تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
تحليل محتوی کتب "العربية" للمرحلة الإعدادیة من منظور الانحياز الجنساني بناءً على تقنيتي "آنتروبی شانون" و"تابسيس"

فاطمه ایراندوست؛ مریم جلائی؛ عباس زارعی تجره

دوره 16، شماره 57 ، اسفند 1399، ، صفحه 89-114

چکیده
      کانت ولاتزال قضية تعلیم جيل الشباب وإعدادهم للدخول في المجتمع والاندماج فيه من أهمّ الاهتمامات البشرية في مختلف العصور التاريخية. لايمکننا تجاهل قضية النوع الاجتماعي في دراسة العلاقات التعليمية المختلفة مع المجتمع. بعبارة أخری؛ تربية الناس للوصول إلى أعلى مستوى الإنسانية والمحاولة لتحقيق المساواة بين الجنسين، هذا هو ...  بیشتر

نمود جنسیت، سن و طبقة اجتماعی در کتاب‌های درسی عربی در دوره متوسطه اول در ایران (ارزیابی جامعه‌شناختی)

ساجد زارع؛ حسین کیانی؛ علی اصغر کارگر

دوره 15، شماره 50 ، خرداد 1398، ، صفحه 21-40

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی چگونگی نمود پدیده‌های جنسیت، مراحل سنی و طبقه اجتماعی در 3 کتاب درسی زبان عربی پرداخته که وزارت آموزش‌وپرورش ایران برای دانش‌آموزان دورة متوسطه اول در طول چند سال اخیر طراحی و تألیف نموده‌است. بررسی جنسیت، سن و طبقه اجتماعی در این کتاب‌های درسی بدین‌ دلیل صورت گرفته که معلمان و دانش‌آموزان در معرض بسیاری از ...  بیشتر

صیغه‌های عام و خاص در زبان عربی (از لحاظ مذکر ومؤنث)

شاکر عامری

دوره 5، شماره 12 ، مهر 1388، ، صفحه 41-54

چکیده
  از نظر جنسیت در زبان عربی دو نگرش به ماهیت اشیاء وجود دارد: نگرش اول عام و کلّی است، و در نگرش دوم، آنها به دو دسته تقسیم می­شوند: مذکر و مؤنث. مذکر خالی از نشانه است، اما مؤنث دارای نشانه می­باشد، در نتیجه در زبان عربی اشیاء دارای سه شکل هستند: صیغه عام یا کلی که شامل مذکر ومؤنث و خالی از نشانه­ است؛ دوم: صیغه مؤنث (با نشانه‌های ...  بیشتر