نوع المستند : علمی - پژوهشی
المؤلفون
استاديار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه شيراز
المستخلص
ظهرت في العقود الأخيرة محاولات عديدة لاستکشاف دوافع متعلّمي اللّغات الأجنبيّة لأنّ تحليل الدوافع والرغبات من المبادئ الرئيسة في تخطيط المناهج والمقررات القائمة علي المتعلّم. والکشف عن دوافع المتعلّمين يساعد المؤسّسات والمخطّطين والمؤلّفين والمدرّسين علي تطوير مناهجهم وفقاً للمتطلّبات الجديدة. انطلاقاً من هذه الضّرورة حاولت هذه الدّراسة استکشاف أنواع الدوافع لدي متعلّمي اللّغة العربيّة في إحدي المراکز المهمّة لتعليم اللّغة العربيّة لغير الناطقين بها في الکويت. ولهذا الأمر قد تمّ جمع البيانات بالطريقة المسحيّة وباستخدام استبانة LLOS-IEA الخاصّة لأنواع الدوافع عند متعلّمي اللّغات الأجنبيّة. وقد تمّت معالجة البيانات في الحزم الإحصائيّة (SPSS). أجريت الدّراسة في العام الدراسي 2018/2019 في مرکز اللّغات بجامعة الکويت. وتکوّن مجتمع الدّراسة من دارسي اللّغة العربيّة في مرکز تعليم اللّغات بجامعة الکويت. بلغ عدد أفراد عينة الدّراسة 62 طالباً وطالبة عمرهم بين 19 و28 عاماً. يحمل المشارکون في هذه الدّراسة 27 جنسيّة من مختلف البلدان الآسيويّة والأفريقيّة والأروبّيّة. کشفت نتائج الدّراسة أنّ متوسّط «غياب الدّافعيّة» قليل جداً وهذا الأمر يوضّح ارتفاع الدّافعيّة لدي هؤلاء المتعلّمين. أمّا المقارنة بين متوسّط الدّافعيّة الخارجيّة والداخليّة فبيّنت ارتفاع متوسّط الدّافعيّة الداخليّة وهذا يدلّ علي أنّ حوافز المتعلّمين داخليّة أکثر من أن تکون خارجيّة. وکشفت نتائج الاختبارات الإحصائيّة عن عدم وجود قيمة ذات دلالة إحصائيّة لمتغير الجنس والفرع الجامعي في نوعي الدّافعيّة. وتبيّن أنّ هناک قيمة ذات دلالة إحصائيّة للمنطقة الجغرافيّة الّتي ينتمي إليها المتعلّم في الدّافعيّة الخارجيّة.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
بررسی انواع انگیزش عربیآموزان مرکز آموزش زبان دانشگاه کویت به عنوان زبان خارجی
المؤلفون [Persian]
- یوسف نظری
- دانش محمدی
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
المستخلص [Persian]
در چند دهه اخیر کوششهای فراوانی به منظور بررسی انگیزههای فراگیران زبانهای خارجی انجام شده است. چرا که دانستن انگیزههای یادگیری زبان، جزء ارکان اصلی طراحی روشها و سرفصلهای درسی محسوب میشود. شناخت انگیزههای فراگیران کمک شایانی به برنامهریزان درسی، نویسندگان کتب آموزشی و مدرسان میکند تا روشها وتکنیکهای خود را هر چه بیشتر با مقتضیات جدید هماهنگ سازند. بر همین اساس پژوهش حاضر کوشیده تا به بررسی انگیزههای فراگیران یکی از مراکز آموزش زبان عربی به غیر عربیزبانان در کویت بپردازد. دادههای این پژوهش به صورت پیمایشی و بوسیله پرسشنامه LLOS-IEA که ویژه سنجش انگیزههای یادگیری زبان خارجی است جمعآوری شده و در برنامه SPSS پردازش شده است. دادههای پژوهش مربوط به سال تحصیلی 2018/2019 مرکز آموزشهای زبان دانشگاه کویت است. جامعه پژوهش، فراگیران زبان عربی این مرکز است و نمونه آماری آن را 62 دانشجو که سن آنها بین 19 تا 28 سال است و از 27 کشور مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی هستند تشکیل میدهد. این پژوهش نشان داد که میانگین «بیانگیزشی» در این جامعه آماری بسیار پایین است که این نشان از انگیزه بالای فراگیران دارد. مقایسه میان میانگین انگیزههای بیرونی و درونی حاکی از این است که انگیزههای فراگیران بیش از آن که بیرونی باشد درونی است. از طرف دیگر آزمونهای آماری رابطه معناداری میان متغیرهای جنسیت و رشته دانشگاهی با دو نوع انگیزه نشان نداد. اما میان منطقه جغرافیایی فراگیر و انگیزههای بیرونی رابطه معناداری وجود دارد.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- آموزش زبان عربی
- انگیزه بیرونی
- انگیزه درونی
- دانشگاه کویت