طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

نوع المستند : علمی - پژوهشی

المؤلفون

1 أستاذ مساعد في قسم الترجمة العربية بجامعة دامغان، كلية العلوم الإنسانية، دامغان، إيران

2 أستاذة مساعدة في قسم تعليم اللغة العربية وآدابها بجامعة فرهنکيان، الرمز البريدي 889-14665، إيران، طهران

المستخلص

يمكن للجامعات تنفيذ مهمة التنمية الاقتصادية الإيرانية من خلال التعليم المخطط للطلاب. يحقق التعليم الموجه النتائج المرجوة عندما يتم تعليم المتعلمين على المهارات وفقًا لاحتياجات سوق العمل ويمكنهم استخدام قدراتهم ومهاراتهم التعليمية عمليًا لتلبية احتياجات المجتمع والصناعة. تعد صناعة السياحة من أهم الصناعات في التنمية الاقتصادية للدول وتعتبر معرفة لغة السياح الأجانب ميزة خاصة لنجاح البلدان المضيفة في سوق السياحة؛ لذلك، فإن تعليم متعلمي اللغة العربية الموجه والعملي على المهارات اللغوية يمكن أن يضمن تطوير وازدهار سوق السفر العربي في إيران من خلال دعم التواصل اللفظي للناطقين باللغة العربية وإذا تطور سوق السفر، فسيكون لديه القدرة على توفير العملة وخلق فرص العمل. منهج الدراسة نوعي ويعتمد علی البيانات التي تم الحصول عليها من المقابلات شبه المنظمة مع أساتذة دروس المهارات اللغوية (اللغة العربية) في الجامعات الوطنية الإيرانية، ثم تم ترميزها باستخدام برنامج ATLAS ti. أظهرت نتائج الدراسة أن تدريس المهارات اللغوية في الأقسام العربية من أجل تأهيل المتعلمين للمشارکة في سوق السفر العربي يتطلب تآزر بين وزارة العلوم والبحوث والتكنولوجيا، الجامعات، أقسام اللغة العربية وصناعة السياحة بحيث يوفر مجال الإنتاج واستغلال المعرفة حسب احتياجات سوق العمل.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

آموزش هدفمند زبان عربی کلید توسعه و رونق بازار گردشگری عرب در ایران: بررسی دیدگاه‌های مدرسان مهارت‌های زبانی

المؤلفون [Persian]

  • مرتضی زارع برمی 1
  • پوران رضائی چُوشَلی 2

1 استادیار گروه مترجمی زبان عربی دانشگاه دامغان، دانشکدۀ علوم انسانی، ایران، دامغان

2 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، ایران، تهران

المستخلص [Persian]

دانشگاه‌ها می‌توانند مأموریت توسعۀ اقتصادی ایران را با آموزش هدفمند فراگیران امکان‌پذیر سازند. آموزش هدفمند زمانی به نتایج مطلوب می‌رسد که مهارت‌آموزی فراگیران متناسب با نیازهای بازار کار صورت پذیرد و آن‌ها در عمل بتوانند از قابلیت‌ها و مهارت‌های تحصیلی خود به منظور تأمین نیازهای جامعه و صنعت استفاده کنند. صنعت گردشگری از جمله صنایع برتر در توسعۀ اقتصادی کشورها است و دانستن زبان گردشگران خارجی یک امتیاز ویژه برای موفقیت کشورهای میزبان در بازار گردشگری به حساب می‌آید؛ بنابراین آموزش هدفمند و کاربردی مهارت‌های زبانی به فراگیران زبان عربی می‌تواند توسعه و رونق بازار گردشگری عرب در ایران را به واسطۀ تأمین ارتباطات کلامی عرب‌زبان‌ها تضمین کند. بازار یاد شده نیز در صورت رشد، از توان ارزآوری و ظرفیت کارآفرینی برخوردار است. پژوهش حاضر، رویکرد کیفی دارد و داده‌بنیاد محسوب می‌شود؛ داده‌های پژوهش از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با مدرسان دروس مهارت‌های زبانی (زبان عربی) در دانشگاه‌های سراسری ایران به دست آمده و توسط نرم‌افزار ATLAS ti کدگذاری شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که آموزش مهارت‌های زبانی در گروه‌های عربی با چشم‌انداز حضور فراگیران در بازار گردشگری عرب، مستلزم هم‌افزایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها، گروه‌های زبان عربی و صنعت گردشگری با یکدیگر است تا بدین‌وسیله زمینۀ تولید و بهره‌برداری از دانش متناسب با نیازهای بازار کار فراهم آید.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • آموزش هدفمند
  • زبان عربی
  • بازار گردشگری عرب
  • اقتصاد
  • مدرسان مهارت‌های زبانی