طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

نوع المستند : علمی - پژوهش

المؤلفون

1 دانشگاه آزاد، واحد کرج

2 دانشگاه اروميه

المستخلص

من الموضوعات المثيرة للجدل في السيرة الذاتية هي أنه هل المؤلف استطاع أن يقلّل المسافة بين الثلاثة: هو بنفسه، والسارد والشخصية المحورية وبعبارة أدقّ هل تمکّن من التطابق بين هذه المکوّنات الثلاثة؟ بالتأکيد يوجد فارقٌ کبيرٌ بين رؤية المؤلف الحاضرة إلي الأحداث الماضية وبينها عند وقوع تلک الأحداث، وهذا يمکن أن تُختبر به مهارة المؤلف المبتکرة. في المقالة الحاضرة نريد أن ندرس هذا الموضوع في السيرة الذاتية لأحمد أمين. يدلّ ما وصلت إليه هذه الدراسة علي أن المؤلف بما أنه قد أعطي عناية بالغة للبحث عما تکوّنت به شخصيته الحاضرة فقام بتفسير الأحداث من وجهة نظره أکثر من حکايتها انطلاقاً من رؤية الشخصية فقلّما نجح في تضييق المسافة بين الرؤيتين للسارد والشخصية. نظراً إلي أن الرؤية بوصفها عنصراً قصصياً هامّاً تساعدنا في هذا المجال کثيراً فالآراء الجينيتية هي التي نعتمد عليها في هذه الدراسة.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [فارسی]

مطابقت بین راوی، مؤلف، و شخصیتِ محوری در زندگی‌نامه‌خودنوشت «حیاتی» اثر احمد امین

المؤلفون [فارسی]

  • سید ابراهیم آرمن 1
  • مریم اکبری موسی‌آبادی 2

1 دانشگاه آزاد، واحد کرج

2 دانشگاه ارومیه

المستخلص [فارسی]

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در زندگی‌نامه‌خود‌نوشت این است که آیا نویسنده توانسته‌است فاصلة میان خودش، راوی و شخصیتِ محوری را به حداقل برساند و به عبارت دقیق‌تر آیا توانسته‌است میان این سه عنصر تطابق ایجاد کند. مسلماً ذهنیتِ اکنون نویسنده‌ نسبت به وقایعی که سال‌ها از رخ دادنشان سپری شده‌است با ذهنیت او هم‌زمان با رخ دادن وقایع بسیار تفاوت دارد و همین موضوع است که می‌تواند مهارت خلاقانة نویسنده را به بوتة آزمایش بگذارد. در این مقاله  این موضوع را در زندگی‌نامه‌خودنوشت حیاتی، اثر احمد امین بررسی می‌کنیم. یافته‌ها نشان می‌دهد ازآنجاکه عوامل سازندة شخصیت فعلی‌ نویسنده برای او اهمیت بیشتری دارند، وی توجه خود را بیشتر به تفسیر وقایع و تأثیرشان در زندگی فعلی‌اش معطوف کرده‌است تا آنکه از زاویة دید شخصیت به شرح وقایع بپردازد، و کمتر موفق به کم کردن فاصله میان دو نظرگاه راوی و شخصیت شده‌است. با توجه به اینکه مبحث زاویة دید به عنوان عنصر مهم داستانی در این مجال بسیار یاریگر است، نظریات ژرار ژنت را سنگ بنای کار خود قرار داده‌ایم.

الكلمات الرئيسية [فارسی]

  • زندگی‌نامه‌خودنوشت
  • راوی
  • شخصیتِ محوری
  • منشور خودنگاشتی
  • زاویة دید
  • أحمد أمین
  • حیاتی