نوع المستند : علمی - پژوهشی
المؤلفون
1 دانشجوي دکتري زبان و ادبيات عربي دانشگاه اصفهان
2 دانشجوي دکتري زبان و ادبيات عربي دانشگاه فردوسي مشهد
3 دانشيار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه اصفهان
4 استاديار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه زابل
المستخلص
النشيد الموجّه للطفل هو فن من فنون أدب الأطفال والذي يتضمن الخبرات المناسبة والجوانب الطبيعية التي تتفق والميول الأدبية للأطفال. هذا اللون من الشعر ليس بالأمر السهل، بل يقتضي من شاعر الأطفال أن يراعي معايير کثيرة قبل الکتابة له، ومن أبرز هذه المعايير هو تناسب نشيد الطفل مضموناً مع مستويات نموه؛ في هذا البحث قمنا بدراسة مقارنة في المضامين التربوية لأناشيد الأطفال لدى عبدالقادر السائحي، أحد روادها في الجزائر ومصطفى رحماندوست من إيران، قد أبدعا في الکتابة للأطفال في جميع المواضيع المرتبطة بحياتهم، وقد درسنا المضامين التربوية والتعليمية والترفيهية والتسلية ثمّ المدرسة والعلم والعائلة والطبيعة في أشعار هذين الشاعرين، وقمنا بتقيمها لدى کل منهما. ومن النتائج التي توصّلنا إليها أنّ للشاعرين مشترکات کثيرة في المضامين التي احتوت عليها أناشيدهما؛ قد تکون أکثر هذه الأناشيد في هدف تعليم الأطفال فضلاً على الجانب التفريهي والمتعة. الشاعران بملاحظة الطابع التعليمي والتربوي الذي يکوّن بنية أدب الأطفال ويؤثر في حياتهم، محاولا بيان المعاني والمفاهيم الأخلاقية والتربوية للأطفال بلغة سهلة ومرنة وعذبة.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
ارزش های تربیتیاجتماعی در ترانههای کودکانه نزد عبدالقادر السائحی و مصطفی رحماندوست
المؤلفون [Persian]
- hajar elhaee sahar 1
- javad salehi 2
- hamid ahmadian 3
- ashoorghelich paseh 4
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
3 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
4 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل
المستخلص [Persian]
شعر کودک بخش اساسی ادبیات کودک را تشکیل میدهد و زمینه را برای رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان فراهم میسازد. این نوع شعر به علت سادگی زبان، سادگی تصاویر شعری و ریتمیک و احساسی بودن تأثیر قابلتوجهی بر روی کودکان میگذارد؛ بر همین اساس باید با سطح رشد ذهنی و معیارهاى دنیای کودکان و سن و سال آنها تناسب داشته باشد و محتوا و مضامین آن برآمده از دایرة محسوسات زندگی کودک با هدف اخلاقی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و دینی باشد. این مقاله، به صورت تطبیقی، مضامین تربیتی سرودهای کودکان را در شعر عبدالقادر السائحی شاعر معاصر الجزایر، و مصطفی رحماندوست، مورد بررسی قرار میدهد. نتایج نشان میدهد یکی از مهمترین اهداف این دو شاعر این است که شعر کودک را به عنوان سازوکاری برای تعلیم و تربیت به کار ببرند، و مضامین و موضوعات را از محیط پیرامون کودکان بگیرند. هدف آنها در بهکارگیری این مضامین، محقق ساختن ارزشهای والای جامعة خویش برای کودکان است.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- السائحی
- رحماندوست
- ادبیات کودک
- سرود کودکانه
- تربیت و اخلاق