تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
دوره 18 (1401)
دوره 17 (1400)
دوره 16 (1399)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1390-1391)
دوره 7 (1390)
دوره 6 (1389)
دوره 5 (1388)
دوره 4 (1387)
دوره 3 (1386)
دوره 2 (1385)
دوره 1 (1384)
تعداد دوره‌ها
19
تعداد شماره‌ها
66
تعداد مقالات
578
تعداد نويسندگان
865
تعداد مشاهده مقاله
905,347
تعداد دريافت فايل اصل مقاله
1,185,315
نسبت مشاهده بر مقاله
1566.34
نسبت دريافت فايل بر مقاله
2050.72
تعداد مقالات ارسال شده
1,769
تعداد مقالات رد شده
1,110
درصد عدم پذيرش
63
تعداد مقالات پذيرفته شده
366
درصد پذيرش
21
زمان پذيرش (روز)
275
تعداد پايگاه هاي نمايه شده
7
تعداد داوران
270

مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي پس از تأسيس انجمن و اخذ مجوز رسمي از کميسيون بررسي اعتبار نشريات علمي کشور از تاريخ 1383/08/19 به چاپ و نشرمقالات پژوهشي مربوط به حوزه زبان و ادبيات عربي مي پردازد. اين مجله وابسته به انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي و زير نظر هيأت مديره انجمن و هيأت تحريريه و براساس مقررات کميسيون بررسي اعتبار نشريات علمي کشور فعاليت مي کند و هر موضوعي که مربوط به حوزه زبان و ادبيات عربي باشد مي تواند در قلمرو پژوهشي مجله جا بگيرد .

اميد است همه اصحاب قلم با آگاهي از حيطه کاري مجله، هيأت تحريريه را در انتخاب و گزينش مقالات پژوهشي ياري نمايند تا درآينده بتواند نمايه ISI را نيز کسب کند .

قابل توجه نويسندگان محترم:

*حجم مقالات ارسالي بدون در نظر گرفتن چکيده فارسي و انگليسي(براي مقالات عربي) و بدون در نظر گرفتن چکيده هاي عربي و انگليسي (براي مقالات فارسي) از  5500تا 5800 واژه است. لذا متن اصلي مقاله از عنوان تا پايان فهرست منابع، ملاک و معيار است و همه نويسندگان بايد به رعايت اين تعداد از واژگان پايبند باشند.

 

*اين مجله تابع قوانين بين المللي Cope در خصوص سرقت ادبي است و با متخلفان بر اساس قوانين بين المللي برخورد مي کند.  دستور العمل

*نويسنده محترم بايد مقاله خود را بر اساس فرمت مجله و قالب آماده (مقالات فارسی / مقالات عربی) تنظيم و فرم تعهد و  فرم تعارض منافع را به همراه مقاله ارسال نمايند.

پژوهشی انتقادی اجتماعی رمان "ناقة صالحة" اثر سعود السنعوسی بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی

خليل حمداوي؛ علي خضري؛ محمد جواد پورعابد

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.146509

چکیده
  نقد جامعه‌ شناختی شکلی از  نقد ادبی است که می‌‌کوشد ادبیات را در چارچوب اجتماعی گسترده‌تری قرار دهد. تجزیه و تحلیل رابطه ادبیات و جامعه پایه و اساس  ظهور نقد جامعه شناسی ادبیات است و این رویکرد بر ساختار تأثیر ادبی و رابطه آن با جامعه تمرکز دارد. رویکرد ساختارگرایی تکوینی بر این باور است که تفکر جمعی، خالق اثر ادبی است؛ در حالی ...  بیشتر

تقابل خاص‌گرایی فرهنگی و جهانی‌شدن در رمان الجزایر خوانشی الگو گرایانه از رمان "ریح الجنوب"

زهرا صادقی؛ کبری روشنفکر؛ فرامرز میرزائی؛ خلیل پروینی

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، صفحه 23-52

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.143587

چکیده
     جهانی شدن فرهنگی از جمله پدیده‌های مهم و تاثیرگذار دوران معاصر است که از دهه 70 ميلادی بر روند رمان‌نویسی در الجزاير تأثیر گذاشت و باعث شد نویسندگان این کشور برای مقابله با هجمه فرهنگی اين پدیده به خاص‌گرایی فرهنگی روی‌ بیاورند. اما نکته قابل تامل در مورد رما‌ن‌های دهه هفتاد این است که نویسندگان الجزایری با وجود اهتمام به ...  بیشتر

مقایسه‌ی تطبيقی ترجمه‌های فارسی وعربی "خوشه‌های خشم"(براساس الگوی وینی وداربلنه)

سید اسماعیل قاسمی موسوی

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، صفحه 53-78

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.157861

چکیده
  رمان "خوشه­های خشم" از آثار ادبی مشهوری است که به زبان­های مختلفي از جمله فارسی و عربی ترجمه شده است وهمین بر اهمیت این رمان و ترجمه­های آن دلالت می­کند. همچنین بررسی این ترجمه­های فارسی و عربی، علاوه بر شیوه­ی خاص هرکدام از مترجمان، می­تواند وجوه شباهت و اختلاف را در ترجمه به این دو زبان، به ما نشان دهد. برهمین اساس مقاله­ی ...  بیشتر

دراسة الفاعلیة القصیرة والطویلة المدی للمنهج القائم علی المهام في تحسین المقدرة النحویة للطلاب الإیرانیین

راضیه رفیعی؛ محمد خاقاني اصفهاني؛ داریوش نژاد انصاری

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، صفحه 79-103

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.154789

چکیده
  تهدف هذه الدراسة إلی معالجة فاعلیة قصيرة المدی وطویلة الأجل للمنهج القائم علی المهام في تدریس الأزمنة العربیة الحالیة لطلبة اللغة العربیة الإیرانیین. تنتهج الدراسة منهج شبه التجريبي و تحتوی الدّراسة علی 40 طالبة و 40 طالبًا من السنة الحادیة عشرة للعلوم الإنسانیة في فلاورجان، بمحافظة أصفهان. تمّ إعطاء ثمانیة أزمنة للطلبة في المجموعتين ...  بیشتر

دراسة العلامات البناءة لمفهوم السلام في أشعار أدهم عادل دواوین (کتاب المجانین، هذا الکون سیء السمعة، نصوصى ليست لكم بوح الصعاليك) علی ضوء نموذج بيرس السيميائي

پيمان صالحي؛ مسلم خزلي

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، صفحه 105-126

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.158752

چکیده
  عالم داخل النص مليء بالمجهولات التي يتم تمثيلها وكشفها عبر اكتشاف العلامات اللغوية. السيميائية الأدبية، من خلال دراسة نشاطات داخل النص، تستخرج أغراضها الثانوية وتعبر عن المعنى والغرض الرئيسي للقصیدة والمتلقي يصل إلى فهم عميق لمعنى الشعر. تُعتَبرُ نظرية بيرس السيميائية إحدي النماذج المناسبة لنقد الأعمال الأدبية؛ فيها يتناول تكوّن ...  بیشتر

التحليل النفسي للألوان الشعرية في شعر محمد عفيفي مطر بناء علی اختبار ماکس لوشر

سوگل عسکری کاسب؛ حميدرضا مشايخي

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، صفحه 127-154

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.150512

چکیده
   یُعدّ اللون من الظواهر الّتي تتواصل بین داخل الإنسان وخارجه والدراسة السیکولوجیة للألوان طریقة جیدة لتحلیل ردود أفعال الإنسان تجاهها. واختبار ماکس لوشر الثمانية هو إحدی الاختبارات العلمیة للتحلیل النفسي التي تعتمد علی بیانات وأرقام من ثمانیة ألوان مختلفة والألوان بما فیها من معان مختلفة تستخدم علی نطاق واسع فی الشعر وتکشف ...  بیشتر

في رواية «فؤاد حلمی» لشخصیّة سيکولوجية دراسة لیلة النهر في ضوء نظرية "کارن هورناي للشخصية"

جهانگیر امیری؛ فرشته جمشیدی

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، صفحه 155-174

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.152489

چکیده
  تعكس رواية ليلة النهر لأحمد باكثير النظام الراسمالي الفاسد لمصر أثناء الحرب العالمية الثانية. والشخصية الرئيسية للرواية، فؤادحلمي يعاني من الاضطرابات النفسية وهذا الأمر جعل الرواية بابطالها تستحق لدراسة ادبية سيكولوجية. من هذا المنطلق ان الرواية مصطبغة قلبا و قالبا بصبغة سيكولوجية تكاد تكون جزءا من حبكتها. كما انه بامكاننا ان ...  بیشتر

تحلیل العناصر الثقافية في ترجمة رواية «شازده احتجاب» على أساس فئات تسعة

علیرضا عرب عامری؛ فرشته افضلی

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، صفحه 175-204

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.160894

چکیده
  قامَ بيتر نيومارك بتقسيم العناصرِ الثقافية إلى خمسَ فئاتٍ: علمِ البيئة؛ الثقافة المادية؛ الثقافة الاجتماعية؛ المؤسسات؛ الرسوم؛ الإيماءات و العاداتِ عندَ التكلم. أشارَ الهاشمي و غضفري‌مقدم في مقالةِ «توطينُ نموذجِ عناصرِ نيومارك الثقافيةِ الخمسةِ» إلى أنّهُ في تحليلِ بعضِ البياناتِ، هناك حالاتٍ نظرًا للاختلاف الثقافي بين ...  بیشتر

پژوهشی انتقادی اجتماعی رمان "ناقة صالحة" اثر سعود السنعوسی بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی

خليل حمداوي؛ علي خضري؛ محمد جواد پورعابد

دوره 19، شماره 66 ، خرداد 1402، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.146509

چکیده
  نقد جامعه‌ شناختی شکلی از  نقد ادبی است که می‌‌کوشد ادبیات را در چارچوب اجتماعی گسترده‌تری قرار دهد. تجزیه و تحلیل رابطه ادبیات و جامعه پایه و اساس  ظهور نقد جامعه شناسی ادبیات است و این رویکرد بر ساختار تأثیر ادبی و رابطه آن با جامعه تمرکز دارد. رویکرد ساختارگرایی تکوینی بر این باور است که تفکر جمعی، خالق اثر ادبی است؛ در حالی ...  بیشتر

من الواقعية إلى الحداثة في رواية «الحب في المنفى» للروائي بهاء طاهر

رضا درویش زاده؛ علی اکبر احمدی چناری؛ عبدالباسط عرب يوسف آبادي

دوره 18، شماره 64 ، آذر 1401، ، صفحه 143-161

چکیده
  تُكتب غالبية الروايات الواقعية في الفترة الكلاسيكية بناءً على وصف للواقع وبيان قضايا خارجة عن الذات؛ ولكن ركّز الروائيون على تصوير العراقل الروحية والنفسية للشخوص القصصية ومالوا إلى بيان خلجاناتها الذاتية، وذلك بعد ظهور الحداثة ومع انهيار أساليب السرد التقليدية، وبعد النمو الكبير للاضطرابات النفسية البشرية في المجتمعات الحديثة. ...  بیشتر

دراسة الإستعارات البصرية ومتعددة الأوجه في ملصقات الأربعين الحسيني العربية بناءً على نهج فورسفيل المعرفيّ

حسن اسماعيل زاده باوانی؛ علی صیادانی؛ علی مصطفی نژاد

دوره 18، شماره 65 ، اسفند 1401، ، صفحه 51-73

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.151887

چکیده
  أدى تطوير نظرية الإستعارة المعرفية من قبل لايكوف وجونسون إلى الكثير من الأبحاث حول الإستعارة و تابعت من قبل فورسفيل بالبحث عن الإستعارة البصرية ومتعددة الأوجه. تقيّم هذه الدراسة في المنهج الوصفي التحليلي، مدى ملاءمة طريقة فورسفيل لتحليل ملصقات الأربعين العربية، معبرة عن تشابه المبدأ والمقصد في إستعارات متعددة الأوجه، من أجل نقل ...  بیشتر

ادبیات علمی ـ تخیلی اجتماعی در رمان «یوتوبیا» اثر احمد خالد توفیق

عبداله حسینی؛ فرهنگ مفاخری

دوره 18، شماره 64 ، آذر 1401، ، صفحه 1-23

چکیده
  ادبیات «علمی- تخیلی اجتماعی» به تأثیر پیشرفت‌های علمی و ایدئولوژی‌های نوپدید بر انسان می‌پردازد. این امر به خودی خود نوعی آینده‌نگری است که از خطرات و فاجعه‌هایی که در آینده امکان رخ دادن آن‌ها وجود دارد، روشنگری می کند. این بُعد از ادبیات علمی-تخیلی در ادبیات عربی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است زیرا کشورهای عربی اگر چه که ...  بیشتر

کاربرد بینامتنی شعر در نامه فاضل گروسی به محمدسعید رضوی همدانی

سید حسین مرعشی

دوره 18، شماره 65 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.156090

چکیده
  نثر ادبی عربی معاصر در ایران، موضوع مهم و ناشناخته­ای است که تاکنون به آن پرداخته نشده است. از میان انواع این­گونه ادبی، در این دوره، نامه­های عربی، از نظر کمیت، از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. از جمله نامه­های قابل توجه در اوایل این دوره نامه­ای است که فاضل گروسی برای دوست خود محمدسعید رضوی همدانی معروف به آقاسعید مجتهد ...  بیشتر

اثر بخشی کاربست داستان کودک در تقویت مهارت خوانداری به زبان عربی در مقطع متوسطه اول در مدارس ایران (بررسی موردی مدارس شهرستان نور مازندران)

محمد کلاشی؛ فرامرز میرزایی؛ عیسی متقی زاده؛ غلامرضا کیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 شهریور 1401

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.157547

چکیده
  زبان داستان، از جمله داستان کودک، جذابيت هنري دارد واز ديگر انواع ادبي به زبان معيار نزديکتر است، از اين‌رو منبع مناسبي براي تدوين مواد آموزشی زبان عربی به کودکان و نوجوانان به‌شمار مي‌رود. با اين وجود، در متون آموزشي آموزش زبان عربی به کودکان و نوجوانان فارسی زبان، از داستان عربی کودک کمتر استفاده شده است. این نوشتار مي‌کوشد با ...  بیشتر

بررسی جایگاه کارآفرینی در ضرب‌المثل‌های عربی: با رویكردی بلاغی

عبدالباسط عرب يوسف آبادي؛ علی اکبر احمدی چناری؛ سحر دهقانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آبان 1401

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.160916

چکیده
  در جهانی كه پیوسته در حال رشد و تحول است، مقولة كارآفرینی نقشی مهم در جریان توسعة جوامع دارد. این مقوله یكی از محورهای موردتأكید در فرهنگ عامیانه و ادبیات شفاهی به‌شمار می‌آید. ضرب‌المثل نمونه‌ای برجسته از فرهنگ عامیانه است كه با ساختاری كوتاه و آهنگین و برگرفته از داستانی عامیانه به پدیده‌های مختلف جامعه اشاره دارد. در برخی از ...  بیشتر

تحلیل انتقادی گفتمان‌ مقاومت، اشغالگری و خیانت در فیلم سینمایی «عمر» از منظر لاکلائو و موفه

مرتضی براری رئیسی؛ ابوالحسن امين مقدسي؛ شهريار نيازي؛ سعد الله همايوني

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1401

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.362595.2730

چکیده
  دغدغه‌ی اشغالگری در جهان اسلام، به ویژه فلسطین، یکی از موضوعات مهمی است که گفتمان‌های بسیاری برای حل آن شکل گرفته است. تا جایی که این موضوع در سینمای فلسطین که خود جلوه‌ای از هنر و ادبیات مقاومت است، نمود پیدا کرده است. مسألة اصلی که این پژوهش به دنبال واکاوی ابعاد آن است، چگونگی بازتاب مسائل سیاسی و اجتماعی در فیلم فلسطینی «عمر» ...  بیشتر

قدرت تولید معنا و تراوشات معنایی اعتقادی در غدیریه أبو تمام الطایی (رویکردی سبکی ساختاری)

محمدحسن امرائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1401

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.301610.2722

چکیده
  مطالعه سبک‌شناختی یکی از روشهای زبانی مدرن است که در نتیجه تحولات زبانی قرن‌های اخیر پدیدار شد. این یک استراتژی برای به دست آوردن قدرت تولید معنایی است که انرژی زبان را منفجر می کند و عناصر آن را در موقعیت‌های زیباشناختی خارج از فرم معيار زبان قرار می‌دهد که منجر به ویژگی‌های ارزشمند سبکی و معنایی متن مي‌شود. سبک‌شناسی در اصل یک ...  بیشتر

دور مهارات التنظيم الذاتي في الإجهاد الدراسي الناجم عن تدريس مادة اللغة العربية عبر الإنترنت لطلاب المرحلة الثانوية

faroogh nemati؛ عسگر بابازاده اقدم؛ فریدون رمضانی؛ ابراهیم نامداری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1401

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.359777.2725

چکیده
  لقد أتاح منهج التعليم عبر الإنترنت (عن بعد) الفرصة المناسبة لظهور المواهب، والقدرات، والإبداعات وقد أصبحت مهارات التنظيم الذاتي ذات أثر بالغ في بروز الإجهاد الدراسی لدى الطلاب ولذلك تعتبر استراتيجيات التعليم الذاتي ومهارات التعلم من الموضوعات الأكثر شيوعاً لدى الباحثين بحيث تحولت إلى أسطوانة شبه مشروحة في المجال العلمي وهذا ما ...  بیشتر

استعارة «الدینامیکیة» واسسها الثقافیة في مجموعة اغاني مهیار الدمشقي لادونیس

سمیه پرماس؛ فرشید ترکاشوند؛ عليرضا نظری؛ لیلا گل پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1401

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.365993.2734

چکیده
  تعتبر الاستعارات التصورية قضیة مهمة في مجال علم الدلالات المعرفیة. أکّد لیکوف وجونسون، بصفتهما المنظرین الرئیسین في هذا المجال، علی الجانب المادي والتجربة الجسدیة للاستعارات التصوریة. وفي وقت لاحق، أکّد المنظرون الآخرون – ومن بینهم- کوفیتش، بالاضافة إلی الجانب المادي، علی دور السیاق وخاصة السیاق الثقافي في معالجة وفهم الاستعارات ...  بیشتر

تقنيات المدة ودورها في التشفير وفك التشفير في رواية أبواب المدينة لإلياس خوري

یدالله ملایری؛ معصومه صیامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 اسفند 1401

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.345953.2697

چکیده
  یعدّ إلياس خوري من أبرز الروائيين العرب في مجال إبداع الروايات العجائبية العربية. وللتناول الفني للزمن دورٌ فاعل في خلق عالم روائي مكثف معقّد للكاتب، ومن بين المفاهيم الزمنية فإنّ لتقنيات المدّة وظيفة أساسية في خلق هذا العالم، لا سيما في رواية أبواب المدينة القصيرة المكثفة المشفرة . وتعدّ المدة من المفاهيم الزمانية الأساسية في ...  بیشتر

عنصر روایتگری در شعر سعدی

سيد فضل الله ميرقادري؛ اعظم صادقیان نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.347129.2702

چکیده
  چکیدهوقتی که قصیده ای از شعر قدیم می خوانیم احساس می کنیم که قصه یا حکایتی در آن است که شروع و پایان و نقطه ی عطفی دارد گویا حادثه ای در زمان ومکان مشخصی رخ داده است. یک قرن است که پژوهش های بررسی الگوهای روایت، پا به عرصه ی ادبیات گذاشته اند تا دستاوردهای ادبی را از رویکرد روایی نقد وبررسی کنند، این نوع رویکرد جایگاه ویژه ای در عرصه ی ...  بیشتر

بررسی نشانه معناشناختی نفی دوگانه «زن/ میهن » در اشعار محمود درویش براساس رویکرد نظام عاطفی گفتمان

الهه تمیمی؛ علی دودمان کوشکی؛ علی سلیمی؛ حمیدرضا شعیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 اردیبهشت 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.350297.2705

چکیده
  محمود درویش یکی از شاعران معاصر ادب عربی است که سروده‌هایش، آینه‌ای برای انعکاس آمال و آلام سرزمین فلسطین است. «زن» و «زمین» از پر بسامدترین مفاهیمی هستند که در سروده‌های وی نقش‌آفرینی کرده‌اند. این دو مفهوم، در بسیاری از اشعار درویش به هم پیوند خورده‌ و ترکیبی دوگانه‌ تشکیل داده‌اند. این جستار به شیوه‌ای توصیفی – ...  بیشتر

تغییر زبان عربی مقایسه‌ای بین زبان معیار طه حسین و زبان معاصر محمود شقیر

زهره قرباني مادواني؛ ریحانه علوی طبائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 اردیبهشت 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.379882.2752

چکیده
  روز‌به‌روز زبان عربی از زبان معیار فصیح خود فاصله می‌گیرد. این فاصله متأثر از زبان بیگانه است؛ چراكه زبان انگلیسی بر پایۀ سادگی است و زبان عربی نیز قدم در ساده‌گراییِ زبان گذاشت و اسلوب‌‌‌های جدید در زبان عربی معاصر پیدا شد. این پدیده تأثیرِ ترجمۀ لغت‌به‌لغت زبان‌های خارجی به زبان عربی بود. ادبیات نیز از این اسلوب‌هایی که در ...  بیشتر

تزهای داستانی پژوهی درباره خاستگاه فکری رمان نادی السیارات نوشته علاء الاسوانی براساس اصول علم روان شناختی اجتماعی

Majid Bayati؛ Ali Ganjian Khenari

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.380287.2754

چکیده
  همه آثار ادبی دارای یک خاستگاه و نقطه آغاز هستند. خاستگاه فکری داستان یکی از عوامل تاثیرگذار در فرآیند تولید آثار ادبی و آفرینش آن است تا شکل گیری آثار خلق شده براساس یک خاستگاه فکری و شناختی باشد که خالق آن اثر از آن بهره می‌برد تا جایی که این خاستگاه فکری و شناختی موجب کشش میان همه عناصر داستان گردد. پژوهشگران در پژوهش‌های معاصر درباره ...  بیشتر

تشریح و تحلیل قاعده نحوی قطع و وصل در الکتاب سیبویه و تفسیر الکبیر فخر رازی

زهرا احمدلو؛ ابوالفضل رضایی؛ محمد ابراهیم خلیفه شوشتری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.346077.2696

چکیده
  باب قطع و وصل از جمله مقوله‌هایی هستند که "سیبویه" در کتابش با استشهاد به شواهد قرآنی به این مباحث پرداخته است. از جمله مفسرینی که تاثیر کتاب "سیبویه" را در تحلیل‌های او می‌بینیم، "فخر الدین رازی" است. این تحقیق با هدف بررسی میزان تاثیرپذیری "فخرالدین رازی" از تحلیل-های "سیبویه" صورت گرفته است. از یافته‌های این پژوهش این است که تاثیرپذیری ...  بیشتر

نویافته‌هایی در باب ارکان استعاره و تاثیر آن در تصویرگری و ترجمۀ آیات قرآن (مطالعۀ موردی: استعاره در اسم فاعل)

Behnam Farsi؛ Vesal Meymandi؛ Abbas Kalantari Khalilabad

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.391955.2785

چکیده
  استعاره‌های قرآنی همیشه در «اسم جامد یا فعل» شکل نمی‌گیرند، بلکه گاهی مشاهده می‌شود که شبه‌فعل «اسم فاعل» بستر مناسبی برای رخداد این پدیده‌ی زبانی در نظر گرفته ‌شده‌است. بسیاری از دانشمندان بلاغت و قرآن‌پژوهان، این نوع از استعاره را از لحاظ طرفین در زمره‌ی استعاره‌های مفرد به‌شمار آورده و در مورد جامع آن نیز یا سکوت‌کرده ...  بیشتر

تحلیل بلاغی و فرهنگی تشبيه ضمنی در شعر ابوالفتح بستی

جواد غلامعلی زاده؛ حسين مهتدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.388624.2778

چکیده
  گاهی شاعر يک رویکرد بلاغی ای به تشبيه دارد که در آن هيچ اشاره ای به ارکان تشبيه نمی کند و اين همان چيزی است که علمای بلاغت بدان تشبيه ضمنی می گويند؛ به طوری که در آن عناصر عقلی در کنار احساسات و عواطف حضور و بروز دارد. شاعران به خاطر دقت و لطافت و تاثير عميقی که بر جان مخاطب دارد، بدين گونه تشبيهی روی می آورند. ابوالفتح بستی به عنوان يکی ...  بیشتر

زیبایی‏ شناسی کارکردی عنوان در شعر سراینده ی معاصر عراق، عبد الکریم کاصد

مکارم حسن الحسن؛ احمدرضا حيدريان شهري؛ علی مجید البدیری؛ بهار صدیقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.360782.2728

چکیده
  تحلیل انتقادی عنوان های شعری در درک متن‌های نوآورانه،اهمیت بسیاری یافته است و شناخت پیوند هر عنوان با متن ادبی خود و همچنین با دیگر آستانه‌‏های متن که مسیر تازه‌ای را در بررسی متن می گشاید وهم‏چنین شناخت هرآنچه که این عناوین و گونه‌های مختلف آن و شیوه های تغییرپذیرش را مشخص می‏سازد دارای نقشی اساسی است از طریق کارکرد نشانگری ...  بیشتر

التحقق من تطبيق نظريه جرار جينيت السردیه في مقالات لمجلات المجموعات العربيه (حاله دراسه: تحليل نقدي لثمانیة عشر مقالاً)

علی سلیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 تیر 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.383681.2759

چکیده
  إنّ استخدام النظريات العلميه المتعلقه باللغويات وعلم السرد في السنوات الأخيره، أعطىت النصوص الأدبيه روحاً جديدة؛ و شاع استخدام نظرية المفارقات الزمنية لـ «جرار جینیت»، من بين هذه النظريات، في نطاق أوسع من غیرها. قام هذا البحث بمنهج تحلیلی- نقدي معتمدا علی تحليل المضمون، بتحليل «استنتاجات» لثمانيه عشر بحثاً نشرت في ست ...  بیشتر

مقایسه دیدگاه سوررئالیستي ادونیس و رویکرد فرمالیستی شفیعی کدکنی در سبک‌شناسی ادبیات عرفانی

شرافت کریمی؛ مریم ساعدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مرداد 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.363378.2732

چکیده
  ادونیس و شفیعی كدكنی با دو رویکرد متفاوت سوررئالیستی و فرمالیستی تحلیل سبک‌شناختی از آثار عرفانی ارائه نموده‌‌اند. پژوهش حاضر در چهارچوب ادبیات تطبیقی مكتب آمریكایی و به روش توصیفی تحلیلی می‌خواهد با مقایسه نظرات این دو ناقد درباره‌ی سبک‌شناسی آثار عرفانی، علل انتخاب دو سبک و شباهت‌ها و تفاوت‌ها و محدویت‌های هر کدام را با توجه ...  بیشتر

ادبی
جایگاه حقوق زن در سروده‌های فاطمه ناعوت؛ (مطالعه موردی: دیوان "شرفتي محطّ العصافیر")

آذر صمدی طاقانکی؛ ماجد نجاريان؛ سهیلا پرستگاری؛ سید رضا سلیمانزاده نجفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.351625.2707

چکیده
  حقوق زن، موضوع مهم دنیای امروز است که در اعلامیه حقوق بشر بیان شده است که همة انسان‌ها بدون توجه به جنسیت دارای حقوق فردی واجتماعی یکسانی هستند وهیچ کس نمی‌تواند این حق را از دیگری سلب کند. با توجه به اعلامیه جهانی حقوق بشر وکنوانسیون حقوق زنان هنوز در جوامع عربی، زن به حقوق کامل خود دست نیافته است. در این رهگذر نویسندگان وشاعران عرب ...  بیشتر

The representation of the distinction between male and female views of women in the works of Khawla al-Qazwini and Saud al-Sanausi(The case study of the novels “Mutallaqa Men Waqe Al-Hayyat” and “Saq Al-Bamboo”)

narges ANSARI؛ nilofar sahranavard

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.386452.2770

چکیده
  The difference between men's and women's writing and the way women's issues are addressed in the contemporary era have been the focus of critics, especially "feminist literary criticism". From their point of view, men with a patriarchal view present a different image of women in their works and unlike female writers; They emphasize certain roles of women that fit their patriarchal culture; thus, the way women are presented in literary works and how they are portrayed can be seen in the content and literary style of authors. Following this assumption; the present research by choosing two contemporary ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی تروریسم در رمان" فرانکشتاین في بغداد" بر اساس نظریه نورمن فرکلاف

یسرا شادمان؛ محمدرضا شيرخاني؛ علیاء ظاهر أثر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 شهریور 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.393078.2788

چکیده
  تحلیل گفتمان رابطه بین زبان وجامعه را بیان می‌کند؛ زیرا گفتمان، زبان را به کار می‌گیرد تا بر مخاطب تاثیر بگذارد. یکی از پیشگامان این رویکرد نورمن فرکلاف است. در این مقاله به بررسی رمان «فرانکنشتاین در بغداد» می‌پردازیم که به تحلیل موضوع تروریسم پرداخته است. این تحقیق متن رمان را از دو جهت واژگان و رویکرد اجتماعی، و براساس نظریه ...  بیشتر

تکنیک‌های شخصیت و شخصیت پردازی در رمان خارج الحریم امین ریحانی

ابراهیم نامداری؛ ali akbar ahmadi؛ علی شویعیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.355561.2719

چکیده
  یكی از عناصر ‌مهم داستان، شخصیت و شخصیت‌پردازی است. در بررسی شخصیت داستان فرد می‌تواند از طریق آنچه درک کند به حوادث پی ببرد و این کار می‌تواند تأثیر چشمگیری بر درون مایه داستان داشته باشد. امین ریحانی در داستان‌های خود از نقش شخصيت در بيان اهداف داستان نويس غافل نیست. مقاله حاضر سعی دارد با تکیه بر روش توصیفی– تحلیلی، این عنصر ...  بیشتر

ابر واژگان

نشریات مرتبط