طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

نوع المستند : علمی - پژوهشی

المؤلفون

1 استاديار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره)

2 دانشجوي کارشناسي ارشد زبان و ادبيات عربي- دانشگاه بين المللي امام خميني

المستخلص

ميدان­هاي معنايي يکي از نظريه­­هاي اصلي در علم معنا­­شناسي است. ميدان­ معنايي به مجموعه­ واژگاني گفته مي­شود که در معنا با يک­ديگر مرتبط بوده و ذيل يک واژۀ­ عام قرار مي­گيرند. به­ کارگيري اين نظريه مي­تواند راهکاري براي تحليل جهان­متن شاعر باشد. نگارندگان در اين مقاله بر­آنند تا با روش استنادي–تحليلي و به ­کارگيري اين نظريه، ابياتي از خمريۀ­ ابن فارض را به عنوان نمونه تحليل نمايند. در تحليل مورد نظر، روابط معنايي جديدي بين واژگان آشکار مي­گردد؛ مفاهيمي چون: عشق ازلي، محبّت پروردگار، انوار الهي، مشاهده و تجلّي، هدايت و راه­يافتن به سوي سعادت و همچنين مفهوم فراگير روح­بخشي مي الهي هر کدام يک ميدان معنايي را در اشعار تحليل‌شده، تشکيل داده­اند و واژگان مرتبط ذيل آن­ها قرار گرفته‌است. در نتيجه، با کاربست نظريۀ ميدان‌هاي معنايي در اين مقاله، هندسۀ معنايي هر بيت با تحليل ميدان­هاي معنايي مماس ذيل ميدان معنايي کلّي بيت  به شکلي منسجم تحليل مي­گردد و مجموعه ميدان‌هاي معنايي برخاسته از هر بيت ذيل ميدان کلّي عرفان ابن فارض قرار گرفته و در نهايت جهان متن شاعر را تشکيل مي‌دهد. چنين روندي در معناگشايي، ضمن اينکه کارکرد نظريه مورد نظر را در سطوح فراتر از بررسي واژه روشن مي‌سازد، در نهايت، جلوه‌هاي متفاوتي از زيبايي نهفته در معنا را نيز آشکار مي‌سازد.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

دور نظریة الحقول الدلالیة فی تحلیل التجربة الشعریة عند الشاعر ( تحلیل أبیات من خمریة ابن الفارض نموذجاً)

المؤلفون [Persian]

  • فرشید ترکاشوند 1
  • قهرمان فرشته پور 2

1 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی- دانشگاه بین المللی امام خمینی

المستخلص [Persian]

تُعتبر الحقول الدّلالیة من نظریات علم الدّلالة الهامّة. یطلق الحقل الدّلالی علی مجموعة متناسبة من المفردات التی تقع ضمن کلمة عامّة. توظیف هذه النظریة یساعدنا علی تحلیل التجربة الشعریة عند الشاعر. نحن فی هذه الدراسة الوجیزة نسعی لکی نقوم بتحلیل خمریة ابن الفارض کنموذج علی هذه الرؤیة. فی التحلیل المقصود، تظهر العلاقات الدلالیة الجدیدة بین المفردات. الحبّ الأبدی، الحبّ الإلهی، الأنوار الإلهیة، التجلّی، الطریق إلی السعادة والراحة الحقیقیة التی تثیر الحیویة المعنویة فی الإنسان، جمیعها تُعتبر حقولاً دلالیة کما هی تُعدّ مفهوماً شاملاً ترشدنا إلی التصوف عند ابن الفارض کحقل معنوی تامّ. ونستنتج من خلال ما مضی علی مستوی تطبیق نظریة الحقول الدلالیة فی هذا المقال بأنّ لکلّ بیت شبکة حقل دلالیّ حیث قمنا بتحلیلها إلی جانب تحلیل الحقول الأخری فی نفس البیت ضمن تحلیل عامّ للبیت بأجمله حتی نحقّق الحقل الدلالی الشامل لتصوف ابن الفارض الذی نسمّیه عالم النصّ عند الشاعر. یفید هذا التحلیل المعنوی فاعلیة الوظیفة التحلیلیة لنظریة الحقول الدلالیة علی مستوی النصّ ولا الکلمة إلی جانب دورها فی تبیین الوجوه الجمالیة الخاصّة المکنونة فی المعنی.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • علم الدّلالة
  • الحقول الدّلالیة
  • ابن الفارض
  • قصیدة الخمریة
فهرست منابع
کتاب‌ها:
ـ اقبالى، عباس و سید رضا میر احمدى(1392ش). گلچینی از متون عرفانی. تهران: سمت، چاپ هشتم.
ـ جامی، عبدالرحمن (بی­تا)، شرح قصیده خمریه ابن فارض. تهران:  بنیاد مهر
ـ عمر، أحمد مختار (1998)، علم الدلالة، القاهرة: عالم الکتب،ط5.
ـ همدانى، میر سید على (بی­تا)، سقاخانه­ی سرشت­ها؛ شرح قصیده خمریه ى ابن فارض مصرى در بیان شراب محبت.
مقالات:
ـ صادقی اصفهانی، لیلا، (1389ش)، «بررسی عناصر جهان متن بر اساس رویکرد بوطیقای شناختی در یوزپلنگانی با من دویده اند بیژن نجدی»، نقد ادبی، ش10، صص ۱۱۵-۱۴۲.
-رزوق، فرج رزوق، (1976ش)، «نازک الملائکة و التجربة الشعریة»، جامعة بغداد کلیة  الآداب، العدد 20.
ـ لطفی، سید مهدی، (1395ش)، «در آمدی بر کاربرد نظریه حوزه معنایی در مطالعات قرآنی»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س). سال 13. ش3، صص 119- 140.
ـ گلفام، ارسلان و شیررضا فرزانه، و روشن بلقیس،  (1392ش)، «کاربرد نظریه جهان متن در شناسایی عناصر سازنده متن روایی داستان شازده احتجاب بر مبنای رویکرد شعرشناسی شناختی». جستارهای زبانی، ش5، صص 183 – 206.