تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه تربيت مدرس

3 دانشگاه تربیت مدرس, گروه زبان و ادبیات عرب

چکیده

مهارت‌های فراشناختی مانند مهارت‌های تفکر ، خودآگاهی ، حل مسئله و ارزشیابی ، کانون توجه آموزش و پرورش کنونی است. بنابراين توسعه و ادغام این مهارت‏ها در کلاس‏های آموزش آنلاین زبان علاوه بر کلاس‏های واقعی جزء ضرورت‏هاي آموزشی کنونی با توجه به توسعه فناوری ، آموزش الکترونیکی و اقبال روز افزون برای آموزش از راه دور است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر استفاده از راهبرد نقشه ذهنی که ابزاری است خلاقانه برای سازماندهی و طبقه‌بندی ایده‌ها و نمایانگر دیدگاه یادگیرنده از موضوع و پیوندها و روابطی است که بین بخش‌های آن برقرار می‏کند ، بر یادگیری معنادار واژگان عربی در کلاس‏های آنلاین انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از گروه کنترل و آزمایش بود. نقشه ذهنی در کلاس‏های آنلاین گروه آزمایش یک ترم تدریس شد. جامعه آماری دانشجویان زبان عربی در مقطع کارشناسی دانشگاه‏های تهران بود. نمونه به صورت تصادفي انتخاب شد که متشکل از34 دانشجوی دختر در ترم اول لیسانس در دانشگاه دولتی خوارزمی سال (1400ش) بود. داده‏های به‏دست‏آمده از پیش‏آزمون و پس‏آزمون با نرم افزار (spss) تحلیل گردید. به منظور برآورد و تعمیم نتایج به‌دست‌آمده از حجم نمونه به جامعه آماری ، از آزمون تحلیل کوواریانس یا اندازه‌گیری‌های مکرر(GLMRM) برای ارزیابی داده‌های تحقیق و بررسی سؤال مطرح شده استفاده شد. میانگین نمرات پیش‏آزمون در مهارت‏های واژگانی در گروه گواه و آزمایش به ترتیب 28/3 و28/3 و میانگین پس‏آزمون دو گروه 66/3 و23/4 به‏دست‏آمد. بر أساس این نتایج راهبرد نقشه ذهنی در یادگیری معنی‏دار واژگان زبان عربی در محیط مجازی موثر است.

کلیدواژه‌ها