تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
مقایسه‌ی جلوه‌های نوآوری شعر اندلس و مهجر

مجید صالح‌بک؛ یسرا شادمان

دوره 10، شماره 30 ، تیر 1393، ، صفحه 89-107

چکیده
  از جریان­های ادبی شکل­گرفته در خارج از سرزمین­های عرب می­توان به ادب اندلس و مهجر اشاره کرد؛ این دو جریان که یکی به سده­های هشتم تا پانزدهم میلادی و دیگری به اواخر قرن نوزدهم و دهه­های آغازین قرن بیستم مربوط است، موجب تحولاتی در قالب و درون­مایه­های شعر عربی شده­اند. اگرچه پاره­ای از این تحولات مانند به­کارگیری ...  بیشتر

جلوه‌های نوآوری در شعر عدی بن‌زید عبادی

احمد پاشا زانوس؛ نرجس رمضانخانی

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، ، صفحه 81-107

چکیده
  چکیده عدی‌بن زید عبادی از شاعران مسیحی در عصر جاهلی است. وی نویسنده و سفیر دربار ساسانی بوده و از آغاز نوجوانی به هر دو زبان فارسی و عربی تسلط کامل داشت. شاعر در مضامین مشهور شعر جاهلی شعر نسروده است. مدح و رثا در دیوان او موجود نیست و فخر و هجا منحصر در چند بیت است. وی برای اولین بار، خمر را به عنوان فن مستقل به کار برده و در این زمینه، ...  بیشتر

بررسی انتقادی اشعار عربی سعدی شیرازی

محمد علی القضاة

دوره 7، شماره 20 ، آبان 1390

چکیده
  سعدی شیرازی یکی از بارزترین شاعران فارسی­زبان است، و در شعر فارسی شهرت ویژه­ای دارد، اما توانایی او در سرودن شعر عربی و نوآوری در آن باعث شد تا مورد بررسی و نقد ناقدان فراوانی قرار گیرد . این بررسی­ها گاهی همراه با اغراق و گاهی ناعادلانه جلوه می­کند.  مقالة حاضر برآن است که جنبه‌هایی از اشعار عربی سعدی به عنوان شاعری پارسی ...  بیشتر

سنّت و نوآوری در نقد ادبی فارسی و عربی

نور محمد علی القضاه

دوره 6، شماره 14 ، خرداد 1389، ، صفحه 1-19

چکیده
  در نقد ادبی کهن فارسی و عربی دو جریان نقدی متفاوت پدید آمد که یکی از آن دو به بازگشت به اصول کهن ادب و شعر فرامی­خواند و بر پایبندی به این اصول پا می­فشارد،و دیگری به تجدید و نوآوری در این زمینه اهمیت می­داد، از این­رو تصویری نه چندان روشن از اختلافات میان دو گروه در صحنة ادبیات آشکار گردید.در دورة کنونی این درگیری­هاا میان طرفداران ...  بیشتر