مهران معصومی؛ مجید محمدی؛ پيمان صالحي؛ جهانگیر امیری؛ مریم رحمتی ترکاشوند
دوره 18، شماره 63 ، شهریور 1401، ، صفحه 105-126
چکیده
إنّ قدرة المؤلف على معالجة القضايا العادية بطريقة جديدة وغير متوقعة تسمى "الانزیاح". هدف المؤلف من استخدام هذه التقنية هو خلق خرق للإنسان المنغمس في التکرار والنمطیة والعادات من أجل تغيير إدراكه المعتاد وشعوره بالأشياء المختلفة. "بريد الليل" هو عنوان رواية لهدى بركات، كاتبة فرنسية لبنانية المولد، لفتت انتباه القراء فور نشرها وحصلت ...
بیشتر
إنّ قدرة المؤلف على معالجة القضايا العادية بطريقة جديدة وغير متوقعة تسمى "الانزیاح". هدف المؤلف من استخدام هذه التقنية هو خلق خرق للإنسان المنغمس في التکرار والنمطیة والعادات من أجل تغيير إدراكه المعتاد وشعوره بالأشياء المختلفة. "بريد الليل" هو عنوان رواية لهدى بركات، كاتبة فرنسية لبنانية المولد، لفتت انتباه القراء فور نشرها وحصلت على جائزة بوكر سنة 2018. تحكي هذه الرواية قصة من عانوا من أزمة في العلاقات، خاصة بين الأمهات والأطفال والعشاق والمحبين، فضلاً عن أزمة التواصل مع الثقافات الأخرى، خاصة بسبب الهجرة القسرية. لتوضيح هذه العلاقة الحاسمة ، يستخدم المؤلف أسلوب أشكيلوفسكي في الانزیاح. تسعى الدراسة الحالية، بدراساتها المكتبية ومنهجها الوصفي ـــــ التحليلي، إلى إظهار الألفة وعدم المعرفة في توصيف الشخصية والحبكة والسرد للرواية، والتي يتم تقديمها في شكل حلقات مستقلة في شكل مراسلات. في هذه الرواية، راوي كل حلقة هو شخصيتها المركزية أو بطلها وأظهرت النتائج أن هدف المؤلف هو إزالة الشكوك والتغلغل في أمهات القضایا الإنسانیة، وكذلك علاقة تقوم على "الصداقة" لتكون قادرة على كسر المحرمات. الصور العاطفية تصور الوضع المسدود للإنسان في عالم ما بعد الحداثة.
سید اسماعیل حسینی اجداد؛ حامد پورحشمتی
دوره 15، شماره 52 ، آذر 1398، ، صفحه 1-22
چکیده
شعر معاصر در پی یافتن روشهایی برای تحکیم نقش واژگان و ترکیبها و گریز از یکنواختی کارکردهای ملموس و سنتی آنهاست. این موضوعی است که شاعر را بر آن داشته تا به شیوههای بصری متناسب با بیان خود دست زند و به طراحیهای شکلی قصیده خود یک ساختار معماری جدید متناسب با مضمون واژگان و چینش سطری آنها اضافه نماید. ازجمله این شیوهها، پیگیری ...
بیشتر
شعر معاصر در پی یافتن روشهایی برای تحکیم نقش واژگان و ترکیبها و گریز از یکنواختی کارکردهای ملموس و سنتی آنهاست. این موضوعی است که شاعر را بر آن داشته تا به شیوههای بصری متناسب با بیان خود دست زند و به طراحیهای شکلی قصیده خود یک ساختار معماری جدید متناسب با مضمون واژگان و چینش سطری آنها اضافه نماید. ازجمله این شیوهها، پیگیری آشناییزدایی سطرهای شعری است که بهروشنی در شعر معاصر عربی و فارسی به چشم میخورد، بهویژه این گذار ما در قصاید محمدابراهیم ابو سنه و احمد شاملو بیانگر آن است که دو شاعر در لابهلای سطرهای خود قائل به تکنیکهای انعطافپذیری بصری والایی بهمنظور انتقال تجربههای احساسی و آراء فکری خود هستند. این پژوهش با درپیشگرفتن روش توصیفی ـ تحلیلی در پی پرداختن به مهمترین کارکردهای سطر شعری در سطوح شایع آشناییزدایی آن نزد دو شاعر با تکیه بر مکتب ادبیات تطبیقی آمریکاست. نتیجة تحقیق نشان میدهد دو شاعر به مهمترین کارکردهای آشناییزدایی سطر شعری در قصاید خود توجه نشان دادند؛ نمونة آن شیوة موجدار بودن سطری است که نشاندهندة میزان تأثیرگذاری فشار شرایط سخت بر نوع نوشتار آنهاست. همچنین در شعر هر دو شاعر، سقوط تدریجی سطری بر سقوط معنایی سریع و آهسته، همزمان با سقوط شکلی واژگان حکایت دارد؛ ساختار عمودی سطری در دو موقعیت تساوی افتتاحی و تساوی ضمنی سطرها به کار میرود و در پایان تکنیک سکوت که گاهی از نقطهگذاری برای بیان سکوت کوتاه شروع میشود و به سکوت نقطهای طولانی ختم گردد.
ادبی
فرامرز میرزایی؛ مرتضی قائمی؛ مجید صمدی
دوره 10، شماره 33 ، اسفند 1393، ، صفحه 17-31
چکیده
شعر انقلابی، نه به خاطر مضامین سیاسیاش، بلکه به خاطر چهارچوب هنریاش، برتر و ارزشمند است، زیرا مردم عموما با مفاهیم سیاسی آشنا هستند، این تنها بیان هنرمندانه و زیبای زبانی است که شعر را برتر مینماید. برداشت نادرست از اینکه شعر سیاسی، به منظور برانگیختن مردم به شورش، بایستی به زبان ودرک عمومی آنان نزدیک باشد، موجب گردید تا قصاید ...
بیشتر
شعر انقلابی، نه به خاطر مضامین سیاسیاش، بلکه به خاطر چهارچوب هنریاش، برتر و ارزشمند است، زیرا مردم عموما با مفاهیم سیاسی آشنا هستند، این تنها بیان هنرمندانه و زیبای زبانی است که شعر را برتر مینماید. برداشت نادرست از اینکه شعر سیاسی، به منظور برانگیختن مردم به شورش، بایستی به زبان ودرک عمومی آنان نزدیک باشد، موجب گردید تا قصاید سیاسی مبتذلی سروده شود که فارغ از هر نوع ذوق ادبی وبدور از عنصر «هنجارگریزی» باشد. فاروق جویده، شاعر متعهد مصری، در اشعار سیاسی ـ انقلابی خود، به منظور تسخیر قلب مخاطبان و تحت تاثیر قرار دادن ایشان، از این پدیده، بسیار بهره میبرد. پس او چگونه هنجارگریزی را در گفتمان انقلابی اشعارش به کار گرفته است؟ از آنچه در این مقال مورد پژوهش واقع شد، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که هنجارگریزی در شعر انقلابی وی در هفت سطح معنایی، زمانی، نحوی، نوشتاری، زبانی، گویشی و واژگانی پدیدار میگردد و این در حالی است که جویده به هنجارگریزی آوایی اهمیتی نداده اما در هفت سطح مذکور به خوبی توانسته است تا با بهکارگیری قالبهای هنجارگریز توجه مخاطبانش را به اهداف سیاسی، اعتراضی و انقلابی خود جلب نماید.
ادبی
مینا بیرزادنیا؛ راضیه قاسمی
دوره 10، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 25-43
چکیده
سبکشناسی شیوهای نقدی، ادبی، زبانی است که متون ادبی را در درون متن بررسی میکند و وظیفهی اصلی آن، تمرکز بر عناصر بنیادی و درونی یک اثر هنری و آشکار کردن معیارهای ابداع و نوآوری است. از طرف دیگر شعر بازتاب اندیشه، عواطف و احساسات آدمی از طریق زبان است و زبان شعر به خاطر دارا بودن آرایههای ادبی، از لحاظ فرم و مفهوم، قلب ...
بیشتر
سبکشناسی شیوهای نقدی، ادبی، زبانی است که متون ادبی را در درون متن بررسی میکند و وظیفهی اصلی آن، تمرکز بر عناصر بنیادی و درونی یک اثر هنری و آشکار کردن معیارهای ابداع و نوآوری است. از طرف دیگر شعر بازتاب اندیشه، عواطف و احساسات آدمی از طریق زبان است و زبان شعر به خاطر دارا بودن آرایههای ادبی، از لحاظ فرم و مفهوم، قلب آدمی را مجذوب میکند. سیاب به عنوان شاعری نوآور تحت تاثیر عقاید سیاسی و اجتماعی حاکم بر عصر خود بوده و نسبت به سنتهای حاکم بر عصر خود شوریده است و اشعارش بیان کنندهی وجدان آدمی و روح و روان ملت است، در این پژوهش یکی از قصائد این شاعر با عنوان «غریب علی الخلیج» به روش سبکشناسی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که شاعر در سطح آوایی از انواع مختلف تکرار بهره برده و گونههای مختلف آنرا به عنوان ابزاری زیباییشناسی در خدمت موضوع شعری قرار داده است تا آنجا که میتوان از آن به عنوان یک مشخصهی سبکی درشعرش یاد کرد. در سطح ادبی، شاعر با استعانت از تصاویر هنری از جمله آشناییزدایی در زمینه تشبیه و استعاره توانسته به عنوان ابزاری برای بیان عواطف و احساسات خود بهره گیرد. از ویژگیهای این قصیده؛ وحدت موضوع وبیان عناصر سازنده شخصیت انسان یعنی عشق، عاطفه، عقل و متعلقات آن و همچنین بیان حزن و اندوهی که ناشی از استعمار و عقبماندگی مردم است.