%0 Journal Article %T چالش تجاري‌سازي آموزش زبان عربي در ايران %J مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها، فصلية علمية محکمة %I الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها %Z 23456361 %A رجبي, فرهاد %D 2016 %\ 12/01/2016 %V 12 %N 40 %P 213-234 %! چالش تجاري‌سازي آموزش زبان عربي در ايران %K برنامه‌ریزی %K زبان عربی %K تجاری‌سازی %K آموزش %R %X امروزه آموزش زبان عربي در ايران، با وجود سابقه‌اي درازدامن، کمتر فرصت به‌کارگيري يافته و کمتر موقعيت کسب‌وکار را براي دانش‌آموختگان خود فراهم نموده‌است. اين مسئله، سال‌هاست به يکي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي دانشجويان ايراني اين رشته تبديل شده‌است. چالش تجاري‌سازي مي‌تواند فرصتي براي چاره‌جويي منطقي دربارة اين مشکل باشد. اين مقاله کوشيده با طرح مديريت برنامه‌ريزي، برون‌رفتي را براي اين مشکل پيشنهاد دهد؛ بر همين مبنا معتقد است، برنامه‌ريزان و کارشناسان امر، قبل از آنکه به صورت جزئي در جست‌وجوي فرصت‌هاي موقتي و گاه، ناپايدار باشند، بايد با تعمّق در برنامه‌ريزي و طراحي مؤلفه‌هاي علمي به اين مهم اهتمام ورزند. نتيجة به‌دست‌آمده نشان مي‌دهد با استفاده از چهارچوب‌هاي علمي در فرايند مديريت برنامه‌ريزي، توجه به مقولة طراحي سرفصل‌هاي آموزشي متناسب با مقولة کارآفريني، جذب و آموزش منطقي دانشجويان و از سوي ديگر ارتباط با مراکز و سازمان‌هاي ذي‌ربط، مي‌توان چالش تجاري‌سازي آموزش زبان عربي را به سمت فرصتي جديد براي ايجاد نشاط در امر آموزش هدايت کرد. %U https://iaall.iranjournals.ir/article_34030_dcd2b3e8b93845024c900753927388b0.pdf