تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
استعارة «الدینامیکیة» واسسها الثقافیة في مجموعة اغاني مهیار الدمشقي لادونیس

سمیه پرماس؛ فرشید ترکاشوند؛ عليرضا نظری؛ لیلا گل پور

دوره 19، شماره 67 ، شهریور 1402، ، صفحه 53-72

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.365993.2734

چکیده
  تعتبر الاستعارات التصورية قضیة مهمة في مجال علم الدلالات المعرفیة. أکّد لیکوف وجونسون، بصفتهما المنظرین الرئیسین في هذا المجال، علی الجانب المادي والتجربة الجسدیة للاستعارات التصوریة. وفي وقت لاحق، أکّد المنظرون الآخرون – ومن بینهم- کوفیتش، بالاضافة إلی الجانب المادي، علی دور السیاق وخاصة السیاق الثقافي في معالجة وفهم الاستعارات ...  بیشتر

ادبی
بررسی تطبیقی بوطیقا در اشعار شفیعی کدکنی و آدونیس

عبدالحسین فقهی؛ صفورا فصیح

دوره 14، شماره 48 ، آذر 1397، ، صفحه 43-58

چکیده
  اسطوره یکی از عناصر ادبی پرکاربرد در ادب معاصر عربی است که کمتر دیوان معاصری را می‌توان یافت که در آن از اسطوره در قالب ساختارهای اسطوره‌ای یا شخصیت‌ها و نمادها و نقاب‌ها استفاده نشده باشد. به‌یقین می‌توان گفت تحلیل شعر ادبی معاصر عربی به‌خصوص اشعار و سروده‌های دهه‌های چهل تا هشتاد بدون شناخت از اسطوره ممکن نیست. علت رواج اسطوره ...  بیشتر

ادبی
خوانشی بر دیالکتیک سوبژه و ابژه در گفتمان هنری آدونیس

مهدی نودهی؛ عباس گنجعلی

دوره 14، شماره 47 ، شهریور 1397، ، صفحه 19-38

چکیده
  اکنون در دوره‌ای قرار داریم که مهم‌ترین شاخصة آن، چالش معرفت‌شناسی است. این، موضوعی است که همواره مورد عنایت و توجه فیلسوفانی چون دکارت، نیچه و مارکس و... بوده‌است. هرکدام از این اندیشمندان، خوانش خاص خود را نسبت به سوژه و ابژه دارند. برخی از آن‌ها گرایش سوژه‌محور و برخی دیگر نیز گرایش ابژه‌محور، در رابطه با انسان و حقیقت دارند. ...  بیشتر

دراسة نظریّة المعادل الموضوعی ل«إلیوت» و أثرها علی ادونیس

حسین میرزایی‌نیا؛ رضا محمّدی؛ عباس گنجعلی

دوره 9، شماره 26 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 101-123

چکیده
  الملخّص: قَد ترک ت.­س.­إلیوت من خلال شعره ونظریّاته النّقدیة، تأثیراً حاسماً علی الشّعر العالمی بشکل عام و الشّعر العربی المعاصر بشکل خاصّ. و النّظریة الشعریّة الأبرز الّتی عمل علی تطبیقها فی شعره، هی نظریّة المعادل الموضوعی. ولهذه النّظریة بنیتان: البنیة الأولی تقوم علی أساس إستقلالیة الشعر، بمعنی أنّ الشّعر فنّ لیس شخصیّاً ...  بیشتر