المؤلف
المستخلص
تحقيق حاضر به بررسي رابطه راهبردهاي يادگيري زبان دوم و فراگيري زبان عربي پرداخته و نقش رشته تحصيلي و جنسيت را در کاربرد اين راهبردها مشخص نموده است. به اين منظور، نخست از حدود 900 نفر از دانشجويان کارشناسي (ورودي 84-82) رشته هاي فلسفه و زبان و ادبيات عربي دانشگاههاي تهران، الزهرا علامه طباطبايي، شاهد و امام صادق، تعداد 285 نفر به طور تصادفي براي پاسخ دادن به پرسشنامه راهبردهاي يادگيري زبان دوم انتخاب شدند؛ سپس نمره خام کنکور زبان عربي و نمره دانشگاهي آنها (در دروس مکالمه و قرائت متون عربي)، استخراج و ضريب همبستگي آن با نمره پرسشنامه مقايسه گرديد. اين مقايسه نشان داد که بين راهبردهاي يادگيري و توان بالقوه يادگيري زبان عربي همبستگي وجود دارد. براي اثبات پايايي پرسشنامه راهبردها، ضريب آلفاي کرونباخ محاسبه گرديد . آزمون t براي مقايسه ميانگين نمره راهبردهاي دانشجويان دختر و پسر و نيز مقايسه ميانگين نمره آنها در دو رشته نشان داد که رابطه ميان جنس و رشته تحصيلي نيز با راهبردهاي يادگيري زبان، معنادار است
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
تاثیر راهبردهای یادگیری زبان دوم بر فرآیند یادگیری زبان عربی
المؤلف [Persian]
- طاهره اختری
المستخلص [Persian]
تحقیق حاضر به بررسی رابطه راهبردهای یادگیری زبان دوم و فراگیری زبان عربی پرداخته و نقش رشته تحصیلی و جنسیت را در کاربرد این راهبردها مشخص نموده است. به این منظور، نخست از حدود 900 نفر از دانشجویان کارشناسی (ورودی 84-82) رشته های فلسفه و زبان و ادبیات عربی دانشگاههای تهران، الزهرا علامه طباطبایی، شاهد و امام صادق، تعداد 285 نفر به طور تصادفی برای پاسخ دادن به پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان دوم انتخاب شدند؛ سپس نمره خام کنکور زبان عربی و نمره دانشگاهی آنها (در دروس مکالمه و قرائت متون عربی)، استخراج و ضریب همبستگی آن با نمره پرسشنامه مقایسه گردید. این مقایسه نشان داد که بین راهبردهای یادگیری و توان بالقوه یادگیری زبان عربی همبستگی وجود دارد. برای اثبات پایایی پرسشنامه راهبردها، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید . آزمون t برای مقایسه میانگین نمره راهبردهای دانشجویان دختر و پسر و نیز مقایسه میانگین نمره آنها در دو رشته نشان داد که رابطه میان جنس و رشته تحصیلی نیز با راهبردهای یادگیری زبان، معنادار است .
الكلمات الرئيسية [Persian]
- توان بالقوه یادگیری
- زبان عربی
- راهبردهای یادگیری زبان دوم