hossein abavisani؛ maryam atharinia
چکیده
Jacques Derrida's deconstruction is both result and extension of Dusosaurian constructivism which is organized through precise and accurate defeat of contradictory semantic forces in the text. Thus, the text's claim diminishes in significance, and text itself gains more significance. Due to the text's abundance of empty spaces, unspoken words, and permeable gaps and It is reader's duty to complete these spaces and unspoken spaces throughout the process of continuous confirmation. The current study, conducted through a descriptive-analytical method, analyzed the story of AbuQir and AbuSir for a ...
بیشتر
Jacques Derrida's deconstruction is both result and extension of Dusosaurian constructivism which is organized through precise and accurate defeat of contradictory semantic forces in the text. Thus, the text's claim diminishes in significance, and text itself gains more significance. Due to the text's abundance of empty spaces, unspoken words, and permeable gaps and It is reader's duty to complete these spaces and unspoken spaces throughout the process of continuous confirmation. The current study, conducted through a descriptive-analytical method, analyzed the story of AbuQir and AbuSir for a period of one thousand and one nights to gain a new reading and a deeper understanding of how stories are created, and to acknowledge the social and cultural influences that shape it. And by revealing the hidden contradictions and angles in the story through the cues within the text, certainty has broken the original meaning of the story and the results indicate that the neither desirable fictional character AbuSir is, good, or absolutely good, nor AbuQir have personality of honor, evil, or absolutely evil but sometimes both thoughts and actions are measurable, contrary to appearance of the text. Breaks, empty spaces, and holes also contribute to its fragility, impressionability, and unreliability. The absence of content for comparison means that parts of story were relied upon by a third person, furthermore, utilize the techniques of rhetoric, such as the concept of Simile for singularity and altering meanings, are semantic proof holes in this work. and establish foundation for breaking the narrative structure of story.
ادبی
فرهاد رجبی؛ شهرام دلشاد؛ مقصود بخشش
دوره 14، شماره 46 ، خرداد 1397، ، صفحه 21-38
چکیده
رمان معاصر عربی بسیاری از سوژههای خود را وامدار داستانهای فولکلور، افسانهها، اساطیر و رویدادهای تاریخی است. داستانهای هزار و یک شب، به عنوان یکی از این عناصر، نقش برجستهای در این میان دارد و رمانهای زیادی در اثر اقتباس، تقلید و یا الهام از آنها پدید آمدهاست که رمان مشهور رمل المایة از واسینی الأعرج از جملة آنهاست. ...
بیشتر
رمان معاصر عربی بسیاری از سوژههای خود را وامدار داستانهای فولکلور، افسانهها، اساطیر و رویدادهای تاریخی است. داستانهای هزار و یک شب، به عنوان یکی از این عناصر، نقش برجستهای در این میان دارد و رمانهای زیادی در اثر اقتباس، تقلید و یا الهام از آنها پدید آمدهاست که رمان مشهور رمل المایة از واسینی الأعرج از جملة آنهاست. پژوهش حاضر در تلاش است در پرتو رویکرد «دریافت»، به بررسی این رمان بپردازد تا همگونیها و ناهمگونیهای بین رمان و افسانة هزار و یک شب را وارسی کند و دیدگاه یا خوانشهای متفاوت رماننویس را در ورای این زمینههای همگون و ناهمگون ارزیابی نماید. نتیجة پژوهش نشان میدهد واسینی با بهکارگیری برخی عناصر ساختاری هزار و یک شب، فقط بر چهارچوب ساختاری یا محتوایی آن اکتفا نکرده و در اثر خود، تغییرات فراوانی را برحسب اندیشه و سبک شخصی پدید آوردهاست؛ ازاینرو، ساختار و محتوایی متفاوت از متن مبدأ پدید آورده و رمان را با قضایا و جریانهای امروزی هماهنگ نمودهاست. واسینی به جای مصالحه با حکّام ظالم، به مناقشه و مقابله با آنها برخاسته و شهرزاد را از این حیث به باد انتقاد میگیرد. او حتی تاریخنگارانی را که به جریان آزادیخواهی و مبارزهطلبی کمک نکردهاند، مورد انکار قرار میدهد.