محمدحسن امرائی
چکیده
مطالعه سبك شناختی یكی از روشهای زبانی مدرن است كه در نتیجه تحولات زبانی قرنهای اخیر پدیدار شد. این یك استراتژی برای به دست آوردن قدرت تولید معنایی است كه انرژی زبان را منفجر می كند و عناصر آن را در موقعیتهای زیباشناختی خارج از فرم معيار زبان قرار میدهد كه منجر به ویژگیهای ارزشمند سبكی و معنایی متن ميشود. سبكشناسی ...
بیشتر
مطالعه سبك شناختی یكی از روشهای زبانی مدرن است كه در نتیجه تحولات زبانی قرنهای اخیر پدیدار شد. این یك استراتژی برای به دست آوردن قدرت تولید معنایی است كه انرژی زبان را منفجر می كند و عناصر آن را در موقعیتهای زیباشناختی خارج از فرم معيار زبان قرار میدهد كه منجر به ویژگیهای ارزشمند سبكی و معنایی متن ميشود. سبكشناسی در اصل یك مطالعه زبانی مبتنی بر تجزیه و تحلیل پدیده های زبانی و ساختار متن، با توجه به سطوح زباني معمول است. در همین زمینه، قصايد ادبی متعهدی وجود دارد كه در عشق به اهل بیت، به ویژه امام علی (ع) سروده شده است، از آن جمله، میتوان به غديريه ابی تمام طائی در مدح امام علی (ع) و تفضیل او در خلافت و ولایت اشاره كرد؛ از این منظر، ما با تكیه بر رویكرد سبكی، مبتني بر سطوح مختلف فكری، آوایی، دستوری و بلاغی، به بررسي این غديريه پرداخته ایم تا زیبایی سبك شاعر در بیان افكار خود نسبت به امام علی (ع) و ترجیح او بر دیگران در واقعه غدیر بيشتر آشكار شود. نتایج تحقیق حاكی از تسلط صداهای بلند بر زمزمه ها، به دلیل تمایل شاعر برای ابراز خشم و انفجار درد و رنج او است. به طوری كه موسیقی كلام او لحنی بلند و عمیق وكشيده به خود گرفته است. اشتیاق پرشور شاعر، او را بر آن داشت تا از جملات فعلیه بیشتر از جملات اسميه به طور كلی استفاده كند و به آنها رنگ حركت و پویایی ببخشد. روشهای روایی و خبري بر قصیده سایه افكنده است؛ زیرا شاعر میخواهد از مسألهاي مهم كه تأیید خلافت برای علی بن ابی طالب (ع) است خبر بدهد؛ و نيز آنچه را كه بر خانوادهاش در حادثه غدیر و كربلا گذشت، روايت كند؛ بنابراین، بیشتر به افعال ماضی در ارتباط با زمینه روایی گفتمان در غدیریه تمايل نشان داده است.
زهرا افقری؛ سيدمحمدرضا ابن الرسول
دوره 16، شماره 57 ، اسفند 1399، ، صفحه 115-140
چکیده
تطمح هذه الدراسة التي تکون ثمرة بحث ببليوغرافي، أن تلقي الضوء على بيت تمثل به الإمام علي عليه السلام في مواجهة ابن ملجم المرادي، وهو البيت المشهور: أُريدُ حِباءَهُ (/ حَياتَهُ) وَيُريدُ قتْلي عَذيرَکَ مِنْ خَليلِکَ مِنْ مُرادِ وترکّز على استخراج ما جاء حوله في کتب اللغة والأدب والتاريخ وتصنيفه وتحاول ـ متتبعة المنهج الوصفي ...
بیشتر
تطمح هذه الدراسة التي تکون ثمرة بحث ببليوغرافي، أن تلقي الضوء على بيت تمثل به الإمام علي عليه السلام في مواجهة ابن ملجم المرادي، وهو البيت المشهور: أُريدُ حِباءَهُ (/ حَياتَهُ) وَيُريدُ قتْلي عَذيرَکَ مِنْ خَليلِکَ مِنْ مُرادِ وترکّز على استخراج ما جاء حوله في کتب اللغة والأدب والتاريخ وتصنيفه وتحاول ـ متتبعة المنهج الوصفي التحليلي ـ أن تتعرض لمنشأ البيت وموضوعه وبنيته النحوية بالنقد والدراسة. تکمن أهمية هذه الدراسة في أهمية موضوع الشعر من وجهة نظر أهل البيت عليهم السلام بوجه عام والإمام علي عليه السلام بوجه خاص وتسعى الإجابة عن السؤال التالي: ما هو سبب اختلاف وجهات نظر الأدباء حيال قائل البيت، ومخاطبه، والضبط الصحيح للبيت، ومعناه، وبنيته النحوية عامًا، وشطره الثاني على وجه التحديد؟ ولقد کشفت نتيجة الدراسة عن الإبهامات والإشکاليات التي تحوم حول هذا البيت.