مرتضي براري رئيسي؛ ابوالحسن امين مقدسي؛ شهريار نيازي؛ سعد الله همايوني
المستخلص
دغدغهی اشغالگری در جهان اسلام، به ویژه فلسطین، یکی از موضوعات مهمی است که گفتمانهای بسیاری برای حل آن شکل گرفته است. تا جایی که این موضوع در سینمای فلسطین که خود جلوهای از هنر و ادبیات مقاومت است، نمود پیدا کرده است. مسألة اصلی که این پژوهش به دنبال واکاوی ابعاد آن است، چگونگی بازتاب مسائل سیاسی و اجتماعی در فیلم فلسطینی «عمر» ...
أكثر
دغدغهی اشغالگری در جهان اسلام، به ویژه فلسطین، یکی از موضوعات مهمی است که گفتمانهای بسیاری برای حل آن شکل گرفته است. تا جایی که این موضوع در سینمای فلسطین که خود جلوهای از هنر و ادبیات مقاومت است، نمود پیدا کرده است. مسألة اصلی که این پژوهش به دنبال واکاوی ابعاد آن است، چگونگی بازتاب مسائل سیاسی و اجتماعی در فیلم فلسطینی «عمر» به کارگردانی هانی ابوأسعد و نیز کشف دلالتهای گفتمان حاکم بر فیلم است. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا با کشف گفتمانهای حاکم بر جوامع از طریق متون هنری، از زاویهای متفاوت به مسئلهی فلسطین مینگرد و نگاهی نو در خواننده ایجاد میکند. در همین راستا، این مقاله با تکیه بر روش تحلیل گفتمان انتقادی لاکلائو و موفه، به بررسی گفتمانهای درگیر در فیلم «عمر»، از منظر نشانهشناسی میپردازد. از جمله مهمترین یافتههای پژوهش در فیلم «عمر» سه گفتمان اصلی: مقاومت، اشغال و خیانت است. هر یک از شخصیتهای این فیلم، به نوعی نمایندة یکی از این سه گفتمان بوده که در عاملیت سوژگی خود، هویت طبقاتی خاصشان را بیان میکنند. در پایان، گفتمان مقاومت با نگاهی انتقادی نسبت به وضعیت موجود با کاربست دالهای خالی وضعیت آرمانی را بازنمایی میکند و با اسطورهسازی و ساختارشکنی، چرخه معیوب اشغالگری و خیانت را متوقف میکند و عرصه سیاسی را به نفع خویش تغییر میدهد.
ادبي
أحمد الباشا زانوس؛ حشمت الله زارعي کفايت؛ مرتضي براري
المجلد 12، العدد 38 ، سبتمبر 1437، ، الصفحة 109-126
المستخلص
رمز طبيعي يکي از مهمترين عناصر تصوير رمزي است که ديدگاه شاعر را نسبت به هستي بيان ميکند. اين جستار توصيفي ـ تحليلي به معرفي و تحليل نمادهاي طبيعي در شعر ايليا ابوماضي ميپردازد و به اين سؤالها پاسخ ميدهد که: نمادهاي طبيعي شعر ايليا ابوماضي کدام است و اهداف وي از بهکاربردن رمز طبيعي چيست؟ نتايج پژوهش نشان ميدهد ايليا ابوماضي ...
أكثر
رمز طبيعي يکي از مهمترين عناصر تصوير رمزي است که ديدگاه شاعر را نسبت به هستي بيان ميکند. اين جستار توصيفي ـ تحليلي به معرفي و تحليل نمادهاي طبيعي در شعر ايليا ابوماضي ميپردازد و به اين سؤالها پاسخ ميدهد که: نمادهاي طبيعي شعر ايليا ابوماضي کدام است و اهداف وي از بهکاربردن رمز طبيعي چيست؟ نتايج پژوهش نشان ميدهد ايليا ابوماضي که ازجمله شاعران برجستة مهجر است، به دليل علاقهاش به طبيعت، توجه ويژهاي به استفاده از رمز و نماد طبيعي در شعر خود دارد و هدفش از بهکاربردن اين رمزها، بيان دغدغههاي سياسي، اجتماعي و انساني است. رمزها و نمادهايي که وي از طبيعت گرفته، عبارتند از: گل، خوشه، درختِ انجير، شبنم، بلبل، گنجشک، قورباغه، روز، شب، ستارگان، گِل و... . گفتني است رمزها و نمادهاي طبيعي ابوماضي، ساده بوده و بيشتر در خدمت ارتقاي معناي شعر و تفسيري براي يک حقيقت بزرگ اجتماعي است.