فاروق نعمتي؛ عسگر بابازاده اقدم؛ فريدون رمضاني؛ ابراهیم نامداری
المستخلص
رویکرد آموزش برخط، زمینة مناسبی برای ظهور و بروز استعدادها، قابلیتها، خلاقیت و نوآوریها فراهم نموده است. مهارتهای خودتنظیمی در تنیدگی ِتحصیلی منجر اثرگذار است. راهبردها و مهارتهای خودتنظیمی یادگیری، از موضوعات پرطرفداری است که به کانون مهم پژوهشی و یکی از محورهای اساسی تعلیم و تربیت تبدیل شده است. در پژوهش حاضر، نقش مهارتهای ...
أكثر
رویکرد آموزش برخط، زمینة مناسبی برای ظهور و بروز استعدادها، قابلیتها، خلاقیت و نوآوریها فراهم نموده است. مهارتهای خودتنظیمی در تنیدگی ِتحصیلی منجر اثرگذار است. راهبردها و مهارتهای خودتنظیمی یادگیری، از موضوعات پرطرفداری است که به کانون مهم پژوهشی و یکی از محورهای اساسی تعلیم و تربیت تبدیل شده است. در پژوهش حاضر، نقش مهارتهای خودتنظیمی در تنیدگی تحصیلیِ ناشی از آموزش برخط درس عربی دانشآموزان دورة متوسطه بررسی شده است.روش پژوهش مطالعة حاضر، پیمایشی و جامعة آماری پژوهش، شامل دانشآموزان دورة متوسطة شهر گرگان در سال تحصیلی 1400بودند. تعداد 429دانشآموز که پرسشنامة برخط را به صورت دقیق تکمیل کرده بودند به عنوان نمونه پژوهش موردبررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای تنیدگی تحصیلی سان و همکاران و خودتنظیمی تحصیلی بوفارد است. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها، در بستة تحلیل آماری (spss) وارد و با روشهای آماری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین مهارتهای خودتنظیمی و تنیدگیِ تحصیلی دانشآموزان در آموزش برخط زبان عربی، رابطه معناداری وجود دارد، همچنین از نظر تنیدگی تحصیلی و مهارتهای خودتنظیمی بین دانشآموزان نیز تفاوت معنادار است. بر همین اساس، با توجه به رابطة معنادار مهارتهای خودتنظیمی با تنیدگی تحصیلی و نقش مهارتهای خودتنظیمی در تنیدگی تحصیلی دانش آموزان، طراحی و اجرای برنامة آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و مشاورة روانشناختی دانشآموزان در زمینه تنیدگیهای تحصیلی میتواند با ارتقای انگیزه پیشرفت، به تقویت عملکرد تحصیلی و آموزشی دانشآموزان به موفقیت آنها در دروس زبان خارجی از جمله زبان عربی کمک نماید.
محمودرضا توكلی محمدی؛ علي باقر طاهري نيا
المجلد 18، العدد 64 ، ديسمبر 2022، ، الصفحة 119-142
المستخلص
امروزه با پیشرفت خیره کنندهی وسایل ارتباط جمعی و نقش پررنگ آنها در امر آموزش از یک طرف و همهگیری ویروس کرونا از طرف دیگر، آموزش مجازی نقش بسیار پررنگی را در روند آموزش به عهده گرفته و این امر بیش از پیش، بررسی راهکارها و چالشهای آموزش مجازی را یادآور شده است. بر این اساس مقاله حاضر با استفاده از روش میدانی – پیمایشی و شیوهی ...
أكثر
امروزه با پیشرفت خیره کنندهی وسایل ارتباط جمعی و نقش پررنگ آنها در امر آموزش از یک طرف و همهگیری ویروس کرونا از طرف دیگر، آموزش مجازی نقش بسیار پررنگی را در روند آموزش به عهده گرفته و این امر بیش از پیش، بررسی راهکارها و چالشهای آموزش مجازی را یادآور شده است. بر این اساس مقاله حاضر با استفاده از روش میدانی – پیمایشی و شیوهی گردآوریِ پرسشنامهایِ دادهها بر اساس روش دلفی، به بررسی دیدگاه کارشناسان حوزهی آموزش مجازی در زمینه نقش و کاربرد فضای مجازی، در آموزش زبان عربی در ایران میپردازد. بر این اساس، مخاطبین پرسشنامهها از میان کارشناسان سختافزاری و نرم افزاری فعال در حوزهی آموزش، کارشناسان آموزش در گروههای زبان و اساتید و مدرسان زبان عربی دانشگاه انتخاب گردیدند. بعد از ارائهی دو مرحلهای پرسشنامهی اولیه و تأیید روایی و پایایی آن بر طبق روش دلفی، در مرحلهی سوم، پرسشهای تخصصی که در سه حیطهی مهارتهای لازم، حمایتهای مورد نیاز و فعالیتهای آموزشی هوشمند طراحی شده بود، در قالب پرسشنامهی نهایی ارائه گردید. پاسخهای دریافت شده با نرم افزار spss16 و آزمون T تکنمونهای میانگین، مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج به دست آمده نشاندهندهی این واقعیت است که در آموزش مجازی زبان عربی درایران، مهمترین چالش، عدم نگاه مستقل و جداگانه به این مقوله است و به همین علت مهمترین نیازهای این حیطه نیز مغفول مانده است. این نگاه مستقل در کنار بهرهگیری از تجربهی کشورهای عرب زبان در امر آموزش مجازی زبان عربی و نیز تربیت نیروی متخصص در زمینههای سختافزاری، نرم افزاری و آموزشی میتواند به شکوفایی و پویایی آموزش مجازی زبان عربی بینجامد. ایجاد یک بستر نرم افزاری مشترک میان تمامی سازمانهای فعال در زمینهی آموزش مجازی زبان عربی در ایران، میتواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.