طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

نوع المستند : علمی - پژوهشی

المؤلفون

دانشگاه رازي

المستخلص

الملخص إنّ اللون يعدّ عنصراً هاماً في الصورة الفنية في الشعر. و لکلّ من الشعراء تجربة خاصّة في التعامل معه واستکشاف عالمه الرمزي. نجد عند الشاعرين الرسامين سهراب سبهري و سعدي يوسف تجربتين مختلفتين بهذا الصدد. و الملاحظ أنَّ اللون قد تحوّل عندکل منهما من رؤية بصرية إلى وعي ذهني فيُعدُّ بذلک عنصراً هاماً للبناء الفني في شعرهما، و لکنّ کلاً منهما يَستَخدِمه مختلفاً عن الآخر، فإنّ سبهري يعامله کمظهر للجمال و النقاء متفائلاً متأثراً بالرومانسية، و لکنّ سعدي يوسف يأتي به کرمز للنضال السياسي والاجتماعي و هو متشاءم  و متأثر بالواقعية، و الفرق الواضح بينهما أنّه يمکن استبدال لون بلون آخر في کثير من شعر سبهري و لکن في شعر سعدي لا يمکن مثل ذلک. هذا المقال دراسة للون وأثره في شعرهما.     

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

رنگ میان رمانتیک و واقع¬گرایی بررسی شعر سهراب سپهری و سعدی یوسف

المؤلفون [Persian]

  • علی سلیمی
  • رضا کیانی

دانشگاه رازی

المستخلص [Persian]

چکیده رنگ یکی از عناصر مهم در تصویرسازی­های هنری در شعر است و هر شاعری در به کارگیری و کشف دنیای اسرار آمیز آن، تجربه­ای منحصر به مفرد دارد. دو شاعر نقاش، سهراب سپهری و سعدی یوسف، دو تجربه­ی متفاوت در این زمینه از خود بر جای نهاده­اند. از یک سوی، رنگ نزد هر دو شاعر، از یک پدیده دیداری به یک امر ذهنی تبدیل شده است و لذا عنصری با اهمیت در ساختار هنری شعر آنها دو شمرده می­شود. اما از سوی دیگر، هر کدام از آن دو، رنگ را به گونه­ای متفاوت از دیگری کاربرده­است. سپهری با الهام از مکتب رمانتیک و به شکلی خوش­بینانه آن را نشانه­ای از زیبایی­ها دانسته است، اما سعدی یوسف آن را به عنوان نمادی برای پیکارهای سیاسی و  اجتماعی استعمال نموده است و با دیدی بدبینانه و متأثر از مکتب واقع­گرایی از آن استفاده کرده است. تفاوت آشکار کاربرد رنگ در شعر دو شاعر، به گونه­ای است که در بسیاری از شعر سپهری می­توان جای رنگ­ها را با هم عوض کرد، اما در شعر سعدی یوسف چنین کاری امکان­پذیر نیست. این پژوهش کاربردهای رنگ در شعر این دو را بررسی می­کند.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • رنگ درشعر
  • رمانتیک
  • واقع¬گرایی
  • سهراب سپهری
  • سعدی یوسف