تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
تاثير بکارگیری نقشه ذهنی در کلاس‏ های مجازی بر یادگیری معنادار مفردات عربی دانشجویان لیسانس

سکینه زارع نژاد؛ کبری روشنفکر؛ عیسی متقی زاده؛ محمود رضا گشمردی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.402716.2810

چکیده
  مهارت‌های فراشناختی مانند مهارت‌های تفکر ، خودآگاهی ، حل مسئله و ارزشیابی ، کانون توجه آموزش و پرورش کنونی است. بنابراين توسعه و ادغام این مهارت‏ها در کلاس‏های آموزش آنلاین زبان علاوه بر کلاس‏های واقعی جزء ضرورت‏هاي آموزشی کنونی با توجه به توسعه فناوری ، آموزش الکترونیکی و اقبال روز افزون برای آموزش از راه دور است. این تحقیق ...  بیشتر

فاعلية بيئة تعلّم إلكترونية مصممة باستخدام المواد الأصيلة في تعلّم اللغة العربية لغرض السياحة العلاجية

سید رضا موسوی؛ عیسی متقی زاده؛ Faramarz Mirzaei؛ Javad Hatami

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.433072.2870

چکیده
  إن التطور المذهل للفضاء الافتراضي والإنترنت جعل التعلّم الإلكتروني والافتراضي بديلًا فعّالًا ومناسبًا للتعلّم التقليدي؛ فهذا النوع من التعلّم يتيح للمتعلّم فرصة التعلّم بسهولة أكثر وبتكلفة أقل، ويزيل بعض قيود التعليم كالمكان والصف، وفضلًا عن ذلك يساعد المتعلّم بشكل كبير على إدارة وقته واختصاص زمن أطول وأنسب للتعلّم. ولذلك يحاول ...  بیشتر

مدی فاعلیة توظیف قصة الأطفال العربية في ترقیة مهارة قراءة اللغة العربية للأطفال والناشئة الناطقین باللغة الفارسية من المرحلة الثانوية الأولى (مدارس مدینة نور بمحافظة مازندران نموذجًا)

محمد کلاشی؛ فرامرز ميرزائي؛ عیسی متقی زاده؛ غلامرضا کیانی

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، ، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.157547

چکیده
  تُعتبَر قصة الأطفال من أهم أداة لتحفیز وتلذیذ الأطفال والناشئة. وتحتل قصص الأطفال العربیة مكانة خاصة في الأدب العربي المعاصر وهي مصدر مناسب لتصمیم المواد التعليمية في تعلیم العربية للأطفال والناشئین. والنظر لاستخدام قلیل ونادر منها في تعليم العربية للأطفال والناشئين الناطقين باللغة الفارسية، وبما تظهر في مقررهم الدراسي، لذا قامت ...  بیشتر

بررسی گزینش واژگان سهیم در تداخل زبانی و تدریس آن به عربی‌آموزان فارسی‌زبان

عیسی متقی زاده؛ هادی نظری منظم؛ طاهره خان آبادی؛ سید رضا موسوی

دوره 15، شماره 52 ، آذر 1398، ، صفحه 41-62

چکیده
  . پژوهش حاضر کوشیده‌است با بررسی مشکلات عربی‌آموزان فارسی‌زبان در به‌کارگیری واژگان مشترک زبان‌های فارسی و عربی، به استانداردهایی در زمینة کیفیت گزینش واژگان مشترک و روش تدریس آن دست یابد. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی است و ابزار مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محقق‌ساخته است که بین (35) تن از استادان زبان و ...  بیشتر

آسیب‌شناسی میزان اجرای فنون تدریس نگارش در مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات عربی از نظر اساتید و دانشجویان

عیسی متقی زاده؛ احمد حیدری؛ نورالدین پروین

دوره 10، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 107-126

چکیده
  در تدریس نگارش، روش‌های تدریس نقش اساسی را در یادگیری زبان‌آموز ایفا می‌کند و از آن‌جایی که هدف نگارش حفظ کردن زبان‌آموز از اشتباه در نوشتار است، به‌کارگیری فنون‌هایی که نگارش را به‌صورت عملی و کاربردی آموزش می‌دهد، در یادگیری زبان‌آموز اهمیت اساسی دارد. در ایران علی‌رغم اینکه در مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات عربی شش ...  بیشتر