نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشگاه تربيت مدرس
3 دانشگاه تربیت مدرس, گروه زبان و ادبیات عرب
چکیده
مهارتهای فراشناختی مانند مهارتهای تفکر ، خودآگاهی ، حل مسئله و ارزشیابی ، کانون توجه آموزش و پرورش کنونی است. بنابراين توسعه و ادغام این مهارتها در کلاسهای آموزش آنلاین زبان علاوه بر کلاسهای واقعی جزء ضرورتهاي آموزشی کنونی با توجه به توسعه فناوری ، آموزش الکترونیکی و اقبال روز افزون برای آموزش از راه دور است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر استفاده از راهبرد نقشه ذهنی که ابزاری است خلاقانه برای سازماندهی و طبقهبندی ایدهها و نمایانگر دیدگاه یادگیرنده از موضوع و پیوندها و روابطی است که بین بخشهای آن برقرار میکند ، بر یادگیری معنادار واژگان عربی در کلاسهای آنلاین انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از گروه کنترل و آزمایش بود. نقشه ذهنی در کلاسهای آنلاین گروه آزمایش یک ترم تدریس شد. جامعه آماری دانشجویان زبان عربی در مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران بود. نمونه به صورت تصادفي انتخاب شد که متشکل از34 دانشجوی دختر در ترم اول لیسانس در دانشگاه دولتی خوارزمی سال (1400ش) بود. دادههای بهدستآمده از پیشآزمون و پسآزمون با نرم افزار (spss) تحلیل گردید. به منظور برآورد و تعمیم نتایج بهدستآمده از حجم نمونه به جامعه آماری ، از آزمون تحلیل کوواریانس یا اندازهگیریهای مکرر(GLMRM) برای ارزیابی دادههای تحقیق و بررسی سؤال مطرح شده استفاده شد. میانگین نمرات پیشآزمون در مهارتهای واژگانی در گروه گواه و آزمایش به ترتیب 28/3 و28/3 و میانگین پسآزمون دو گروه 66/3 و23/4 بهدستآمد. بر أساس این نتایج راهبرد نقشه ذهنی در یادگیری معنیدار واژگان زبان عربی در محیط مجازی موثر است.
کلیدواژهها