دوره 19 (1402)
دوره 18 (1401)
دوره 17 (1400)
دوره 16 (1399)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1390-1391)
دوره 7 (1390)
دوره 6 (1389)
دوره 5 (1388)
دوره 4 (1387)
دوره 3 (1386)
دوره 2 (1385)
دوره 1 (1384)
تعداد مقالات: 9
مقایسه تنوع واژگان در سبک شعر در شعرمتعهد پژوهشی عملی در نمونههایی از اشعار دعبل خزاعی، شریف رضی و مهیار دیلمی
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 1-18
چکیده
گستره واژگان هر شاعر، دریچه ورود به فضای شعر وی است؛ چرا که با آن میتوان اغراض ومعانی مورد نظر وی را فهمید. دایره واژگان در شعر ـ بدون در نظر گرفتن دیدگاه، عواطف و موضعگیریهای شاعر ـ ابزاری مناسب برای بیان فکر شاعر و انتقال آن به شمار میرود. آشنایی با شعر هر شاعر، همان آشنایی با گستره واژگان وی است. تنوع واژگان یکی از ویژگیهای ... بیشترادبیات تطبیقی در کشورهای اروپای شرقی
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 19-38
چکیده
تجربه مطالعات ادبیاتتطبیقی کشورهای اروپای شرقی یکیاز تلاشهای سودمند در این زمینه میباشد. علیرغم اینکه مکتب اروپای شرقی ملیگرایانه وسوسیالیستی است، اما دارای گرایشهای انسانی و جهانی میباشد و بعد از دو مکتب فرانسوی و امریکایی مشهورترین مکتب ادبیات تطبیقی به شمار میرود. روند شکل گیرى، سیر تحول ادبیات تطبیقى ... بیشتروجدانیّات در اشعار شریف رضی
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 39-56
چکیده
بیگمان عاطفه از بارزترین عناصر شعر است تا بر مخاطب اثر بگذارد و از محیط پیرامون خود، اثر پذیرد . به شعری که این عاطفه، به شکل چشمگیری در آن نمایان باشد، شعر وجدانی گفته میشود. واژهی وجدان، بر معانیی مانند: خشم، عشق، درد و شادی دلالت دارد. ومصطلح وجدان شامل احساساتی چون لذت، درد و حالتهایی است که یک فرد در درون خویشتن مییابد. ... بیشترفرایند فهم متن در پرتو آرای دانشمندان نحوی وبلاغی ( سیبویه و عبدالقاهر جرجانی)
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 57-76
چکیده
موضوع دریافت معنای متن از دغدغههای همیشگی انسان بوده است. مسلمانان نیز از همان سالهای آغازین نزول وحی، این موضوع را سرلوحه فعالیتهای علمی خود قرار دادهاند. همزمان با گسترش مباحث هرمنوتیک، موضوعاتی وارد مباحث فهم متن و معنی شناسی شد که چالشهای بسیاری را در محافل فکری ایجاد کرد. مسائلی از قبیل تعین و یا عدم تعین معنی، نقش ... بیشتر«تداخل» و تاثیر آن در نگارش عربی دانشجویانِ فارسی زبان
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 77-100
چکیده
تداخل زبان مادری، از برجسته ترین عوامل مؤثر در پیدایش خطاهای زبانی، در یادگیری زبان خارجی است. در مقالهی حاضر که حاصل پژوهشی به روش تحلیلی ـ توصیفی بوده ، تأثیر تداخل منفی زبان فارسی در نگارش دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی، بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 65 دانشجوی نیمسال هفتم دانشگاههای اصفهان و کاشان بود که به ... بیشترابن زریق و قصیده فراقیه
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 101-120
چکیده
ابن رزیق شاعری بغدادی و زاده کرخ - یکی از شهرهای بغداد- است. دوران زندگی این شاعر مصادف با دوره سوم عباسی است وشهرت واهمیت این شاعر مرهون قصیده عینیه وی است که در بین ادباء به فراقیه مشهور است. در مورد سبب سرودن این قصیده حکایاتی ذکر شده است که به اسطوره شبیه است؛ از جمله گفتهاند که وی به سبب فقرمجبور شد همسرش راترک کند وبه قصد رسیدن ... بیشترشیوههای کاربرد طنز در تصاویر فکاهی احمد مطر
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 121-146
چکیده
احمد مطر شاعر شیعی و عراقی مبارز، رنجها و مصیبتهای جهان عرب را به بهترین شیوه طنز به تصویر کشیده است. او هدفش خنداندن دیگران نیست بلکه اهداف و مقاصد دیگری همچون حفظ ارزشهای والای اسلامی، به تمسخر گرفتن جهل و سنتهای ناپسند؛ تعدیل جریانهای افراطی و تأکید بر رفتار متعادل دارد. در واقع طنز او یکی از روشهای مقاومت و پایداری ... بیشترفصل و وصلِ جمله ی حالیه درعربی وفارسی
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 147-164
چکیده
هفتمین باب از هشت باب علم معانی، ویژۀ فصل و وصل است. این باب یکی از ارزندهترین و گستردهترین بابهای دانش معانی به شمار میآید که دانشمندان علوم بلاغت در زبان فارسی و عربی با استفاده از موارد گوناگون کاربردی آن، به زیبایی سخن خود افزودهاند و آن را نمک هنرآفرینی خود ساختهاند. فصل آن است که میان دو یا چند واژه یا جمله، ... بیشترتحلیلی گزارش گونه از مقالات چاپ شده مجله ی انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی ( شماره یک تا ده)
دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، صفحه 165-181