سید فضل الله میرقادری؛ حسین کیانی
دوره 7، شماره 18 ، اردیبهشت 1390
چکیده
نودگرگونیهای نیمة دوم قرن بیستم در آلمان، در عرصهی ادبیاتتطبیقی، آن را از پرداختن کامل به رابطة متن و مؤلف، بازداشت و به آن، رویکردی «خوانندهمحور» داد. پیروان این نظریه، خواهان مشارکت فعّال بین متنی که آفرینندهمتن، پدید آورده و برداشت خواننده، به عنوان پذیرنده و مصرف کنند شدند، زیرا برداشت خواننده، به آن اعتبار ...
بیشتر
نودگرگونیهای نیمة دوم قرن بیستم در آلمان، در عرصهی ادبیاتتطبیقی، آن را از پرداختن کامل به رابطة متن و مؤلف، بازداشت و به آن، رویکردی «خوانندهمحور» داد. پیروان این نظریه، خواهان مشارکت فعّال بین متنی که آفرینندهمتن، پدید آورده و برداشت خواننده، به عنوان پذیرنده و مصرف کنند شدند، زیرا برداشت خواننده، به آن اعتبار تازهای بخشیدهاست. این برداشت را «دریافت» نام نهادهاند.
نظریهی «دریافت» که پژواکی از دگرگونیهای اجتماعی و اندیشگانی و ادبی در آلمان غربی خلال دهة شصت قرن بیستم بود، به دریافت خواننده از متن اهمیت می دهد صاحبان این نظریه مفاهیمی را مطرح کردند که ویژه آنان بودمانند: افق انتظار، نومیدی افق، تغییر افق، مسافت جمالی، تعامل بین متن و خواننده و خواننده ضمنی. این گفتار سپس ضمن بررسی رابطه بین نظریهی دریافت و ادبیات تطبیقی، نمونههایی را به عنوان زمینههای پژوهش براساس آن، ارائه دادهاست.
محمد اعتمادی؛ سیدرضا نجفی؛ عبدالغنی ایروانی زاده
دوره 7، شماره 18 ، اردیبهشت 1390
چکیده
ابوالاسود دؤلی شخصیت برجستهی صدر اسلام، از پیشتازان نوآوری میباشد که نقش بسزایی در پیشبرد اندیشه اسلامی در زمینههای علمی و فرهنگی دارد. وی در واقع مؤسس بسیاری از علوم قرآنی، و علوم زبان عربی است او صاحب مکتب نحوی و زبانی است، که با راهنماییهای حضرت علی (ع) ایجاد کرد، و اولین کسی بود که قواعد نحو عر بی را وضع نمود. سپس توسط ...
بیشتر
ابوالاسود دؤلی شخصیت برجستهی صدر اسلام، از پیشتازان نوآوری میباشد که نقش بسزایی در پیشبرد اندیشه اسلامی در زمینههای علمی و فرهنگی دارد. وی در واقع مؤسس بسیاری از علوم قرآنی، و علوم زبان عربی است او صاحب مکتب نحوی و زبانی است، که با راهنماییهای حضرت علی (ع) ایجاد کرد، و اولین کسی بود که قواعد نحو عر بی را وضع نمود. سپس توسط شاگردانش بسط و گسترش یافت تا به خلیل و سیبوی رسید. و از ابتکارات دیگر او در زمینه زبان عربی و صیانت قرآن مجید از هر گونه لهجه و لحن، اقدام افتخارآمیز و مبتکرانه او در نقطه گذاری و اعراب حروف مبارک قرآن مجید است. که آثار بسیار عظیمی در تفسیر و درک معنای قرآن مجید داشته است، اما با کمال تأسف این پرچم دار علم و دانش مانند دیگران مورد توجه باحثان و محققان بطور شایسته قرار نگرفته است. و شبهاتی در دوران معاصر توسط بعضی از خاورشناسان یا محققان عرب نسبت به پیشتازی او در ابتکار قواعد و نحو عربی مطرح شده است. ایشان علاوه بر تسلط بر این علوم، شاعری زبردست که در اغلب فنون شعری شعر سروده است، و در حقیقت او مبتکر شعر ولایی و متعهد اهل بیت (ع) است. در این مقال سعی شده است صفحه روشنی از تلاشهای ابوالاسود و پرچم داری او در زمینه علمی و ادبی تاحد ممکن پرداخته شود.
فاطمه قادری
دوره 7، شماره 18 ، اردیبهشت 1390
چکیده
موضوع دین همانند دعوت به اصلاح و انقلاب در برابر استعمارگران از ویژگیهای شعر معاصر الجزایر است. معرفی ادبیاتی که با وجود دارا بودن ارزشهای والا مورد بیتوجهی محققان قرار گرفته، همچنین تقویت جایگاه این ادبیات در ادبیات معاصر عرب، از اهداف اصلی این تحقیق است.
در این بحث کوتاه، یکی از جوانب ادبیات معاصر الجزایر یعنی اشعار اسلامی ...
بیشتر
موضوع دین همانند دعوت به اصلاح و انقلاب در برابر استعمارگران از ویژگیهای شعر معاصر الجزایر است. معرفی ادبیاتی که با وجود دارا بودن ارزشهای والا مورد بیتوجهی محققان قرار گرفته، همچنین تقویت جایگاه این ادبیات در ادبیات معاصر عرب، از اهداف اصلی این تحقیق است.
در این بحث کوتاه، یکی از جوانب ادبیات معاصر الجزایر یعنی اشعار اسلامی یکی از شعرای برجسته آن مورد بررسی قرار میگیرد. شاعری که به امیر شعرای الجزایر و شاعر شمال آفریقا و حسان جنبش اصلاح لقب یافته است.
در این مقاله، ابتدا به اختصار به زندگی شاعر پرداخته میشود سپس شعر اسلامی الجزایر و شعر محمدالعید مورد بررسی قرار میگیرد و به مضامین این نوع شعر و ارزشهای دینی موجود در آن میپردازد تا میزان تأثیر اسلام و فرهنگ اسلامی را در شاعر بیان کند.
حامد صدقی؛ علی اکبر ملایی؛ فیروز حریرچی
دوره 7، شماره 18 ، اردیبهشت 1390
چکیده
ابوفراس، شاعر با ذوق قرن چهارم ادبیات عرب، تصویری فاخر از خود و خاندانش در دفتر سرودههایش ارائه کرده است. محور فخر شاعر در قصاید قبل و هنگام زندان متفاوت است. پیش از اسارت شاعر، به مفاخرخاندانش بیشتر توجه میکرد، ولی در دوران اسارت نقطهی تمرکز وی به خود میباشد و به تدریج تصویر برازندگی های شخصی بر فخر قبیلگی سایه میافکند. ...
بیشتر
ابوفراس، شاعر با ذوق قرن چهارم ادبیات عرب، تصویری فاخر از خود و خاندانش در دفتر سرودههایش ارائه کرده است. محور فخر شاعر در قصاید قبل و هنگام زندان متفاوت است. پیش از اسارت شاعر، به مفاخرخاندانش بیشتر توجه میکرد، ولی در دوران اسارت نقطهی تمرکز وی به خود میباشد و به تدریج تصویر برازندگی های شخصی بر فخر قبیلگی سایه میافکند. وی به هر حال با مفاهیمی چون شجاعت، کرم، جوانمردی و فضایل دیگر، خود و هم تبارانش را ستوده است.
صادق عسکری
دوره 7، شماره 18 ، اردیبهشت 1390
چکیده
نقد وبررسى مباحث فرعى وعناوین داخلى مقالات علمی _ پژوهشى وتعیین میزان تطابق عنوانهاى داخلى مقالات مذکور با یافتههاى علمى جدید، یکی از مهمترین راههای رفع نواقص موجود وارتقای سطح علمی مقالات دانشگاهی است. مطالعهی بیش از 80 مقاله منتشره در مجلات علمی _ پژوهشی معتبر زبان وادبیات عربی، بیانگر آن است که رعایت ضوابط و معیارهاى ...
بیشتر
نقد وبررسى مباحث فرعى وعناوین داخلى مقالات علمی _ پژوهشى وتعیین میزان تطابق عنوانهاى داخلى مقالات مذکور با یافتههاى علمى جدید، یکی از مهمترین راههای رفع نواقص موجود وارتقای سطح علمی مقالات دانشگاهی است. مطالعهی بیش از 80 مقاله منتشره در مجلات علمی _ پژوهشی معتبر زبان وادبیات عربی، بیانگر آن است که رعایت ضوابط و معیارهاى انتخاب مباحث فرعى وتنظیم عنوانهاى داخلى مقالات، نیاز به تجربه ودقّت فراوانى دارد؛ که بسیارى از مقالات رشته زبان وادبیات عربى آن را رعایت نکردهاند و شاید ناشى ناآگاهى نویسندگان از معیارهاى انتحاب مباحث فرعى وتنظیم عنوانهاى داخلى مقالات باشد.
کاستیهایی مانند نبود مباحث فرعى ویا عنوان بندى داخلى، یا مقدّمه وخاتمه، و همچنین عناوین داخلى تکرارى وکلیشهاى، عناوین اوّلیة زائد، .. منجر به بیتناسبی عناوین داخلى با موضوع مقاله شده است و می توان با اجتناب از آنها، مقالات را به استانداردهای جدید روش تحقیق نزدیک کرد.
مرتضی قائمی؛ مجید صمدی
دوره 7، شماره 18 ، اردیبهشت 1390
چکیده
تصویرسازی رکن مهم زیبایی اثر ادبی، است. هراندازه تصاویر، پویاترباشد، متن ادبی ارزشمندتر میشود؛ زیرا آن را ملموس و محسوس مینماید. خطبههای امام علی (ع) از نظر مقام ادبی جایگاهی والا دارد. این خطبهها سرشار از تصاویر ادبی زنده و پویاست که فضایی قابل لمس را برای مخاطبان آفریده است. امام با استفادهی بهجا از تشبیهات حسی، استعارات ...
بیشتر
تصویرسازی رکن مهم زیبایی اثر ادبی، است. هراندازه تصاویر، پویاترباشد، متن ادبی ارزشمندتر میشود؛ زیرا آن را ملموس و محسوس مینماید. خطبههای امام علی (ع) از نظر مقام ادبی جایگاهی والا دارد. این خطبهها سرشار از تصاویر ادبی زنده و پویاست که فضایی قابل لمس را برای مخاطبان آفریده است. امام با استفادهی بهجا از تشبیهات حسی، استعارات قوی، رنگ سازگار با فضای وصف شده، اصوات هماهنگ با معنا و ناسازواری، چنان تصاویر زندهای آفریده که خوانندگانش را شفیته مینماید. این تصاویر دلربا، مفاهیمی مانند دینداری، عدالت، جهاد... را در روح مخاطبان نهادینه میکند.
حسن گودرزی لمراسکی
دوره 7، شماره 18 ، اردیبهشت 1390
چکیده
صلاحعبدالصبور یکی از شاعران تأثیرگذارِ گرایش رئالیسم اجتماعی، میباشد، گرایشی که در نیمة دوم قرن بیستم، بهمنظور بازتاب پیامدهای ناگوار تحوّلات سیاسی و اجتماعی در ادبیات معاصر عرب پدیدآمد. وی، واقعیات موجود جامعه را نقد اصلاحگرایانه کرد و چون آن را بیتأثیر یافت به گوشهنشینی پناه برد؛ عزلتی که قرار ...
بیشتر
صلاحعبدالصبور یکی از شاعران تأثیرگذارِ گرایش رئالیسم اجتماعی، میباشد، گرایشی که در نیمة دوم قرن بیستم، بهمنظور بازتاب پیامدهای ناگوار تحوّلات سیاسی و اجتماعی در ادبیات معاصر عرب پدیدآمد. وی، واقعیات موجود جامعه را نقد اصلاحگرایانه کرد و چون آن را بیتأثیر یافت به گوشهنشینی پناه برد؛ عزلتی که قرار است در آن، معرفت کسب کند تا با سلاح دانایی به مقابله با واقعیات تلخ جامعهی خویش بپردازد. این مقاله با روش تحلیل محتوا ضمن تعریف رئالیسم اجتماعی و معرفی عبدالصبور، به عنوان مصلح اجتماعی، نمودهای چشمگیرتر گرایشهای رئالیسم اجتماعی وی را بررسی مینماید که عبارتند از:شر، فقر، رنج و خستگی.
مسعود فکری
دوره 7، شماره 18 ، اردیبهشت 1390
چکیده
یکی از عوامل مهم پیشرفت در عرصه آموزش، آشنایی با روش ها، منابع و برنامه های آموزشی مرتبط با آن است. بی گمان پژوهشگران، مدرسان و دست اندرکاران امر آموزش زبان، پیوسته نیازمند دستیابی به آخرین تجربه ها در این عرصه و بهره گیری از آن جهت برداشتن گام های بعدی هستند. در کشور ما با وجود تلاش های فراوانی که در عرصة آموزش زبان عربی به صورت فردی ...
بیشتر
یکی از عوامل مهم پیشرفت در عرصه آموزش، آشنایی با روش ها، منابع و برنامه های آموزشی مرتبط با آن است. بی گمان پژوهشگران، مدرسان و دست اندرکاران امر آموزش زبان، پیوسته نیازمند دستیابی به آخرین تجربه ها در این عرصه و بهره گیری از آن جهت برداشتن گام های بعدی هستند. در کشور ما با وجود تلاش های فراوانی که در عرصة آموزش زبان عربی به صورت فردی و یا سازمان یافته در مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی صورت می گیرد، فقدان سامانة مناسب گردآوری اطلاعات این منابع و معرفی شایستة آن، موجب گردیده که در موارد فراوانی علاقه مندان با دست آوردهای آموزشی و پژوهشی همکاران خود آشنا نشوند و از آنها استفاده نکنند.
معرفی بسته های آموزشی گام مناسبی در راستای هدف یاد شده است. در این نوشتار در صدد معرفی بسته ای آموزشی در عرصة زبان عربی هستیم که در سالهای اخیر در کانون زبان ایران، به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش زبان در ایران با قدمت بیش از 50 سال، تولید شده و در مراکز مختلف دانشگاهی ، حوزوی و آموزش های آزاد مورد بهره برداری قرار گرفته و به «صدی الحیاة» (پژواک زندگی) موسوم گشته است.