%0 Journal Article %T بررسی جایگاه كارآفرینی در ضرب‌المثل‌های عربی: با رویكردی بلاغی %J مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها، فصلية علمية محکمة %I الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها %Z 23456361 %A عرب يوسف آبادي, عبدالباسط %A احمدی چناری, علی اکبر %A دهقانی, سحر %D 2023 %\ 08/23/2023 %V 19 %N 67 %P 105-126 %! بررسی جایگاه كارآفرینی در ضرب‌المثل‌های عربی: با رویكردی بلاغی %K ضرب‌المثل عربی %K كارآفرینی %K سخت‌كوشی %K خردمندی %K جهت‌گیری توصیفی %K جهت‌گیری انگیزشی %R 10.22034/iaall.2022.160916 %X در جهانی كه پیوسته در حال رشد و تحول است، مقولة كارآفرینی نقشی مهم در جریان توسعة جوامع دارد. این مقوله یكی از محورهای موردتأكید در فرهنگ عامیانه و ادبیات شفاهی به‌شمار می‌آید. ضرب‌المثل نمونه‌ای برجسته از فرهنگ عامیانه است كه با ساختاری كوتاه و آهنگین و برگرفته از داستانی عامیانه به پدیده‌های مختلف جامعه اشاره دارد. در برخی از ضرب‌المثل‌های عربی به مهم‌ترین شاخص‌های كارآفرینی همچون سخت‌كوشی، خردمندی، مسئولیت‌پذیری، فردگرایی، فرصت‌طلبی و درآمدزایی اشاره می‌شود كه این امر بر اهمیت پژوهش در این موضوع می‌افزاید. در پژوهش حاضر تلاش می شود با تكیه ‌بر روش توصیفی- تحلیلی، مقولة كارآفرینی در 200 ضرب‌المثل منتخب عربی موردبررسی قرارگیرد و مهم‌ترین جهت‌گیری‌های بلاغی آن‌ها استخراج گردد. نتایج نشان می‌دهد فراوانی بالای شاخصة سخت‌كوشی (32%) و خردمندی (23%) در ضرب‌المثل‌های مورد بحث، بیانگر اهمیت كار و تلاش توأم با خرد و عقل در میان عرب‌هاست. از منظر بلاغت نیز فراوانی بالای جهت‌گیری توصیفی (47%) و انگیزشی (34%) نشان‌دهندة توسعة جامعة عرب در توضیح و تبیین شرایط كاری برای مخاطب و ایجاد انگیزه‌ در وی و تشویق به تلاش مداوم و پرهیز از تنبلی و سُستی است. %U https://iaall.iranjournals.ir/article_160916_ee83f5fa025e9ab63b3adac0a6415bd7.pdf