@article { author = {علی القضاه, نور محمد}, title = {سنّت و نوآوری در نقد ادبی فارسی و عربی}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {6}, number = {14}, pages = {1-19}, year = {2010}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {در نقد ادبی کهن فارسی و عربی دو جریان نقدی متفاوت پدید آمد که یکی از آن دو به بازگشت به اصول کهن ادب و شعر فرامی­خواند و بر پایبندی به این اصول پا می­فشارد،و دیگری به تجدید و نوآوری در این زمینه اهمیت می­داد، از این­رو تصویری نه چندان روشن از اختلافات میان دو گروه در صحنة ادبیات آشکار گردید.در دورة کنونی این درگیری­هاا میان طرفداران نوآوری و پیروان سنتگرایی شدّت گرفت، شاید علت اصلی این امر رویکرد ایرانیان و عرب­ها به غرب و دانش­های غربی بوده باشد. یکی خواستار فراموشی گذشته و نوآوری بر اساس نظریه­های نوین غربی است و دیگری با تعصّب هرچه تمامتر تمامی علوم غربی را ردّ می­کند و نمی­پذیرد، در این میان کسانی هستند که به میانه­روی و اعتدال گرایش دارند،ولی این درگیری به سود هواداران نوآوری تمام شد که به نوبة خود به دو گروه نوآوران سنتگرا و نوآوران چپگرا تقسیم می­شوند. آنچه اینجا بحث می­شود بررسی حقیقت این تقابل میان نوآوری و سنتگرایی در نقد ادبی کهن و معاصر فارسی و عربی و همچنین توضیح رویکردهای مهمترین طرفداران دو گروه است.}, keywords = {نقد ادبی,تقلید,نوآوری,نقد عربی,نقد فارسی,ناقدان}, title_ar = {التقليد و التجديد في النقد الأدبي الفارسي و العربي}, abstract_ar = {ظهرَ في النقد القديم الفارسي و العربي اتجاهان متعارضان، أحدهما يدعو للعودة و التمسّک بأصول الأدب و الشّعر کما کانت عليه عند القدامى، و الآخر يروّجُ للتغيير و التجديد في هذا المجال، فظهرت على السّاحة الأدبية صورة غير مکتملة الملامح لنزاعاتٍ بين أتباع هذين الاتجاهين، أمّا في العصر الحديث فقد احتدمت هذه النزاعات بين أتباع التجديد و مناصري التقليد، و ذلک إثر انفتاح المجتمعات العربيّة و المجتمع الإيراني على الثقافات الغربيّة، فمن داعٍ يدعو إلى نسيان الماضي و التجديد على أسسٍ غربيّة إلى آخر يرفضُ و بشدّة کل ما له صلة بالثقافات الغربيّة، يتخلل ذلک بعض الآراء التي تدعو إلى الوسطيّة في هذا کلّه، لکن کان النّصر في نهاية المطاف لأتباع التجديد الذين انقسموا بدورهم إلى مجددين محافظين و مجددين إفراطيين و ما تناولته في هذه الدراسة صورة عامّة توضّح حقيقة العلاقة بين أصحاب کلا الاتجاهين قديماً و حديثاً و حقيقة الخط الذي انتهجه أعلام هذين التيّارين النقديين.}, keywords_ar = {نقد أدبی,تقلید,تجدید,نقد عربی,نقد فارسی,نقّاد}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_1194.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_1194_e5e25dbc1b935bd75f8287c9ba2575b9.pdf} }