دوره 19 (1402)
دوره 18 (1401)
دوره 17 (1400)
دوره 16 (1399)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1390-1391)
دوره 7 (1390)
دوره 6 (1389)
دوره 5 (1388)
دوره 4 (1387)
دوره 3 (1386)
دوره 2 (1385)
دوره 1 (1384)
تعداد مقالات: 8
الجرّ علی الجوتر بین الفرض و القبول
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1385، صفحه 1-20
چکیده
الجرّ علی الجوار أحد المواضیع النحویة التی ذکرت استطراداً فی بعض الکتب عند الحدیث عن النعت أو إعراب بیت أو تفسیر آیة. و قلّما ذکر مسقلاً تحت عنوان الجر علی الجوار. و قد اختلفت آراء العلماء فی استعمال العرب له وورودة فی القرآن الکریم بین مؤید و معارض. و قد اشترط بعضهم الستعماله شروطاً استخصلت من کلام العلماء. و یلاحظ اتفاق القائلین باستعماله ... بیشترتطوّر علم الأصوات فی ضوء الدراسات القرآنیة
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1385، صفحه 39-60
چکیده
انّ التعلیمات القرآنیة أثراً فعّالاً واضحاً فی تطوّر العلوم المختلفة عند المسلمین إلی الحد الذی نستطیع أن نقول إنه مهّد البدایة الحقیقیة لتنمیة هذه العلوم بینهم. و لم یکن للعرب قبل نزول القرآن الکریم علم مسمیّ ب «علم الأصوات» و جاء فجر الإسلام فصار هذا فی ظلال القرآن و بجهود الغویین و الصرفیین و البلاغیین علماً غنیاً خصباً ... بیشترالمعاییذ المدح دراسة و نقد فی ضوء الأدب الإسلامی الملتزم
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1385، صفحه 21-38
چکیده
إنه لا بد للشاعر الملتزم الهادف فی شعره و للناقد البضیر أن یعتمد إلی جانب الفنون القظیة علی أصول بینة دینیة کمعاییر فی ثمانیة أصول، نحو: الاختصار و التفضیل، المغابیة و المواجهة، التقیید و الإرسال، المفاضلة، الإحالة و الغو، التعمیم و التخصیص، الصدق و الکذب و النیة الخالصة. وقمنا بمناقشة کل منها حسب المبادیء الدینیة. بیشترمقارنة بین المسرحیتین مجنون ولیلی و رومیو و جولییت
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1385، صفحه 61-80
چکیده
شکسبیر و شوقی یعدّان من أشهر ال شعراء؛ فهما نالبان لحاضارتین عظمتین، و قبل أیّ انتساب إلی قومٍ أو شعبٍ فهما ینتسبان للأسرة الإنسانیة. فکلامها یرسان لنا صوراً من الآداب و العادات و التقالید و الخصائص الإنسانیة لقومها و لشعبهما، و کلاهما یراجعان فی مسرحیتهما القصص التاریخیة و الأساطیر، و یدخلان فی عالم الخیال و العشق و الأرواح. و هذا ... بیشترتاثیر راهبردهای یادگیری زبان دوم بر فرآیند یادگیری زبان عربی
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1385، صفحه 81-98
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی رابطه راهبردهای یادگیری زبان دوم و فراگیری زبان عربی پرداخته و نقش رشته تحصیلی و جنسیت را در کاربرد این راهبردها مشخص نموده است. به این منظور، نخست از حدود 900 نفر از دانشجویان کارشناسی (ورودی 84-82) رشته های فلسفه و زبان و ادبیات عربی دانشگاههای تهران، الزهرا علامه طباطبایی، شاهد و امام صادق، تعداد 285 نفر به طور تصادفی ... بیشترحیات فردی و علمی نجم الائمه در آیینه پژوهش و نقد
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1385، صفحه 99-121
چکیده
این مقاله بر آن است تا از طریق تحقیق و تفحص در منابع و ماخذ، صدف غربت از حیات فردی و علمی رضی الدین استرآبادی، نجم الائمه، شکافته، غبار فراموشی از چهره این اندیشمند بزرگ بزداید و گامی هر چند کوتاه در نمایاندن سیمای واقعی او بردارد. در این راستا ضمن پژوهش در مطالب ارایه شده درباره حیات فردی نجم الائمه که اغلب به دوران پس از هجرت و مهجر ... بیشترتحلیل ساختاری و محتوایی اشعار منثور امین الریحانی
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1385، صفحه 121-145
چکیده
جریان نوگرایی در ادبیات معاصر عربی از شاخه مهجر شمالی، انواع ادبی جدیدی را به بار نشاند که هر کدام به نوبه خود در رویکرد نوگرایانه ادبیات معاصر عربی، تاثیری چشمگیر داشته، زمینه را برای ظهور انواعی جدیدتر بعد از خود هموار نمود. ظهور امین الریحانی ادیب متعهد و آزاد اندیش لبنانی نیز گونه ای تازه از شعر را که به سوی بی وزنی ره می سپارد، ... بیشتربررسی ساختار جمله عربی با تکیه بر دو روش توصیفی و گشتاری
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1385، صفحه 147-171