ادبی
AliRedha MohammadRedhaei؛ jehad faidholeslam؛ Abir gaderi
دوره 12، شماره 39 ، شهریور 1395، ، صفحه 1-22
چکیده
زمان و مکان از مهمترین تکنیکهای روایت به شمار میروند که فضا و چهارچوب آن را شکل میدهند. چراکه رویدادها بر ضرباهنگ زمان حضور خود را نقش میبندند و شخصیتها در مکان حرکت و جان مییابند و روایت در چهارچوب زبان با تکیه بر دو بُعد زمانى و مکانی شکل میپذیرد. دو عنصر زمان و مکان، با دیگر مؤلفههای داستانى چون شخصیتها و رویدادها، ...
بیشتر
زمان و مکان از مهمترین تکنیکهای روایت به شمار میروند که فضا و چهارچوب آن را شکل میدهند. چراکه رویدادها بر ضرباهنگ زمان حضور خود را نقش میبندند و شخصیتها در مکان حرکت و جان مییابند و روایت در چهارچوب زبان با تکیه بر دو بُعد زمانى و مکانی شکل میپذیرد. دو عنصر زمان و مکان، با دیگر مؤلفههای داستانى چون شخصیتها و رویدادها، رابطهای چالشى و متقابل دارند. همین روابط است که رنگوبوی خاصى به داستان میدهد و زمان و مکان را غنا و عمق میبخشد. این مقاله، کتاب «الأیام» طه حسین را که روایتی کلاسیک و شرح زندگى وى است، مورد بحث قرار میدهد و بر طبق تقسیمبندی لوتمان "Lotman" زمان و مکان و زیباییهای فضاى داستان را با تکیه بر مسائلی همچون: نمایش بُعد درونى شخصیتها، توصیف زیباییهای مکانهای باز و بسته مورد توجه قرار میدهد. روش توصیفى ـ تحلیلى و گاهی روش تحلیل درونى و روانی روشهای بهکاررفته در این مقاله بودهاست و سعى شده شواهد از خود متن داستان باشد.
ادبی
کبری روشنفکر؛ علی رضا محمد رضایی؛ Masoud Shokry
دوره 11، شماره 36 ، آذر 1394، ، صفحه 19-36
چکیده
یکی از رمانهایی که رنج و مشقت مردم فلسطین را بهخوبی نشان داده، رمان «الوقائع الغریبة فی اختفاء سعید ابو النحس المتشائل» اثر «امیل حبیبی» است. این رمان با تصویر کردن دگرگونیها و آسیبهای واردشده بر «مکان» نقش پررنگی در نمایش این رنج ایفا کردهاست. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی نقش مکان و جنبههای ...
بیشتر
یکی از رمانهایی که رنج و مشقت مردم فلسطین را بهخوبی نشان داده، رمان «الوقائع الغریبة فی اختفاء سعید ابو النحس المتشائل» اثر «امیل حبیبی» است. این رمان با تصویر کردن دگرگونیها و آسیبهای واردشده بر «مکان» نقش پررنگی در نمایش این رنج ایفا کردهاست. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی نقش مکان و جنبههای نمادین آن بررسی شده، و بر این اساس از میان انواع چهارگانة مکان (مکان من، مکان دیگران، مکانهای عمومی، مکان نامحدود) که «یوری لوتمن» تقسیمبندی کردهاست، دو نوع مکان من و مکان دیگران بررسی خواهد شد. همچنین در این مقاله به دلیل وسعت کار، بررسی گزینشی مکان به جای بررسی کلی مدنظر قرار گرفتهاست. نتایج به این نکتة مهم اشاره دارد که در این دو نوع مکان، نوعی رابطه خود و دیگری مشاهده میشود که در مکان نمایان میشود: یک طرف این رابطه میکوشد تا جنبة موروثی عرب بودن مکان را از آن بزداید و با تسلط بر آن هویت عربی آن را دگرگون سازد و نیز نوع استفاده از مکان را تغییر دهد؛ طرف دیگر رابطه نیز میکوشد تا جنبه موروثی عرب بودن مکان را با استفاده از روایت و داستان جاودانه کند تا هویت عربی خود را حفظ نماید.