نوع المستند : علمی - پژوهشی
المؤلفون
1 استاد گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه تهران
2 دانشجوي دکتري زبان و ادبيات عربي دانشگاه تهران
3 دانشجوي دکتري زبان و ادبيات عربي دانشگاه آزاد اسلامي واحد آبادان
المستخلص
إنّ موضوع الدراسة الأدبية عند الشکلانيين ليس الأدب، وإنّما الأدبيّة التي تعني دراسة الخصائص الّتي تجعل من الأدب أدبا، بعيداً عن کلّ عامل خارجي مرتکزا علي المواصفات الّتي تميّز لغة النص عن اللغة المألوفة المعتادة مستقلا کلّ الإستقلال عن السياقات الخارجية. تحاول هذه المقالة، في ضوء المنهج الوصفي-التحليلي، دراسة شکلانية لقصيدة لامية الکرد "للشيخ سليم التختيّ" (1274، 1337ق) المتخلص بالسالم السنندجي والمعروف عند الشعراء والأدباء الأکراد بامري القيس الکُردي لبراعته في نظم الشعر بالعربية. استخدم الشاعر في هذه القصيدة التوازن الجميل بفروعه المختلفة، وظاهرة الإنزياح في المستوي الإستبدالي، والترکيبي للتعبير عمّا يختلج في نفسه تجاه الممدوح. فمن النتائج التي توصّلت إليها هذه المقالة، أنّ المتقابلات الثنائية المتعلقة بنزاع القلب، والعقل تستوعب القسم الکبير من القصيدة بطريق ديالکتيکي، حيث يفشل العقل - في نهاية المقطع الأوّل-أمام القلب، وهو المقطع شبه التغزّلي، غير أن جماليات النص تقلص ظلّها في المقطع الثاني حيث يدخل الشاعر في صلب الموضوع، وهو مدح الشيخ ضياء الدّين قبلة آماله.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
خوانشی فرمالیستی بر قصیدة لامیة الکرد از امرؤالقیس کردها
المؤلفون [Persian]
- علی باقر طاهری نیا 1
- حسام الدین خاکپور 2
- مژگان نوح نژاد 3
1 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
المستخلص [Persian]
موضوع بررسی ادبیات نزد فرمالیستها خود ادبیات نیست، بلکه ادبی بودن متن است؛ یعنی ویژگیهایی را بررسی میکنند که ادبی بودن متن را نشان دهند، به دور از عوامل خارجی با تأکید بر خصایصی که زبان متن را از زبان عادی روزمره تمییز میدهند و متن را از تمام زمینههای خارجی مستقل میگردانند. این نوشتار میکوشد که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی قصیده لامیة الکرد شیخ سلیم تختهای (1274، 1337ه. ق) متخلص به سالم سنندجی و مشهور نزد علما و ادبای کرد به امروءالقیس کردها بپردازد. شاعر در این قصیدة توازن زیبا با شاخههای مختلف آن و پدیدة آشناییزدایی در دو سطح جانشینی و همنشینی را برای بیان آنچه در درونش نسبت به ممدوح غلیان دارد، به کار میگیرد. از نتایج این نوشتار این است که تقابلهای دوگانةِ متعلق به نزاع قلب و عقل بخش زیادی از قصیده را به صورتی دیالکتیکی در برگرفته، به گونهای که عقل ـ در پایان مقطع اول که مقطع شبه تغزلی قصیده است ـ در برابر قلب شکست میخورد، این در حالی است که در مقطع دوم قصیده، آنگاه که شاعر در موضوع اصلی شعر داخل میشود که مدح شیخ ضیاءالدین است، از جوانب زیباییشناسیک متن کاسته میشود.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- امروءالقیس کردها
- سالم سنندجی
- لامیة الکرد
- فرمالیسم