تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
تحلیل المثل القدیمة: الظل والقناع فی شعر نازک الملائکة

حمیدرضا مشایخی؛ محمود دهنوی؛ نوشین صادقی میانرودی

دوره 10، شماره 31 ، شهریور 1393، ، صفحه 89-116

چکیده
  یتناول النقد المثالی أو النقد الأسطوری دراسة اللاوعی الجمعی فی الإنسان.هذا النقد الجدید المأخوذ من آراء کارل ‌یونغ یقدم لنفسیة الإنسان خمسة النماذج ‌الأصلیة المدعاة بالظل، والقناع، وأنیما، وأنیموس والنفس. فالقناع والظل من بینها لهما دور هام فی إکمال الشخصیة فی الإنسان. ویشترک الناس ولاسیما الشعراء فی هذه المثل القدیمة وهی تتجلّی ...  بیشتر

نمادهای ابتکاری و نقاب¬ها در شعر بدر شاکرسیاب

غلامرضا کریمی فرد؛ قیس خزاعل

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، ، صفحه 1-24

چکیده
  سیاب از جمله شاعران معاصری است که به­منظور رهایی ساختار شعر از بند کهنه­گرایی و جمود، از نمادهای شخصی در آثار شعری خود استفاده می­کند. البته در ادبیات  کهن عربی، نمادهایی مانند ماه، شمشیر، هلال، صلیب و غیره به کار می­رفته است؛ اما سیّاب با توجه به نیازهای شاعرانه­اش در روزگار معاصر، نمادهایی شخصی همچون مرگ و رستاخیز، جیکور، ...  بیشتر

نقاب امرؤالقیس بر چهرۀ عزالدین مناصره (در مجموعه اشعار)

رقیه رستم پور ملکی

دوره 3، شماره 7 ، مرداد 1386، ، صفحه 63-85

چکیده
  یکی از علل رویکرد شاعران معاصر عرب به شیوۀ نقاب/ قناع وپنهان شدن در پشت شخصیت های گوناگون تاریخی وادبی، بیان غیر مستقیم افکار واندیشه واحساسات می باشد. در این روش شاعر به منظور پربارکردن محتوای شعری وتبیین اوضاع واحوال جامعه وحالات درونی خود در ورای یک یا چند شخصیت تاریخی یا ادبی پنهان می شود وبصورت رمزگونه پرده از حقایق باز می گشاید. شاید ...  بیشتر