 ، سبتمبر 1437، ، الصفحة 191-214
المستخلص
اين پژوهش به بررسي عوامل مؤثر بر ميزان يادگيري زبان عربي در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور استان چهارمحال و بختياري در سال تحصيلي 1390- 1389 ميپردازد. روش تحقيق پيمايشي است و براي گردآوري دادهها از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. جامعه آماري پژوهش شامل 2205 نفر از دانشجويان دانشگاه پيام نور استان چهارمحال و بختياري است که ...
أكثر
اين پژوهش به بررسي عوامل مؤثر بر ميزان يادگيري زبان عربي در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور استان چهارمحال و بختياري در سال تحصيلي 1390- 1389 ميپردازد. روش تحقيق پيمايشي است و براي گردآوري دادهها از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. جامعه آماري پژوهش شامل 2205 نفر از دانشجويان دانشگاه پيام نور استان چهارمحال و بختياري است که در سال 90-89 در رشتههاي الهيات، ادبيات فارسي، و حقوق مشغول به تحصيل بودهاند. نمونه آماري اين تحقيق 200 نفرند که به روش نمونهگيري خوشهاي و چندمرحلهاي انتخاب شدند. تجزيهوتحليل دادهها در سطح آمار توصيفي با توزيع فراواني و در سطح آمار استنباطي با آزمون T، تحليل واريانس و تحليل مسير انجام گرفتهاست. نتايج پژوهش نشان ميدهد که بيشتر متغيرهاي بررسيشده، بهجز وضعيت اقتصادي خانواده، بر ميزان يادگيري زبان عربي دانشجويان تأثير داشتهاند. بهطورکلي 5/69 درصد تغييرات ميزان يادگيري زبان عربي (متغير وابسته) بهوسيله متغيرهاي مستقل تبيين ميشود.