تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
مکانة حقوق المرأة في قصائد فاطمه ناعوت (دیوان: «شُرفتي محطّ العصافیر نموذجاً»)

آذر صمدی طاقانکی؛ ماجد نجاريان؛ سهیلا پرستگاری؛ سید رضا سلیمانزاده نجفی

دوره 19، شماره 68 ، آذر 1402، ، صفحه 123-152

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.351625.2707

چکیده
  تُعَّد حقوقُ المرأة قضية مهمّة في عالمنا المعاصر، حيث ينصّ إعلان حقوق الإنسان على أنّ جميع البشر، بِغضِّ النظر عن الجنس، لهم نفس الحقوق الفردية والاجتماعية، ولا يمكن لأحدٍ أن يحرم غيره من هذا الحقّ. وفقًا للإعلان العالمي لحقوق الإنسان واتفاقية حقوق المرأة، لم تحصل المرأة بعد على حقوقها الكاملة في المجتمعات العربية. إنّ الکتّاب ...  بیشتر

روایتگری در اشعار عربی سعدی شیرازی

سيد فضل الله ميرقادری؛ اعظم صادقیان نژاد

دوره 19، شماره 67 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.347129.2702

چکیده
     هنگامی که قصیده‌ای از شعر قدیم می‌خوانیم احساس می‌کنیم که قصه یا حکایتی در آن است که شروع و پایان و نقطه‌ی عطفی دارد گویا حادثه‌ای در زمان و مکان مشخصی رخ داده است. روایت یکی از کهن‌ترین ویژگی‌های شعر در جهان قدیم تا امروز است. یک قرن است که پژوهش‌های بررسی الگوهای روایت پا به عرصه‌ی ادبیات گذاشته‌اند تا دستاوردهای ادبی ...  بیشتر

قدرت تولید معنا و تراوشات معنایی اعتقادی در غدیریه أبو تمام الطایی (رویکردی سبکی ساختاری)

محمدحسن امرائی

دوره 19، شماره 67 ، شهریور 1402، ، صفحه 23-52

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.301610.2722

چکیده
  مطالعه سبك­ شناختی یكی از روشهای زبانی مدرن است كه در نتیجه تحولات زبانی قرن­های اخیر پدیدار شد. این یك استراتژی برای به دست آوردن قدرت تولید معنایی است كه انرژی زبان را منفجر می كند و عناصر آن را در موقعیت­های زیباشناختی خارج از فرم معيار زبان قرار می­دهد كه منجر به ویژگی­های ارزشمند سبكی و معنایی متن مي­شود. سبك­شناسی ...  بیشتر

ادبی
المنهج النقدی لطه حسین فی حدیث الأربعاء

رمضان رضائی

دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، ، صفحه 167-186

چکیده
  لقد اتبع کلّ من النقاد منهجاً خاصاً فی النقد الأدبی؛ ولکن طه حسین اتخذ المنهج التلفیقی فی نقده لکتاب حدیث الأربعاء، واستفاد عن تحلیل الخطاب فی هذا المنهج، کما اعتنی إلی شخصیة الشاعر وعصره وفنّه فی تحلیله. یهدف هذا المقال ـ اعتماداً علی منهج الوصفی.التحلیلی ـ إلی استجلاء جهود طه حسین النقدی، وإیضاح منهجه النقدی فی کتاب حدیث الأربعاء. ...  بیشتر

حضرت زینب در آینه‌ی شعر عاشورایی معاصر فارسی وعربی

طیبة سیفی؛ نرجس أنصاری

دوره 10، شماره 31 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-18

چکیده
  در کنار مردان حماسه­ساز، هماره زنان نیز در تحقق انقلاب­های تاریخ­ساز، نقش بزرگی ایفا کرده­اند. حماسه­ی شگرف عاشورا را می­توان بهترین نمونه­ی این مشارکت دانست. همگان یقین دارند که پایداری وجهاد ستودنی زینب کبری(س)  نهضت امام حسین(ع) را جاودانه کرد. شخصیت انقلابی و بی­نظیر حضرت زینب(س) بر تارک تاریخ درخشیده ونگاه نافذ ...  بیشتر

مقایسه‌ی جلوه‌های نوآوری شعر اندلس و مهجر

مجید صالح‌بک؛ یسرا شادمان

دوره 10، شماره 30 ، تیر 1393، ، صفحه 89-107

چکیده
  از جریان­های ادبی شکل­گرفته در خارج از سرزمین­های عرب می­توان به ادب اندلس و مهجر اشاره کرد؛ این دو جریان که یکی به سده­های هشتم تا پانزدهم میلادی و دیگری به اواخر قرن نوزدهم و دهه­های آغازین قرن بیستم مربوط است، موجب تحولاتی در قالب و درون­مایه­های شعر عربی شده­اند. اگرچه پاره­ای از این تحولات مانند به­کارگیری ...  بیشتر

حِرز شفا (نقدی بر مقاله‌ی بررسی مضمونی سروده‌های عربی خاقانی)

هادی رضوان

دوره 9، شماره 28 ، آذر 1392، ، صفحه 109-126

چکیده
  چکیده: سروده­های عربی خاقانی بیشتر از شعر فارسی وی نیازمند تصحیح و بازنگری است؛ زیرا هرگونه بررسی، تطبیق و مقایسه در شعر عربی خاقانی، خود مستلزم فهم آن است. این گفتار، نقدی است بر مقاله­ی (بررسی مضمونی سروده­های عربی خاقانی و مقایسه­ی آن­ها با چکامه­های پارسی وی). نگارنده پس از تصحیح دوباره­ی بیت­هایی از شعر عربی خاقانی ...  بیشتر

گول نمایی و هنجار گریزی در ادبیات عصر عباسی

هادی نظری منظم؛ سید محمود قتالی

دوره 9، شماره 28 ، آذر 1392، ، صفحه 127-158

چکیده
  چکیده: شعر تحامق یا گول نمایی گونه‌ای خاص از ادبیات طنزآلود، ونوعی انتقاد واعتراض ضمنی است که در ادبیات عباسی ظهور وگسترش یافت. عصر عباسی جماعتی از شاعران دریوزه، فقیر، وهنجارگریز را شاهد بود که در پسِ کودن نمایی وخنداندن مردم، تصویری از دگرگونی ارزشها ودرد ورنج خویش واقشار فقیر جامعه به دست داده وبدین وسیله، درآمد وشهرتی کسب کردند ...  بیشتر

بررسی انتقادی اشعار عربی سعدی شیرازی

محمد علی القضاة

دوره 7، شماره 20 ، آبان 1390

چکیده
  سعدی شیرازی یکی از بارزترین شاعران فارسی­زبان است، و در شعر فارسی شهرت ویژه­ای دارد، اما توانایی او در سرودن شعر عربی و نوآوری در آن باعث شد تا مورد بررسی و نقد ناقدان فراوانی قرار گیرد . این بررسی­ها گاهی همراه با اغراق و گاهی ناعادلانه جلوه می­کند.  مقالة حاضر برآن است که جنبه‌هایی از اشعار عربی سعدی به عنوان شاعری پارسی ...  بیشتر

پدیده ی غاب (جنگل یا بیشه) در شعر رومانتیک عربی

امیر مقدم متقی

دوره 7، شماره 20 ، آبان 1390

چکیده
  پس از تأثیرپذیری شعرای عرب از مکتب رومانتیسم، ایشان به توصیف طبیعت و مظاهر آن روی آوردند و بر پایة پیوندی پر احساس با طبیعت و الهام از آن، به ستایش زیبایی ها و مظاهر دلربایش پرداختند و چون مادری مهربان که در دامنش به جستجوی آرامش برخاسته باشند، با او به نجوا و گفتگو برآمدند. از همین رو،طبیعت و مظاهر آن را همچون دیگر رومانتیک ها، پناهگاهی ...  بیشتر

مضامین مراثی حسینی در دیوان سیّد مرتضی

محمود شکیب؛ محمّد اسمعیل زاده

دوره 5، شماره 12 ، مهر 1388، ، صفحه 83-106

چکیده
  أبوالقاسم علیّ بن أبی أحمدالحسین(355هـ.- 436هـ.) معروف به سیّدمرتضی، از فقها و متکلّمان بزرگ شیعة امامیّه و سرآمد دربسیاری ازعلوم مانند فقه، اصول، کلام، ادبیات، لغت وشعر، روزگارخویش بود. وی عمرشریف خویش را تنها به فراگیری علوم وتدریس وتألیف کتاب ورساله گذرانید و پس از برادرش سیّد رضی با کراهت، نقابت علویان را برعهده گرفت. شعر سید مرتضی ...  بیشتر

سیر تحول اغراق در نقد کهن عربی (بررسی موردی اشعار متنبی)

علی محمدی

دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1384، ، صفحه 131-154

چکیده
  غراق که شامل سه مبحث تبلیغ، مبالغه و غلو است یکی از آرایه های مهم ادبی است که در نقد ادبی در زبان عربی و فارسی جایگاه ویژه ای دارد. و این سخن ناقدان که «احسن الشعر اکذبه» ناظر بر اهمیت همین آرایه ادبی است. در این مقاله با مراجعه به آثاری چون جمهوری افلاطون، نقد شعر ارسطو، و همچنین آثار جاحظ، ابن طباطبا، شمس قیس، و جرجانی، به سیر تحول ...  بیشتر