زهره بهروزی؛ علی خضری
دوره 15، شماره 52 ، آذر 1398، ، صفحه 23-40
چکیده
ایقـــاع یا بهاصطلاح ریتم از عناصر اساسی شعر محسوب میشود؛ چراکه ریتم شعری عــلاوه بر جلوههای زیبایی که به شعر میبخشد، تأثیر عمیقتر و سریعتری بر شنونده دارد، بدینصورت که کلام آهنگین دربردارندة دلالتهای معنایی و قدرت تأثیرگذاری بیشتری هستند. قصیدۀ «الموجة الحمراء» سرودۀ سلیمان العیسی را میتوان به عنوان نمونهای ...
بیشتر
ایقـــاع یا بهاصطلاح ریتم از عناصر اساسی شعر محسوب میشود؛ چراکه ریتم شعری عــلاوه بر جلوههای زیبایی که به شعر میبخشد، تأثیر عمیقتر و سریعتری بر شنونده دارد، بدینصورت که کلام آهنگین دربردارندة دلالتهای معنایی و قدرت تأثیرگذاری بیشتری هستند. قصیدۀ «الموجة الحمراء» سرودۀ سلیمان العیسی را میتوان به عنوان نمونهای برای تأثیرگذاری موسیقی در انتقال احساس و افکار به شمار آورد؛ چراکه عناصر موسیقایی درونی و بیرونی در این شعر نمود بسیاری دارد و با ایجاد کلامی آهنگین احساس شور و هیجان را در شنونده برمیانگیزاند و شنونده را برای درک احساس و معنایی که ورای کلام است یاری میدهد.
به دلیـل نقش مؤثر ضربآهنگ و تأثیر دلالتی آن در ادبیات، این پژوهـش با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر روش آماری میکوشد تا به این سؤال پاسخ دهد: میزان تأثیرگذاری جلوههای موسیقایی در انتقال معنی در قصیدۀ «الموجة الحمراء» تا چه اندازه است؟ مهمترین نتایج پژوهش نشان میدهد که قصیده در بحر کامل سروده شدهاست؛ زیرا مفاهیم و معانی پرمحتوای آن به وزن و قالبی منسجم نیاز دارد. شاعر در این قصیده بیشتر از حرف «دال»، و «باء» برای حرف قافیه استفاده کردهاست؛ بدین سبب که این حروف انفجاری و قوی بیشترین تناسب را با کلام و معانی موردنظر شاعر دارد. در موسیقی درونی قصیده، تکرار حروف مجهور و شدید از بسامد بسیار بالایی برخوردار است و شاعر به فراوانی از آن بهره گرفته تا با آفرینش فضایی موسیقایی و ایجاد شور و هیجان، روح شنونده را برای مبارزهای آزادیخواهانه تحت تأثیر قرار دهد. همچنین شاعر از آرایههای لفظی همچون جناس و ردالعجز علیالصدر جهت غنای ساختار موسیقایی قصیده و تأثیرگذاری بر مخاطب بهره گرفتهاست.
رضا أفخمی عقدا؛ سجاد بردانیا
دوره 11، شماره 35 ، شهریور 1394، ، صفحه 61-78
چکیده
وصل أدب المقاومة الفلسطینی إلی مرحلــة جدیدة بعد نکبة فلسطین عام 1948م . إنّ عمر أبا ریشه (1908ـ 1990م) شاعر المقاومة السُّوری، أحد الشعراء الّذین خصّصوا قسما کبیرا من شعرهم للدفاع عن فلسطین و تحریرها من قیود الاحتلال و قد اهتموا اهتماما بالغا بقضیة الشهید و الشهادة . یهدف هذا المقال اعتمادا علی المنهج الوصفی- التحلیلی أن یدرس خصائص الشهداء ...
بیشتر
وصل أدب المقاومة الفلسطینی إلی مرحلــة جدیدة بعد نکبة فلسطین عام 1948م . إنّ عمر أبا ریشه (1908ـ 1990م) شاعر المقاومة السُّوری، أحد الشعراء الّذین خصّصوا قسما کبیرا من شعرهم للدفاع عن فلسطین و تحریرها من قیود الاحتلال و قد اهتموا اهتماما بالغا بقضیة الشهید و الشهادة . یهدف هذا المقال اعتمادا علی المنهج الوصفی- التحلیلی أن یدرس خصائص الشهداء الفلسطینیین و رمزیتهم عند الشاعر عمر أبی ریشة نظرا لفترة حساسة للدولة الفلسطینیة ، أی عامی 1948 و 1967 م .النتائج الحاصلة تدل علی أن الشاعر یهتم بذکر خصائص الشهداء التی تدور علی میزات جیدة للإنسان و هی احتقار العالم و حب الوطن و حراسة مجده و عظمته و الإیثار و التضحیة و الوعی بالقضایا السیاسیة و الاجتماعیة الراهنة . إنه یمثّل الشهداء من خلال المفاهیم و الخصال الحمیدة هذه فی ثلاثة رموز مختلفة و ذلک وفقا لمتطلّبات المجتمع الحالیة . الرمز الأوّل : الشهید هو الشاب أو الشباب الفلسطینیون الذین جاهدوا العدو محافظین علی استقلال الوطن و ترفرف علمه . الرمز الثانی : الشهید زعیم المجتمع و قائده الذی یتمشّی مع مواطنیه الفلسطینیین فی مقاتلة العدو . الرمز الثالث : الشهید هو أی مواطن فلسطینی یحارب العدو و لایخاف من قدرته و سلاحه أبدا و لاتخدعه شفقة العدو الظاهریة و ترحمه و محبته .
علی ضیغمی؛ أمینة سلیمانی؛ رحیم کثیر
دوره 10، شماره 31 ، شهریور 1393، ، صفحه 19-38
چکیده
الجزایر یکی از کشورهای عربی بود که از سلطهی استعمار رنج میبرد که با ایثار و جانفشانی ملت خود توانست از این سلطه رهایی یابد. مقاومت ملت الجزایر، سلاحی رسا، فریادی آتشین و انقلابی باشکوه بود که روح جهاد و از جانگذشتگی را در ملت، بیدار ساخت تا آزادی و استقلال خود را بار دیگر بهدست آورند.
پژوهش پیشرو به بررسی ویژگیهای ...
بیشتر
الجزایر یکی از کشورهای عربی بود که از سلطهی استعمار رنج میبرد که با ایثار و جانفشانی ملت خود توانست از این سلطه رهایی یابد. مقاومت ملت الجزایر، سلاحی رسا، فریادی آتشین و انقلابی باشکوه بود که روح جهاد و از جانگذشتگی را در ملت، بیدار ساخت تا آزادی و استقلال خود را بار دیگر بهدست آورند.
پژوهش پیشرو به بررسی ویژگیهای ادب مقاومت در برابر استعمار در شعر «الربیع بوشامه»، شاعر شهید معاصر الجزایری میپردازد تا مؤلفههای ادب پایداری را در شعر این شاعر شهید بنمایاند.
از عمده نتایج پژوهش، این است که استعمارگری فرانسه، عامل اصلی ایجاد حرکت مقاومت در شعر الربیع بوشامه است. همچنین وطن، دعوت به جهاد و مبارزه، دعوت به اتحاد، بزرگداشت شهادت و شهید، امید به آزادی، رسواسازی و به چالش کشیدن استعمار و تأکید بر آرمان فلسطین از مهمترین مؤلفههای ادب مقاومت در شعر الربیع بوشامه است.