نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
در کشور ما بر هیچ یک از دستاندرکاران رشتهی زبان وادبیات عربی پوشیده نیست که فارغ التحصیلان این رشته همچنان فاقد تواناییها و مهارتهای کافی برای پر کردن بخشهای حساس کشور هستند. متأسفانه امروز، با وجود صرف هزینههای گزافی که برای آموزش عربی در دانشگاههای کشور صورت میپذیرد بخشهای حساس کشور، همچنان چشم بهراه متخصصان کارکشتهی این رشته است، و این بدان معناست که فارغالتحصیلان عملاً از عهدهی برآورده کردن توقعات برنیامدهاند. به عقیدهی ما، عاملی که امروز مانع تحقق اهداف متعالی آموزش این رشته شده و فارغالتحصیلان آن را به افرادی فاقد توانمندیهای لازم تبدیل کرده است، در یک کلام نواقص موجود در سرفصل دروس دورهی کارشناسی وشیوههای تدریس آن است. لذا پژوهشگران در این مقاله تلاش خواهند کرد با توجه به سرفصلها و شیوههای آموزشی رشتهی همشاخه، زبان و ادبیات فرانسه و با عنایت به موفقیت نسبی این رشته در تربیت نیروی انسانی کارآمد، به ارائهی یک الگوی بهروزتر در بازتعریف سرفصلهای پیشبینی شده برای این مقطع بپردازند.
کلیدواژهها