جواد صالحی؛ عباس عرب؛ امیر مقدم متقی
دوره 16، شماره 55 ، شهریور 1399، ، صفحه 97-118
چکیده
يحتوي الشعر الجاهلي بصفته أقدم شعر عربي على کثير من المعتقدات والعادات والقيم والخرافات والأساطير، والتي يمکننا أن نعتبرها جزءاً من تاريخ العرب في العصر الجاهلي وثقافتهم أو هويتهم. ومن الثقافة الدينية العقائدية لدى شعراء هذا العصر الإيمان بأُلوهية السلطان وقدسيته، وهو ما يتناوله بحثنا هذا متبعاً المنهج الوصفي التحليلي. ومن النتائج ...
بیشتر
يحتوي الشعر الجاهلي بصفته أقدم شعر عربي على کثير من المعتقدات والعادات والقيم والخرافات والأساطير، والتي يمکننا أن نعتبرها جزءاً من تاريخ العرب في العصر الجاهلي وثقافتهم أو هويتهم. ومن الثقافة الدينية العقائدية لدى شعراء هذا العصر الإيمان بأُلوهية السلطان وقدسيته، وهو ما يتناوله بحثنا هذا متبعاً المنهج الوصفي التحليلي. ومن النتائج التي توصلنا إليها علي أنّ الشعراء في العصر الجاهلي استخدموا للسلطان صفات تختص بالذات الإلهية المقدسة مثل التنزه عن العيوب والنواقص، والقدرة على إنزال المطر، والشفاء، والإحياء، والإخصاب، وأدوا أعمالاً عبادية له مثل السجود کما شبّهوه بعناصر أسطورية مقدسة مثل الشمس، والقمر، والربيع، مما يدل على قدسيته وألوهيته لديهم. وتمتزج هذه المعتقدات الوثنية التي کان لها جانب قدسي ومظهر نفسي بمفاهيم مثل القدرة، والعظمة، والرغبة في الخلود، والخصب، والبرکة، وتعتبر مجرد آلية للتعبير عن الأفکار الشعرية، فزالت بعد ظهور الإسلام.
ادبی
hajar elhaee sahar؛ javad salehi؛ hamid ahmadian؛ ashoorghelich paseh
دوره 13، شماره 43 ، شهریور 1396، ، صفحه 41-64
چکیده
شعر کودک بخش اساسی ادبیات کودک را تشکیل میدهد و زمینه را برای رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان فراهم میسازد. این نوع شعر به علت سادگی زبان، سادگی تصاویر شعری و ریتمیک و احساسی بودن تأثیر قابلتوجهی بر روی کودکان میگذارد؛ بر همین اساس باید با سطح رشد ذهنی و معیارهاى دنیای کودکان ...
بیشتر
شعر کودک بخش اساسی ادبیات کودک را تشکیل میدهد و زمینه را برای رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان فراهم میسازد. این نوع شعر به علت سادگی زبان، سادگی تصاویر شعری و ریتمیک و احساسی بودن تأثیر قابلتوجهی بر روی کودکان میگذارد؛ بر همین اساس باید با سطح رشد ذهنی و معیارهاى دنیای کودکان و سن و سال آنها تناسب داشته باشد و محتوا و مضامین آن برآمده از دایرة محسوسات زندگی کودک با هدف اخلاقی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و دینی باشد. این مقاله، به صورت تطبیقی، مضامین تربیتی سرودهای کودکان را در شعر عبدالقادر السائحی شاعر معاصر الجزایر، و مصطفی رحماندوست، مورد بررسی قرار میدهد. نتایج نشان میدهد یکی از مهمترین اهداف این دو شاعر این است که شعر کودک را به عنوان سازوکاری برای تعلیم و تربیت به کار ببرند، و مضامین و موضوعات را از محیط پیرامون کودکان بگیرند. هدف آنها در بهکارگیری این مضامین، محقق ساختن ارزشهای والای جامعة خویش برای کودکان است.
ادبی
جواد صالحی؛ عبد علی فیض الله زاده
دوره 11، شماره 36 ، آذر 1394، ، صفحه 95-110
چکیده
سنت با مشخصة فرهنگی و مضامین متعدد دینی، تاریخی، اجتماعی، و ادبی خود یک پدیدة الهامبخش است که شاعر با بهکارگیری آن، افکار و اندیشة شخصی و یا گروهی زمان خویش را به نمایش میگذارد و بهوسیلة آن به تجربه و تصاویر و اصالت شعری، قدرت و استحکام میبخشد.
اعشی یکی از شاعران برجستة دورة جاهلی است که از سنتهای دورة پیش یا دورة معاصر خویش ...
بیشتر
سنت با مشخصة فرهنگی و مضامین متعدد دینی، تاریخی، اجتماعی، و ادبی خود یک پدیدة الهامبخش است که شاعر با بهکارگیری آن، افکار و اندیشة شخصی و یا گروهی زمان خویش را به نمایش میگذارد و بهوسیلة آن به تجربه و تصاویر و اصالت شعری، قدرت و استحکام میبخشد.
اعشی یکی از شاعران برجستة دورة جاهلی است که از سنتهای دورة پیش یا دورة معاصر خویش تأثیر پذیرفتهاست. بررسی استقرایی سنت دینی در دیوان اعشی که مشتمل بر داستانها و اساطیر کهن دینی، اعتقادات و باورها و مناسک و شعایر بدوی ـ جاهلی و برآمده از ناخودآگاه جاهلی است، دال بر قدرت شاعر در بهکارگیری آنها و همچنین بیانگر جنبههایی از افکار و اعتقادات و آدابورسوم دورة جاهلی است و بررسی آن میتواند رابطة فرهنگ و ادیان و تاریخ و اسطورههای عرب با ملل دیگر را روشن سازد. آگاهی شاعر از این مضامین و افکار به عنوان یکی از تأثیرگذارترین پدیدهها در سنتهای شعری جاهلی که آثار آن نیز در شعر وی وارد شده، محصولِ ارتباط و اختلاط وی با سایر ملتها و مسافرتهایش به جوامع و محیطهای متعدد است.