علی ساکی؛ محمد جواد غانمي؛ سهاد جادري
چکیده
حجاج یک فعالیت گفتاری خطابی است که بر استدلال و تاثیر بر مخاطب بمنظور انجام دادن کاری وی ا نهی استوار است. این فرآیند گفتمانی بر استدلال برهانی و نیز متقاعدسازی و تأثیرگذاری در شکل و محتوای خود متکی است. شاعران أهل البیت (ع) به دلیل نیاز به آن در شعر سیاسی و مذهبی بسیار از آن استفاده کردند، اما این شیوه بیان در نزد این شاعران متفاوت است. ...
بیشتر
حجاج یک فعالیت گفتاری خطابی است که بر استدلال و تاثیر بر مخاطب بمنظور انجام دادن کاری وی ا نهی استوار است. این فرآیند گفتمانی بر استدلال برهانی و نیز متقاعدسازی و تأثیرگذاری در شکل و محتوای خود متکی است. شاعران أهل البیت (ع) به دلیل نیاز به آن در شعر سیاسی و مذهبی بسیار از آن استفاده کردند، اما این شیوه بیان در نزد این شاعران متفاوت است. روشن شد که شاعر از سازوکارهای استدلال زبانی و بلاغی بر اساس راهبرد همبستگی نهفته در سبک بیان برای نشان دادن مواضع دینی و اعتقادی خود استفاده کرده است که محور آن بیان فضایل کریم اهل بیت (ع) و بیان وقایع ناگوار واقعه کربلا و نیز رخدادهای سیاسی عصر شاعر که در آن برخورد غرب و مسلمانان، دفاع از دولت و رجال دین دوره عثمانی بود. روش های گفتاری به کار رفته در سروده های متنوع شاعر در استفهام انکاری و اظهار شگفتی، تکرار در واژگان و عبارات برای تأکید، روش نهی و نفی، پند دهی و سرزنش، عبارت های میان لفظی جهت تقویت گفتار، گفتگو برای تعامل و دعوت به جهاد و پیوندهای استدلالی برای تقویت امکانات بیانی و نیز سبک بلاغی از جمله تشبیه، مجاز، استعاره، کنایه و نیز تقابل متنی و زبانی به خوبی نمایان است.
جاسم نگارش؛ صادق ابراهیمی کاوري؛ سهاد جادري
دوره 17، شماره 61 ، بهمن 1400، ، صفحه 23-46
چکیده
دیستوپیا (Dystopia) یا ویرانشهر، تكامل یافتۀ پا پس گذاری بشریت از فضیلتهای اخلاقی ومیل به سوی رذائل اخلاقی وگمگشتگی وفرو رفتن در تعصّبات ميباشد، و شهر و جامعهای است كه در آن بدی و پلیدی حاكم شده و نقطه مقابل یك اتوپیا یا جامعه آرمانی (آرمانشهر یا مدینه فاضله) است. این مفهوم ریشه در فلسفه دارد و زندگی در آن، به دلیل چیرگی معضلات ...
بیشتر
دیستوپیا (Dystopia) یا ویرانشهر، تكامل یافتۀ پا پس گذاری بشریت از فضیلتهای اخلاقی ومیل به سوی رذائل اخلاقی وگمگشتگی وفرو رفتن در تعصّبات ميباشد، و شهر و جامعهای است كه در آن بدی و پلیدی حاكم شده و نقطه مقابل یك اتوپیا یا جامعه آرمانی (آرمانشهر یا مدینه فاضله) است. این مفهوم ریشه در فلسفه دارد و زندگی در آن، به دلیل چیرگی معضلات و زشتیها، دلخواه هیچ انسانی نیست. ترسیم یك جهان دیستوپیایی و احتمال وقوع آن در آینده، معمولاً به منظور هشدار به مردم در مورد ادامه یا افزایش رذالت ها و معضلات اجتماعی صورت گرفته است. تلاش انسان اكثر مواقع به ساخت دیستوپیا منجر شده است. این اصطلاح با مسائل سیاسی، فلسفی وجامعهشناختی ارتباطی تام دارد كه در دورۀ تجدّدگرایی اروپا بیشتر خود را نمایان ساخت، و حكومتها برای تسلّط بر ملّتها قوانین فرمانبردار خلق نمودند. در این بین مفهوم ویرانشهری با جوامع عربی ارتباطی تنگاتنگ دارد و عراق را ميتوان قربانی اين مفهوم دانست. هر آنچه در عراق معاصر روی میدهد همانند از بین رفتن مكارم اخلاقي، مردسالاری، فساد طبقۀ حاكم، و ترس از حال و آینده، همه جزئی از ویرانشهری است. سنان انتون از جمله نویسندگانی است كه به ويرانشهر توجّه خاّصی دارد و اين در رمان های وی تجلّی یافته است. این پژوهش به شیوۀ توصیفی-تحلیلی با هدف تبيين جنبههاي ویرانشهری در رمان یا مریم اثر سنان انتون به نگارش در آمده است، و در نتیجۀ آن خواهیم دید كه تعصّبات مذهبی یكی از مهمترین دلایل ظهور این ويران شهري است.