ادبي
روح الله صيادي نجاد؛ امير حسين عبدلي
المجلد 12، العدد 38 ، سبتمبر 1437، ، الصفحة 231-248
المستخلص
در اين عصر، کارآفريني و تجاريسازي، وظيفة ذاتي همة دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي سراسر جهان به شمار ميآيد که در بسياري از رشتهها پديدار شده و در حال توسعه است. رشتة زبان عربي نيز يکي از رشتههاي دانشگاهي مادر در حوزة علوم انساني است که با توجه به حوزة کاربرد گستردة زبان عربي و همچنين وجود ساختارهاي فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و آيينيِ ...
أكثر
در اين عصر، کارآفريني و تجاريسازي، وظيفة ذاتي همة دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي سراسر جهان به شمار ميآيد که در بسياري از رشتهها پديدار شده و در حال توسعه است. رشتة زبان عربي نيز يکي از رشتههاي دانشگاهي مادر در حوزة علوم انساني است که با توجه به حوزة کاربرد گستردة زبان عربي و همچنين وجود ساختارهاي فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و آيينيِ ارزشمند، قابليتهاي حضور در عرصة تجاريسازي و کارآفريني را دارد. در اين پژوهش که با روش توصيفي ـ تحليلي و با بهرهگيري از منابع علمي تخصصي در زمينة کارآفريني انجام شدهاست، ميکوشيم الگوهاي کارآفريني و تجاريسازي اين رشته را با رويکردي علمي ارائه کنيم.
دستاورد اين پژوهش بيانگر آن است که در ايران، ظرفيتهاي نهان و آشکار بسياري براي رشد و شکوفايي نخبگان و دانشآموختگان اين رشته وجود دارد؛ اما بيشک ايجاد يک نهاد سازمانيافته و متمرکز بر نيازهاي جامعه به اين رشته و جذب استعدادهاي دانشگاهي پرورشيافته در اين زمينه ضروري است تا بتواند با نيازسنجي درست از ظرفيتهاي علمي کشور بيشترين بهره را ببرد و ميان عرضه و تقاضا در اين رشته تناسب ايجاد کند.