ادبي
رقيه رستم پورملکي؛ مهناز اعتضادي فر
المجلد 15، العدد 51 ، سبتمبر 2019، ، الصفحة 143-160
المستخلص
در بسياري از دانشگاههاي ايران، نخبگان و زبانآموزان فراواني به فعاليت مشغولاند که بهرهگيري از توان آنان بهويژه در تقويت گردشگري ميتواند زمينهساز گسترش تبادلات فرهنگي و اقتصادي کشورهاي پهنة خليجفارس باشد. اين مقاله با روش توصيفي ـ تحليلي درصدد پاسخ به اين سؤال است که نقش و ظرفيت گروههاي علمي زبان و ادبيات عربي در شکوفايي ...
أكثر
در بسياري از دانشگاههاي ايران، نخبگان و زبانآموزان فراواني به فعاليت مشغولاند که بهرهگيري از توان آنان بهويژه در تقويت گردشگري ميتواند زمينهساز گسترش تبادلات فرهنگي و اقتصادي کشورهاي پهنة خليجفارس باشد. اين مقاله با روش توصيفي ـ تحليلي درصدد پاسخ به اين سؤال است که نقش و ظرفيت گروههاي علمي زبان و ادبيات عربي در شکوفايي صنعت گردشگري ميان شمال و جنوب خليجفارس چيست؟ يافتههاي مقاله نشان ميدهد که در صورت تقويت نگرش کارآفريني، تجاريسازي دانش و شکلگيري شرکتهاي زبانبنيان با محوريت زبان عربي، امکان بهرهگيري از گروههاي عربي دانشگاهها بهمنزله پيشران صنعت گردشگري خليجفارس وجود دارد. توجه به شاخههاي مختلف گردشگري زيارت، گردشگري تجاري، گردشگري طبيعي تاريخي، گردشگري سلامت، گردشگري علمي و ورزشي و نيز گردشگري دانشجويي از يکسو و ايجاد سازوکارهاي مناسب اين امکان را براي گروههاي عربي ايجاد ميکند تا در عرصهها و شاخههاي مختلف به توسعه گردشگري خليجفارس اهتمام ورزند؛ برخي راهحلهاي پيشنهادي عبارتند از: طراحي درس «کاربرد زبان عربي در گردشگري ايران»، شناسايي و تربيت زباندانان ماهر و مسلط به ميراث فرهنگيِ دو سوي خليجفارس، برگزاري دورههاي مهارتي تقويت گردشگري براي زباندانان و نيز سفرهاي دورهاي گروههاي عربي دو طرف.
مصطفي مهدوي آرا
المجلد 14، العدد 48 ، ديسمبر 2018، ، الصفحة 149-168
المستخلص
زبان و فرهنگ دو مقولة درهمتنيده و پويا هستند که در پي برخي عوامل همچون مهاجرت، دستخوش تغيير و دگرگوني ميشوند. مهاجرت اقوام عرب و جنگزدة دهة شصت به مشهد مقدس و انتقال زبان و فرهنگ عربي به اين شهر، چالشهايي را براي اين زبان و فرهنگ و گويشوران آن به وجود آورده و حوزة کاربرد آن را نسبت به گذشته محدودتر ساختهاست. سياستگذاران ...
أكثر
زبان و فرهنگ دو مقولة درهمتنيده و پويا هستند که در پي برخي عوامل همچون مهاجرت، دستخوش تغيير و دگرگوني ميشوند. مهاجرت اقوام عرب و جنگزدة دهة شصت به مشهد مقدس و انتقال زبان و فرهنگ عربي به اين شهر، چالشهايي را براي اين زبان و فرهنگ و گويشوران آن به وجود آورده و حوزة کاربرد آن را نسبت به گذشته محدودتر ساختهاست. سياستگذاران و برنامهريزان زباني و مسئولان شهري با مطالعه و برنامهريزي دقيق ميتوانند ضمن ازبينبردن اين چالشها، از حضور اين گروه در مشهد براي رونق گردشگري شهري استفاده کنند. نگارنده در جستار حاضر، از روش کيفي (مصاحبه) بهره برده، سپس با استفاده از فن «تحليل مضمون»، چالشهاي فراروي اين زبان و فرهنگ را مورد مطالعه قرار دادهاست. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان ميدهد زبان و فرهنگ عربي در اثر تماس با زبان و فرهنگ جامعة مقصد، از مرحلة همترازي گذشته و رو به زوال است و با اقداماتي همچون: اعتباربخشي به جايگاه اجتماعي اين زبان و احياي فرهنگ و آدابورسوم عربي، از طريق برگزاري جشنوارههاي مخصوص اين گروه، ميتوان آن را حفظ کرد و از آن براي شکوفايي گردشگري شهري و تأمين نيروي انساني متخصص در اين صنعت بهره برد.
ادبي
احمدرضا حيدريان شهري؛ مصطفي مهدوي آرا
المجلد 12، العدد 39 ، ديسمبر 1437، ، الصفحة 231-252
المستخلص
شهر مشهد به برکت وجود حرم مطهر رضوي، داشتن امکانات پزشکي پيشرفته، و جاذبههاي طبيعي، همهساله ميزبان بيش از يکونيم ميليون گردشگر عربزبان است که با اهدافي ازجمله: تفريح، زيارت، درمان و تجارت وارد اين شهر ميشوند. اين خيل عظيم گردشگر ميتواند بستر مناسبي براي اشتغال دانشآموختگان زبان عربي ايجاد کند. در اين مقاله با توجه به همين ...
أكثر
شهر مشهد به برکت وجود حرم مطهر رضوي، داشتن امکانات پزشکي پيشرفته، و جاذبههاي طبيعي، همهساله ميزبان بيش از يکونيم ميليون گردشگر عربزبان است که با اهدافي ازجمله: تفريح، زيارت، درمان و تجارت وارد اين شهر ميشوند. اين خيل عظيم گردشگر ميتواند بستر مناسبي براي اشتغال دانشآموختگان زبان عربي ايجاد کند. در اين مقاله با توجه به همين نکته کوشيدهايم با استفاده از روش توصيفي و تحليل آماري، فرصتهاي شغلي موجود براي دانشآموختگان زبان عربي را شناسايي کنيم، چالشهاي پيش روي آنان در ورود به بازار را واکاوي نماييم، و همچنين راهکارهاي مناسبي را پيشنهاد دهيم. نتايج بهدستآمده نشان ميدهد که دو بخش دولتي و غيردولتي در حوزههاي مختلف ازجمله «سازمان گردشگري، هتلداري، دفترهاي خدمات مسافرتي، مراکز و مجموعههاي تاريخي، بخش گردشگري سلامت و راهنمايي گردشگران، سازمان صداوسيما، و اوقاف» نيازمند دانشآموختگان زبان عربي هستند تا بتوانند از تخصص ايشان در اين حوزهها بهره ببرند.
رقيه رستم پور؛ مهناز اعتضادي فر
المجلد 11، العدد 36 ، مارس 1437، ، الصفحة 135-152
المستخلص
ايران جزء ده کشور برتر جهان از نظر جاذبههاي گردشگري تاريخي، طبيعي، فرهنگي، و ديني است. طي ساليان اخير اين جاذبهها توجه گردشگران جهان را بهويژه از جهان عرب و شيعيان به خود جلب کردهاست. واقعيت آن است که ظرفيتهاي جذب گردشگر از کشورهاي عربي به ايران بسيار بيشتر از ميزان موجود است. ميان اين ظرفيت و جمعيتِ جوياي کار دانشآموختگان ...
أكثر
ايران جزء ده کشور برتر جهان از نظر جاذبههاي گردشگري تاريخي، طبيعي، فرهنگي، و ديني است. طي ساليان اخير اين جاذبهها توجه گردشگران جهان را بهويژه از جهان عرب و شيعيان به خود جلب کردهاست. واقعيت آن است که ظرفيتهاي جذب گردشگر از کشورهاي عربي به ايران بسيار بيشتر از ميزان موجود است. ميان اين ظرفيت و جمعيتِ جوياي کار دانشآموختگان زبان و ادبيات عربي که ميتوانند در تحقق اين ظرفيتها نقشآفرين باشند، حلقة مفقودهاي بنام مهارتهاي کارآفريني قرار دارد. اين مقاله با روش توصيفي ـ تحليلي درصدد پاسخ دادن به اين پرسش است که زمينهها، بايستهها و راهکارهاي کارآفريني زباندانان و دانشآموختگان زبان عربي در عرصه توريسم در کشور چيست؟ يافتههاي اين مقاله نشان ميدهد که ظرفيتها و مزيتهاي نسبي ايران براي گردشگران عرب بهخصوص شيعيان بسيار بالاست. بازنگري در برخي دروس رشته زبان و ادبيات عربي، تشکيل شرکتهاي گردشگري با محوريت بهکارگيري دانشآموختگان زبان عربي، افزايش حمايتهاي دولتي از دانشآموختگان بهخصوص با برگزاري دورههاي مهارتافزايي و راهنمايي توريست، و تشکيل حلقههاي همکاري ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت امور خارجه، بخش فرهنگي سفارتخانههاي عربي و انجمن زبان و ادبيات عربي، ميتواند به افزايش کارآفريني دانشآموختگان زبان و ادبيات عربي در عرصه گردشگري کمک کند.