زهرا مهدوي مهر؛ عبدالله حسيني؛ سيد عدنان اشکوري
المجلد 16، العدد 56 ، ديسمبر 2020، ، الصفحة 113-136
المستخلص
يکي از نظريههاي مهم در زمينۀ انگيزه، نظريۀ دو عاملي بهداشتي- انگيزشي هرزبرگ است. اين نظريه، مجموعه عواملي را که منجر به عدم نارضايتي ميشوند، عوامل بهداشتي يا نگهدارنده و عواملي را که سبب ايجاد انگيزه ميشوند، عوامل انگيزشي مينامد و معتقد است که عوامل انگيزشي منجر به افزايش رضايت ميشوند، امّا عوامل نگهدارنده صرفاً منجر ...
أكثر
يکي از نظريههاي مهم در زمينۀ انگيزه، نظريۀ دو عاملي بهداشتي- انگيزشي هرزبرگ است. اين نظريه، مجموعه عواملي را که منجر به عدم نارضايتي ميشوند، عوامل بهداشتي يا نگهدارنده و عواملي را که سبب ايجاد انگيزه ميشوند، عوامل انگيزشي مينامد و معتقد است که عوامل انگيزشي منجر به افزايش رضايت ميشوند، امّا عوامل نگهدارنده صرفاً منجر به کاهش نارضايتي ميشوند و وجود آنها ممکن است در افزايش انگيزه تأثيري نداشتهباشد. هدف پژوهش حاضر بررسي ارتباط عوامل نگهدارنده با کاهش انگيزۀ دانشجويان کارشناسي رشتۀ زبان و ادبيات عربي بودهاست. بر اساس اين نظريه، عوامل نگهدارنده در محيطهاي آموزشي عبارتند از: مواد آموزشي، اساتيد، مشاورۀ شغلي مناسب وامکانات دانشگاهي. براي اين پژوهش 30 دانشجو از دانشجويان ترمهاي دوم و سوم کارشناسي زبان و ادبيات عربي دانشگاه مازندران و دانشگاه خوارزمي، با روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي انتخاب شدند و پرسشنامهاي شامل 30 سؤال که مرتبط با عوامل مذکور بودهاست، در اختيار آنها گذاشته شد تا پاسخ دهند. اين پژوهش با شيوۀ توصيفي تحليلي رابطۀ عوامل ذکر شده را با کاهش انگيزۀ دانشجويان بررسي کردهاست. براي تحليل دادهها از آزمونهاي آماري همبستگي پيرسون، من-ويتني مقايسۀ ميانگين و آزمون ناپارامتري کروسکال واليس در نرم افزار SPSS استفاده شده و نتايج نشان دادهاست که ميان همۀ عوامل ذکر شده و کاهش انگيزۀ دانشجويان رابطۀ معنيداري وجود دارد و از اين عوامل، «عدم مشاورۀ شغلي مناسب» بيشترين اثرگذاري را بر کاهش انگيزه داشته و کمترين اثرگذاري مربوط به عامل «ضعف امکانات دانشگاهي» بودهاست.