ادبی
مینا بیرزادنیا؛ راضیه قاسمی
دوره 10، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 25-43
چکیده
سبکشناسی شیوهای نقدی، ادبی، زبانی است که متون ادبی را در درون متن بررسی میکند و وظیفهی اصلی آن، تمرکز بر عناصر بنیادی و درونی یک اثر هنری و آشکار کردن معیارهای ابداع و نوآوری است. از طرف دیگر شعر بازتاب اندیشه، عواطف و احساسات آدمی از طریق زبان است و زبان شعر به خاطر دارا بودن آرایههای ادبی، از لحاظ فرم و مفهوم، قلب ...
بیشتر
سبکشناسی شیوهای نقدی، ادبی، زبانی است که متون ادبی را در درون متن بررسی میکند و وظیفهی اصلی آن، تمرکز بر عناصر بنیادی و درونی یک اثر هنری و آشکار کردن معیارهای ابداع و نوآوری است. از طرف دیگر شعر بازتاب اندیشه، عواطف و احساسات آدمی از طریق زبان است و زبان شعر به خاطر دارا بودن آرایههای ادبی، از لحاظ فرم و مفهوم، قلب آدمی را مجذوب میکند. سیاب به عنوان شاعری نوآور تحت تاثیر عقاید سیاسی و اجتماعی حاکم بر عصر خود بوده و نسبت به سنتهای حاکم بر عصر خود شوریده است و اشعارش بیان کنندهی وجدان آدمی و روح و روان ملت است، در این پژوهش یکی از قصائد این شاعر با عنوان «غریب علی الخلیج» به روش سبکشناسی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که شاعر در سطح آوایی از انواع مختلف تکرار بهره برده و گونههای مختلف آنرا به عنوان ابزاری زیباییشناسی در خدمت موضوع شعری قرار داده است تا آنجا که میتوان از آن به عنوان یک مشخصهی سبکی درشعرش یاد کرد. در سطح ادبی، شاعر با استعانت از تصاویر هنری از جمله آشناییزدایی در زمینه تشبیه و استعاره توانسته به عنوان ابزاری برای بیان عواطف و احساسات خود بهره گیرد. از ویژگیهای این قصیده؛ وحدت موضوع وبیان عناصر سازنده شخصیت انسان یعنی عشق، عاطفه، عقل و متعلقات آن و همچنین بیان حزن و اندوهی که ناشی از استعمار و عقبماندگی مردم است.