سيداحمد پارسا؛ علي الارناوطي
المستخلص
روایت داستان را میتوان از جنبههای مختلف بررسی کرد. یکی از این جنبهها، گونهشناسی روایی ژب لینت ولت نظریه پرداز فرانسوی است که آن را بر مبنای تقابل کارکردی بین راوی و کنشگر طرح ریزی کردهاست و در آن، به بررسی و تحلیل راوی و عمل روایت، کنشگران و مخاطب میپردازد که بر مبحث زاویۀ ديد تمرکز دارد و به رابطۀ وجوه خیالی راوی، کنشگران ...
أكثر
روایت داستان را میتوان از جنبههای مختلف بررسی کرد. یکی از این جنبهها، گونهشناسی روایی ژب لینت ولت نظریه پرداز فرانسوی است که آن را بر مبنای تقابل کارکردی بین راوی و کنشگر طرح ریزی کردهاست و در آن، به بررسی و تحلیل راوی و عمل روایت، کنشگران و مخاطب میپردازد که بر مبحث زاویۀ ديد تمرکز دارد و به رابطۀ وجوه خیالی راوی، کنشگران و مخاطب میپردازد که شامل وجوه انتزاعی، وجوه ملموس، كنشگران، راوى و مخاطب است و از آن میتوان به تحلیل انواع کنشگران، مخاطب و گونههای کنش پرداخت. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس نظریۀ ژپ لینت ولت به بررسی گونهشناسی عمل روایت و رابطۀ راوی و مخاطب در ارتباط با روایت، داستان و کنشگران در مجموعۀ صهیل الجواد الابیض زکریا تامر میپردازد. نتیجه نشان میدهد تامر در هفت داستان از مجموع يازده داستان اين کتاب از روايت دنياي همسان استفاده کرده که در آن راوي دو کارکرد کنش و بازنمايي را بر عهده دارد. تامر در اين داستانها با خلق فضاي مناسب و بيان جملات و عبارات خاص ميکوشد با استفاده از ويژگيهاي سوررئاليستي چون خيال، مرگ انديشي، عصيان و مواردي از اين دست به شرح دقيق شرايط حاکم در زمان کنش روايي بپردازد تا مخاطب را با خود همراه کند و کنشگري خود را در داستان براي او قابل درک سازد.
تامر با به کارگيري شيوۀ ناهمسان متنگرا در برخي از داستانها توانسته مشکلات جوانان همعصر خود را مانند فقر، بيکاري و مواردي از اين دست، بخوبي بنماياند. همچنين نتايج بيانگر اين است که تامر در پيوند شگردها و تکنيکهاي روايي- گفتماني با متن داستانها بسيار موفق عمل کرده است.