TY - JOUR ID - 154789 TI - بررسی تأثیر کوتاه‌مدت و بلندمدت رویکرد تکلیف‌محور در ارتقای توانش دستوری عربی‌آموزان ایرانی JO - مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها، فصلية علمية محکمة JA - IAALL LA - ar SN - 23456361 AU - رفیعی, راضیه AU - خاقاني اصفهاني, محمد AU - نژاد انصاری, داریوش AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه اصفهان AD - استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه اصفهان AD - استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه اصفهان Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 19 IS - 66 SP - 79 EP - 103 KW - تکلیف‌محور KW - دستور KW - ترجمه KW - توانش دستوری KW - زمان فعل در عربی DO - 10.22034/iaall.2022.154789 N2 - هدف مطالعه­ ی حاضر بررسی تأثیر کوتاه‌مدت وبلندمدت رویکرد تکلیف­محور در آموزش زمان‌های فعلی عربی به عربی‌آموزان ایرانی است. روش پژوهشی اتخاذ ‌شده از نوع شبه تجربی است. شرکت‌کنندگان شامل 40 دانش‌آموز دختر و 40 دانش‌آموز پسر سال یازدهم رشته­ی علوم انسانی در شهر فلاورجان، استان اصفهان است. هشت زمان فعلی شامل ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، ماضی التزامی، مضارع اخباری، مضارع التزامی، و مستقبل به همراه شکل منفی آن‌ها به دانش‌آموزان در دو گروه آموزش داده‌شد. در گروه کنترل زمان‌ها با استفاده از روش دستور-ترجمه تدریس شد. درحالی‌که، گروه آزمایشی آموزش را با رویکرد آموزشی تکلیف­محور دریافت­کردند. آزمون دستور طراحی‌شده توسط محققان یک‌بار پیش از آموزش، بار دیگر پس از آموزش، و در آخر سه هفته بعد از آزمون دوم به دانش‌آموزان داده‌شد. نمرات زبان­آموزان در هر دو گروه در پس­آزمون و پس­آزمون­باتاخیر نسبت به پیش­آزمون پیشرفت چشمگیری داشت. اما تأثیر استفاده از تکلیف بطور معناداری نسبت به بکارگیری شیوه­ی دستور ـ ترجمه بیش­تر و ماناتر بود. به­ علاوه، زبان­آموزن در گروه آزمایشی (تکلیف ـ محور) عملکرد بهتری در ساختارهای فعلی پیچیده­تر داشتند. این امر می­تواند به­ علت ماهیت ارتباطی و نزدیک به واقعیت فعالیت­ها باشد. درواقع، نتایج بیانگر کارآمدی این رویکرد نوین در زمینه­ ی آموزش عربی هستند. UR - https://iaall.iranjournals.ir/article_154789.html L1 - https://iaall.iranjournals.ir/article_154789_b05c07cce1e8471355d817b8b8d14bfc.pdf ER -