نوع المستند : علمی - پژوهشی
المؤلفون
1 دانشيار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه تربيت مدرس
2 استاد گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه تربيت مدرس
3 دانشجوي دکتري زبان و ادبيات عربي دانشگاه تربيت مدرس
المستخلص
إنّ الأساليب النحويّة في اللغة العربيّة تأتي وفق أنظمة متعدِّدة، فمنها يأتي مفرداً لايتغيَّر عن شکله وبنيته الأساسيِّة، ومنها يأتي متعدّداً يشتمل علي أطراف کثيرة في بنيته الترکيبيّة کالبنية الإنشائيَّة، والخبريَّة، والإنشائيّة في المفهوم الخبريِّ وعکسه، والمتکرّرة، ومحذوف الأجزاء، والفعليّة، والإسميّة. يتناول هذا البحث دراسة البنية النحويّة في قصِّة «النمور في اليوم العاشر» لزکريا تامر دراسة نحويّة دلاليّة إحصائيّة. والّذي يهمنا في هذا البحث هو دراسة القضايا النحوية وبعض أبوابه لاستجلاء المعاني النحوية والبلاغية، وتمييز طرائق التعبير بعضها عن بعض، والإهتداء بمعاني النحو في أساليب الکلام وذلک خلال المنهج الوصفي ـ التحليلي في دراسة الأساليب النحوية في النموذج المختار. تدلُّ نتائج البحث علي أنَّ أکثر أساليب الاستفهام المستعملة في القصِّة خرجت عن معناها الأصلية واستعملت في المعني البلاغي، کما وصلنا إلي أنَّ الجملة الفعلية کانت أکثر تواتراً من الجملة الاسمية؛ حيث بلغ عدد الجمل الفعلية إلي (214) جملة، والجمل الإسمية إلي (39) جملة فحسب؛ فإنَّ إرتفاع نسبة الجمل الفعليّة يوحي بزيادة النشاط وفعاليِّة الحرکة بين أجزاء القصة.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
زیباییشناسی ساختار ساختهای نحوی در داستان پلنگها در روز دهم
المؤلفون [Persian]
- عیسی متقی زاده 1
- فرامرز میرزائی 2
- یعقوبعلی آقاعلی پور 3
1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
المستخلص [Persian]
ساختهای نحوی در زبان عربی ساختارهای متعددی دارد. گاهی به صورت مفرد میآید بهطوریکه شکل و ساختار اساسی آن تغییر نمیکند. گاهی نیز به شیوههای دیگری میآید که در ساختارهای ترکیبی مانند ساختار انشایی، انشایی در مفهوم خبری و برعکس، تکرار سبک، حذف اجزاء، ساختار اسمیه و فعلیه نمود مییابد. این پژوهش به بررسی ساختار نحوی، معنایی و آماری داستان «پلنگها در روز دهم» اثر زکریا تامر میپردازد. آنچه در این پژوهش مهم است بررسی پدیدههای نحوی و برخی از فروع آن برای شفافسازی معانی نحوی و بلاغی است، ضمن آنکه روشهای ادای معنا نیز از یکدیگر متمایز میشود و از این طریق مخاطب به معنای درست هدایت میگردد. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و برمبنای بررسی ساختهای نحوی در نمونة مورد پژوهش است. برخی از نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیشتر ساختهای استفهام در داستان از معنای اصلی خود خارج شده و در معنای بلاغی به کار رفتهاند؛ همانطور که جملة فعلیه بیشتر از جملة اسمیه مورد استفاده قرار گرفتهاست؛ بهطوریکه جملة فعلیه 214 بار در این داستان آمدهاست، درحالیکه تنها 39 بار از جملة اسمیه استفاده شدهاست. این نسبتِ زیاد تکرار جملات فعلیه در داستان، عاملی اساسی در پویایی است و دیالکتیک متنِ داستان را پرحرارتتر و فعالتر میکند.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- سبکشناسی
- ساختهای نحوی
- داستان
- پلنگها در روز دهم
- زکریا تامر