تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
بازتاب شخصیت های قرآنی در دیوان بدوی جبل

عبدالغنی ایروانی زاده؛ احمد نهیرات

دوره 5، شماره 11 ، اردیبهشت 1388، صفحه 1-19

چکیده
  شاعران عرب از دیر باز شخصیت ها و داستان های قرآنی را در شعر خویش بکار برده اند. شاعر معاصر عرب نیز از این داستانها بهره برده ومی برد. زیرا این بخش ازمضامین قرآنی مانند سایر مضامین آن بر ارزش وغنای شعر وی  می افزاید. بدوی الجبل از داستانهای قرآنی وشخصیتهای آن بصورت تلمیحی برای غنی تر شدن شعر خویش وانتقال مضمون آن به مخاطبان یاری جسته ...  بیشتر

ساختار ظاهری و پنهانی در ترکیب اضافی و وصفی و اثر آن در آموزش زبان عربی

عیسی متقی زاده

دوره 5، شماره 11 ، اردیبهشت 1388، صفحه 19-34

چکیده
  ترکیب به مجموعه‌ای از کلمات گفته می­شود که با چینشی خاص دارای نقشی در جمله است . ارتباط در جمله فقط توسط کلمات برقرار نمی‌‌شود بلکه پیوند واقعی در جمله به­وسیله ترکیب‌ها شکل می‌گیرد.  اگر رابطه موجود دراجزای ترکیب، اسنادی باشد ، آن را مرکب اسنادی می­نامیده ؛ و اگر رابطه موجود بین اجزای مرکب از طریق قید باشد، آن را  ...  بیشتر

اندیشه دینی در شعر جاهلی

حسن فاتحی؛ نصرا... شاملی؛ عبدالغنی ایروانی زاده

دوره 5، شماره 11 ، اردیبهشت 1388، صفحه 35-62

چکیده
  اهالی شبه جزیره عربستان با ادیان توحیدی پیش از اسلام همچون حنفیت، یهودیت، مسیحیت، صابئیّت و مجوسیّت (زرتشتی) هرچند به شکل ناقص و جزئی آشنایی داشته اند. از این رو طبیعی است که اندیشه دینی در شعر شعرای دوره جاهلیت بازتاب هایی لااقل در برخی جنبه ها داشته باشد. این مقاله بر آن است تا با تحقیق و تفحّص در شعر دوره جاهلیّت به بررسی و نمایاندن ...  بیشتر

شخصیت و شخصیت پردازی در مقامات حریری
دوره 5، شماره 11 ، اردیبهشت 1388، صفحه 63-90

چکیده
  شخصیت، در مقامات حریری، عنصر اصلی و محور همة مقامات است. شخصیت­های اصلی، در غالب مقامات، ایستا به نظر می­رسند اما به سبب حرکت رو به رشد با فراز و نشیب­ و تغییرات فکری، روحی، اعتقادی و فیزیکی، از مقامه نخست تا مقامه آخر به عنوان یک داستان بلند، شخصیت­هایی پویا به حساب می­آیند. شخصیت­های فرعی در مقامات حریری، شخصیت­هایی ساده ...  بیشتر

تحلیل هنری نمایشنامه اسلامی«شیء عن الموت» اثرعماد الدین خلیل

خلیل بروینی؛ صدیقه زود رنج؛ کبری روشنفکر

دوره 5، شماره 11 ، اردیبهشت 1388، صفحه 91-114

چکیده
  ادبیات اسلامی،از جمله نمایشنامه اسلامی، تعبیری زیبا و هنرمندانه از نگرش همه جانبه اسلام به هستی و انسان است. «عماد الدین خلیل» اندیشمندوادیب عراقی(متولد 1939) از نظریه پردازان و پیشگامان ادب و نمایشنامه نویسی اسلامی است. آثار وی در زمینه تاریخ، اندیشه و ادب اسلامی، متاثر از  عقیده و نگرش  اسلامی اوست. نمایشنامه «شی ء عن ...  بیشتر

تحلیل مکتب ادبی داستان «سه گانه» نجیب محفوظ

فرامرز میرزایی؛ مظفر اکبری مفاخر

دوره 5، شماره 11 ، اردیبهشت 1388، صفحه 115-136

چکیده
  نجیب محفوظ (1911-2006) داستان نویس مصری برندة جایزة نوبل 1988م است. وی توانست بیش از پنجاه داستان بنویسد که مشهورترین آنها، سه­گانه (بین­القصرین- قصرالشوق- السّکریّه) نام دارد. این سه­گانه اساسی ترین مشکلات جامعه مصری را مانند: برخورد فرهنگی شرق و غرب، دین تقلیدی و سنتی، پدر سالاری، انسداد سیاسی و مصادره آزادی­ها و نبود ایمان راستین، ...  بیشتر

جایگاه نحویان در کتاب مغنی اللّبیب ابن هشام أنصار ی (مطالعه موردی: أبوحیّان غرناطی)

سیّد علی میرلوحی

دوره 5، شماره 11 ، اردیبهشت 1388، صفحه 137-154

چکیده
  در کتاب مغنی اللّبیبِ ابن هشام که می­توان آن را نقد نحو نامید، نظریات بسیاری از نحوی­ها و اهل بلاغت تحلیل و بررسی شده است. ابن هشام طرفدار سیبویه و مکتب نحوی بصره است و غالباً دیدگاه‌های آنان را بر دیگران ترجیح می­دهد. سه چهره مشهور در نحو و بلاغت عربی یعنی سیبویه، ابن مالک و زمخشری بالاترین بسامد را در کتاب مغنی اللّبیب دارند. ...  بیشتر

وجوه مشترک اندیشه و حواس از دیدگاه مولانا و شاعران عربی سرای

مهدی ممتحن

دوره 5، شماره 11 ، اردیبهشت 1388، صفحه 155-170

چکیده
  مثنوی نظمی است که دو مصراع هر بیت آن هم قافیه، است. سابقة این قالب به اشعار رودکی برمی‌گردد. در قرن هفتم به عنوان یک اسم خاص بر مثنوی معنوی مولوی اطلاق می‌شده است. مثنوی معنوی در شش دفتر به تشویق حسام الدین چلپی سروده شده است، وشامل مطالب متنوعی است: خداشناسی، هستی و نیستی، عقل و فهم و تدبیر، حس شناسی ظاهری و باطنی دربارۀ حواس ظاهری ...  بیشتر