نوع المستند : علمی - پژوهشی
المؤلفون
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبيات عربی دانشگاه کاشان
2 استاديار گروه زبان و ادبيات عربی دانشگاه کاشان
3 دانشيار گروه آموزش زبان انگليسي دانشگاه کاشان
المستخلص
یکی از مهمترین دغدغههای بشر در تمام ادوار تاریخی، مقولۀ تعلیم و تربیت و پرورش نسل جوان برای ورود به اجتماع و جامعهپذیری آنان بودهاست. در مطالعۀ مناسبات مختلف تعلیم و تربیت با جامعه، نمیتوان از مسألۀ جنسیت غافل ماند. تعلیم و تربیت در لایههای پیدا و پنهان خود در پی تربیت انسانهایی است که از مرحلۀ ادنای انسانیت به مرتبۀ عالی آن دستیابند و از جمله با نگاهی روشنفکرانه، سعی در رعایت حقوق جنسیتی افراد جامعه داشتهباشند. از میان اجزای نظام آموزش و پرورش، کتابهای درسی به طور مستقیم و غیرمستقیم در القای درست یا نادرست نقشها و تصاویر جنسیتی زنان و مردان نقش دارند. علیرغم این که نحوۀ انعکاس جنسیت در کتابهای درسی اهمّیّت فوقالعاده دارد، در تحقیقات پیشین مربوط به آموزش زبان عربی در ایران، این موضوع بررسی نشدهاست. در این پژوهش سعی شده تا این ابزار آموزشی از منظر جهتگیری جنسیتی مورد ارزیابی قرار گیرد. در این راستا، کلیه کتابهای عربی دورۀ اوّل متوسّطۀ سال تحصیلی 99-1398 در 6 مؤلّفۀواژههای جنسیتی، کاربرد اسامی زنانه و مردانه، کاربرد ضمایر مؤنث و مذکّر، تصاویر، فعّالیتهای ورزشی و مشاغل، مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، دو رویکرد بررسی فراوانی واژهها و تحلیل محتوا به کار گرفتهشد. علاوه بر این روش، وزندهي آنتروپي شانون برای تعیین ضریب اهمّیّت مؤلّفههای مورد بررسی در کتابهای درسی عربی تحت مطالعه و روش تصميمگيري چند معيارۀ تاپسيس برای اولویتبندی کتابهای درسی عربی تحت مطالعه از منظر نابرابری جنسیتی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج بررسیها نشان داد که در کتب بازنگریشده، در مؤلّفههای «واژههای جنسیتی و تصاویر کتاب» تعادل بیشتری بین دو جنس ایجاد شدهاست، امّا همچنان نابرابری جنسیتی در برخی زمینهها به چشم میخورد. تقویت ارزشهایی چون کسب علم و دانش برای هر دو جنس، تقویت روحیۀ قهرمانی در عرصههای ورزشی برای زنان و ترسیم جایگاه والای مادر از نکات مثبت کتابهای این دوره است.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
تحليل محتوی کتب "العربية" للمرحلة الإعدادیة من منظور الانحياز الجنساني بناءً على تقنيتي "آنتروبی شانون" و"تابسيس"
المؤلفون [Persian]
- فاطمه ایراندوست 1
- مریم جلائی 2
- عباس زارعی تجره 3
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبيات عربی دانشگاه کاشان
2 استاديار گروه زبان و ادبيات عربی دانشگاه کاشان
3 دانشيار گروه آموزش زبان انگليسي دانشگاه کاشان
المستخلص [Persian]
کانت ولاتزال قضية تعلیم جيل الشباب وإعدادهم للدخول في المجتمع والاندماج فيه من أهمّ الاهتمامات البشرية في مختلف العصور التاريخية. لايمکننا تجاهل قضية النوع الاجتماعي في دراسة العلاقات التعليمية المختلفة مع المجتمع. بعبارة أخری؛ تربية الناس للوصول إلى أعلى مستوى الإنسانية والمحاولة لتحقيق المساواة بين الجنسين، هذا هو ما یبحث عنه نظام التربیة والتعلیم في طبقاته المخفیة. من بين مکونات النظام التعليمي، للکتب المدرسية بشکل مباشر وغير مباشر حصة الأسد لإزالة التمییز بین الجنسین. هدفت هذه الدراسة إلى تقييم هذه الأداة التعليمية من وجهة نظر النوع الاجتماعي. عليه فقد تمّت دراسة جميع الکتب العربية للمرحلة الإعدادیة من العام الدراسي 99 -1398 في ستة عناصر ألا وهي المفردات الخاصة بالنوع الاجتماعي (الأنوثة والذکورة) واستخدام أسماء الأنثی والذکر، وتوظیف الضمائر للإناث والذکور، والصور، والنشاطات الرياضية، والمهن. لجمع البيانات وتحليلها استخدمنا عدد تکرار المفردات وتحليل المحتوی. إضافة علی ذلک استخدمنا منهج تقييم آنتروبی شانون هادفين تحديد مدی أهمية العناصر المدروسة في الکتب عينة البحث کما وظفّنا منهج تابسيس لأخذ قرار متعدد المعايير لتصنيف الکتب من حيث عدم المساواة الجنسانية؛ ممّا أثری نتائج البحث فجاء أهمّها على الشکل الآتي: تلاحظ المساواة بين الجنسين (الأنثی والذکر) أکثر من السابق في الکتب المدروسة في عنصري المفردات الخاصة بالنوع الاجتماعي والصور، ولکن لانزال نواجه التمييز والتحيّز لصالح الرجال في بعض المجالات. إنّ تقوية بعض القيم نحو التعلّم للجنسين، وإشعال روح البطولة في النشاطات الرياضية للنساء، وتجسيد المکانة الجلية للأم تعدّ من النقاط الإيجابية للکتب العربية الجديدة التألیف لهذه المرحلة.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- الجنسانیة
- کتب اللغة العربية المدرسية
- تحلیل المحتوی
- منهج تقييم آنتروبی شانون
- منهج تابسيس لأخذ القرار متعدد المعايير