تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
روایتگری در اشعار عربی سعدی شیرازی

سيد فضل الله ميرقادری؛ اعظم صادقیان نژاد

دوره 19، شماره 67 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.347129.2702

چکیده
     هنگامی که قصیده‌ای از شعر قدیم می‌خوانیم احساس می‌کنیم که قصه یا حکایتی در آن است که شروع و پایان و نقطه‌ی عطفی دارد گویا حادثه‌ای در زمان و مکان مشخصی رخ داده است. روایت یکی از کهن‌ترین ویژگی‌های شعر در جهان قدیم تا امروز است. یک قرن است که پژوهش‌های بررسی الگوهای روایت پا به عرصه‌ی ادبیات گذاشته‌اند تا دستاوردهای ادبی ...  بیشتر

بررسی رغبت دانشجویان زبان عربی در دانشگاه‌های ایران به یادگیری ادبیات معاصر عربی

امین نظری تریزی؛ سید فصل الله میر قادری

دوره 18، شماره 65 ، اسفند 1401، ، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22034/iaall.2021.140276

چکیده
  درس ادبیات معاصر عربی به خاطر تأثیر چشمگیرش در پیشبرد مهارت‌های زبانی و نقش برجستۀ آن در ابعاد فرهنگی و فنی، در آموزش زبان بیگانه اهمیت فراوانی دارد؛ از این رو افزایش رغبت دانشجویان به این واحد درسی ضروری به نظر می‌رسد؛ با توجه به این مسئله پژوهش حاضر قصد دارد رغبت دانشجویان زبان عربی در دانشگاه‌های ایران را به یادگیری واحد درسی ...  بیشتر

قهوه در شعر محمود درویش (بررسی معناشناسی)

کریم کشاورزی؛ محمد علی سلمانی مروست؛ سید فضل الله میر قادری؛ لیلا رئیسی

دوره 15، شماره 53 ، اسفند 1398، ، صفحه 81-102

چکیده
  قهوه به عنوان یک نوشیدنی اجتماعی از دورة عثمانی تاکنون از نظر دلالت‌های معنایی دستخوش تغییراتی شده و این دگرگونی‌ها در چهارچوب آداب ‌و رسوم فرهنگی و کاربرد ادبی روی داده است. این واژه در شعر محمود درویش جایگاه ویژه‌ای دارد و در سیاق شعر در کنار کلماتی از قبیل صبح، غروب، جغرافیا و دست، معنای جدیدی به خود گرفته‌است. شاعر با به‌کارگرفتن ...  بیشتر

ادبی
ویژگی‌ها و کارکرد حرکت در تصاویر شاعرانة عبدالعزیز سعود البابطین

سید فضل الله میرقادری؛ موسی عربی؛ علی خطیبی

دوره 14، شماره 46 ، خرداد 1397، ، صفحه 103-118

چکیده
  حرکت در تصاویر شاعرانه بازتابی از روح شاعر و تجسمی از خاطره‌ها و احساسات قلبی و عقلی وی است. عادت‌کردن انسان به تصاویر جامد می‌تواند از تأثیر آن بکاهد و یا  مانع دیدن آنها شود. این حرکت و جنبش است که عادت‌ را می‌شکند و زیبایی را به تصویر بازمی‌گرداند. عبدالعزیز سعود البابطین نیز مانند سایر شاعران تلاش کرد از طریق تصاویر شعری و ...  بیشتر