غریب خلیل نژاد؛ Mostafa Yegani؛ اردشیر صدرالدینی
چکیده
يركز البعد البيولوجي على القضايا المتعلقة بالوراثة والجسد والقضايا الجسدية والطبيعية للمرأة ، والتي تختلف بالنسبة للمرأة عن الرجل. اعتبرت إيلين شوالتر هذا المحور أحد المحاور أو الأبعاد الأربعة لفحص أعمال المرأة وذكرت أنه من خلال الاعتماد على المكونات والخصائص البيولوجية للمرأة ، من الممكن التمييز بين كتابات النساء والرجال. هذه ...
بیشتر
يركز البعد البيولوجي على القضايا المتعلقة بالوراثة والجسد والقضايا الجسدية والطبيعية للمرأة ، والتي تختلف بالنسبة للمرأة عن الرجل. اعتبرت إيلين شوالتر هذا المحور أحد المحاور أو الأبعاد الأربعة لفحص أعمال المرأة وذكرت أنه من خلال الاعتماد على المكونات والخصائص البيولوجية للمرأة ، من الممكن التمييز بين كتابات النساء والرجال. هذه المقالة بالاعتماد علی المنهج الوصفي – التحليلي والإحصائي و من خلال تحليل ثلاث روايات (أهل الهوی، ملکوت هذه الأرض وبريد الليل) مهمة للكاتبة اللبنانية هدى بركات، ندرس أدلة ومقدار ونوعية تطبيق مكونات البعد البيولوجيا الأنثوية في ثلاثة محاور عامة متوخية تحديد الخصائص النسائية في هذا الصدد. تظهر النتيجة أن وجود بعض المعوقات والمحرمات في أدب دول الشرق الأوسط العربي الإسلامي - بما في ذلك أعمال هدى بركات - جعل الكتاب يتعاملون مع هذه القضايا المتعلقة بجوهرها بشكل أقل صراحة، و وبالتالي، فإن كمية وتواتر هذه الحالات أقل. حتماً، أنوثة السرد قوية جداً ومؤثرة لدرجة أنه على الرغم من هذه العوائق والمحظورات، نشهد ظهور بعض الأدلة على البعد البيولوجي في أعمال هدى بركات، خاصة في الأعمال التي تتناول موضوعاً معيناً. تتطلب عرض مثل هذه القضايا کذلك، لا يمكن تجاهل صراحة اللهجة وكسر المحرمات لدى هذا الكاتب اللبناني في التفكير في القضايا البيولوجية ولو بشكل بسيط.
شیوا صادقی؛ هدیه جهانی
چکیده
جنبش فیمینیسم یک جنبش اجتماعی میباشد که هدفش برچیده شدن تبعیضهای جنسیتی زنان است که از اواخر قرن هجدهم در اروپا و آمریکا شروع شد، این جنبش چه در زمینة سیاسی و اجتماعی و چه در حوزه ادبیات، نتیجه کم توجهی به زنان در جامعه مردسالار است. اندیشههای فیمینیستی در اواخر دهة 1960به حوزة «نقد ادبی» راه پیدا کرده و ناقدان ادبی با دو ...
بیشتر
جنبش فیمینیسم یک جنبش اجتماعی میباشد که هدفش برچیده شدن تبعیضهای جنسیتی زنان است که از اواخر قرن هجدهم در اروپا و آمریکا شروع شد، این جنبش چه در زمینة سیاسی و اجتماعی و چه در حوزه ادبیات، نتیجه کم توجهی به زنان در جامعه مردسالار است. اندیشههای فیمینیستی در اواخر دهة 1960به حوزة «نقد ادبی» راه پیدا کرده و ناقدان ادبی با دو رویکرد «جلوههای زن» و «نقد زن نویسنده» آثار ادبی را مورد واکاوی قرار میدهند. در این میان، نظریه رویکردهای چهارگانه «الینشوالتر»، منتقد برجسته قرن بیستم آمریکایی، که شامل رویکرد زیستشناختی، فرهنگی، روانکاونه و زبانی میباشد این امکان را برای نقد زنانه اثر فراهم آورده است که با تکیه بر آن میتوان جایگاه زنان را در آثار ادبی مورد تشخیص و بررسی قرار داد.از این رو نوشتار حاضر سعی کرده تا یک رمان از نسرین ثامني نویسنده زن ایرانی با عنوان «گلی در شوره زار» و یک رمان از احلام مستغانمي، نویسنده زن الجزایری با عنوان «الأسود يليق بک» (سیاه برازنده توست) را برای نقد نوشتار زنانه انتخاب کند و آن را بر حسب معیارهای زنانهنویسی مورد اعتنای الینشوالتر، مورد واکاوی قرار دهد، تا تصویر روشنتری از وضعیت زنان، ستمهایی که بر آنها شده و اندیشهها و آرمانهای آنها بدست آورد. این پژوهش با هدف بررسی این دو رمان بر اساس نظریه چهارگانه الین شوالتر انجام شده است که نتایج خاص این تحقیق نشان می دهد که این دو رمان دارای ویژگیهای فمینیستی بر اساس چهار محور هستند: تفاوت آشکار این دو رمان در واقع گرایی سیاسی است که در «الأسود یلیق بک» به دلیل اشاره به مسائل سیاسی در الجزایر، نسبت به «گلی در شوره ازار» که یک رمان کاملاً غیرسیاسیو اجتماعی است، احساس می شود. نیز میتوان گفت در رمان «نسرین ثامنی» مسائل روانشناسی و کشمکشهای درونی و درگیریهای عاطفی قویتر است. روش تحقیق در این مقاله (تحلیل توصیفی) و بر اساس نظریه الین شوالتر انجام شده است.